خبرگزاری کار ایران

اسلامی در نشست خبری مشترک با گروسی مطرح کرد؛

تشریح جزئیات مذاکرات ایران و آژانس/ تاکید بر اجرای مفاد بیانیه مارس

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۸۹۷

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما در مذاکرات این دوره بیانیه مارس را خط مبنای خوبی ارزیابی کردیم، گفت: اگرچه به دلایلی روند حرکت یک مقدار کند شد و هر دو طرف نسبت به این مسأله ابراز ناخرسندی کردیم، اما امروز با توجه به مروری که بر دستاوردهای آن بیانیه داشتیم این امیدواری را داشتیم که خط مبنا را در قالب این بیانیه ادامه دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان ظهر امروز در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سخنانی ضمن قدردانی از حضور گروسی در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران گفت: ما در این سفر گفت‌وگو های سازنده‌ای با آقای گروسی داشتیم، نکته مهمی که وجود دارد این است که ما در اسفند گذشته بیانیه‌ای را منتشر کردیم که اگرچه بدخواهان و دشمنان سعی دارند همواره همکاری ایران با آژانس را تخریب کرده یا کم ارزش جلوه دهند و آن را زیرسوال ببرند، اما آقای گروسی و بنده معتقدیم که این همکاری فی‌مابین در نقطه خوبی قرار دارد و در مسیر مناسبی قرار دارد و بر این خط مبنا را به عنوان نقشه راه خودمان در مذاکرات این دوره تاکید کردیم.

وی با بیان اینکه ما در مذاکرات این دوره بیانیه مارس را خط مبنای خوبی ارزیابی کردیم، گفت: اگرچه به دلایلی روند حرکت یک مقدار کند شد و هر دو طرف نسبت به این مسأله ابراز ناخرسندی کردیم، اما امروز با توجه به مروری که بر دستاوردهای آن بیانیه داشتیم این امیدواری را داشتیم که خط مبنا را در قالب این بیانیه ادامه دهیم.

اسلامی یادآور شد: ما در سه بخش بر اساس بیانیه تعاملات و فعالیت های خود را دنبال خواهیم کرد، بخش اول موارد گذشته است، مواردی که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود، این ها شرایط و ملاحظات خود را دارد که آغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است. این بخش همواره به عنوان بخش گذشته با الزامات و لوازم خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی افزود: ما توافق کردیم که برای پیش‌نویس این سه بخش معاونین طرفین آقای آپارو از طرف آژانس و آقای کمالوندی از طرف سازمان انرژی اتمی ایران با یکدیگر بنشینند و از همین الان هم با هم جلسه دارند درباره زمان بندی ها و این سه بخش کار را انجام دهند تا با گذشت زمان  به شکل متقابل نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم.

اسلامی با بیان اینکه موضوع حائز اهمیت در شرایط کنونی که برای ما از هر زمان دیگری ضرورت بیشتر دارد این است که بتوانیم از القائات خصمانه ای که علیه برنامه هسته ای ایران پایه گذاری شده و منشاءآن صهیونیسم است را بیشتر از گذشته و قوی‌تر مراقبت کنیم ئکه در تعاملات و روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس تاثیرگذار نباشد، گفت: این موضوع مهم است که در امپراتوری رسانه‌ای القاء می شود که رژیم صهیونیستی سردمدار این اقدامات است. در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم بر جهانیان معرفی شده و جامعه کثیری از نخبگان و مردم ما در سراسر نقاط جهان این ماهیت را معرفی کردند و نسبت به آن اعتراض دارند ما باید نسبت به این حضور این توجه را داشته باشیم که همین ماهیت جنایتکار پشتیبان این جریان مخرب علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و بیش از این نباید مطالب مطروحه از سوی این رژیم ملاک عمل سازمان های بین المللی قرار بگیرد. به همین دلیل امروز توافق کردیم که این ها از هم تفکیک شوند. گذشته، حال و آینده و به صورت هماهنگ و مشترک به سوی آینده گام برخواهیم داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که «با توجه به برنامه های سازمان در افق ۲۰ ساله، انرژی هسته‌ای در زندگی مردم چه برنامه ای دارد؟» اظهار داشت: از سال گذشته این سند را نقشه راه خودمان قرار دادیم و مبنای ریل گذاری برنامه های سازمان قلمداد می شود. دو محور مهم سند یکی احداث ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای در ایران است و ایجاد ۲۰ هزار مگاوات برقه هسته ای در کشور نسبت برق هسته در سبد انرژی کشور را حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد داد. مهمترین توجه دنیا و هدف گذاری که برای ۲۰۵۰ کربن صفر است و اراده کشورهایی که دارای نیروگاه اتمی هستند سه برابر این ظرفیت اتمی نسبت به زمان حاضر را هدفگذاری کردند که در این چارچوب این برنامه را انجام خواهیم داد.

وی گفت: محور دوم در دو بخش توسعه تولیت رادیوداروها که یک گام موثری در بخش سلامت و خدمت به جامعه ایرانی و سایر کشورهاست که بهره مند خواهند شد و بحث دوم موضوع پرتودهی است و در جمهروی اسلامی ایران ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی داریم که با پرتودهی کمک می کند باقی مانده آفات و سموم از آن زدوده شده و تاثیر زیادی در سلامت جامعه و جلوگیری از تولید ضایعات دارد. از سال گذشته که این کار را شروع کردیم در سال جاری تمام مناطق کشور را از یک حداقل آغازین بهره مند خواهیم کرد و با ظرفیت بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان در سطح کشور گسترش می دهیم که تمام این محصولات از این ظرفیت بهره مند شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز