مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد
مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیهها مغایر سیاستهای کلی نظام نیست
هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه مجلس برای تمدید مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیهها که انتخاب بیش از ۲ دوره متوالی آنان را بلامانع دانسته است، مغایر سیاستهای کلی نظام ندانست.
به گزارش ایلنا، در جلسه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر کمیسیون اقتصادی در مورد مغایرت اصلاح تبصرههای یک و سه ماده ۲۲ این قانون در خصوص تمدید عضویت بیش از دو دوره متوالی اعضای هیات مدیره اتحادیههای صنفی و نحوه انتخاب اعضا پس از بررسی دیدگاه موافقان و مخالفان رایگیری بهعمل آمد و در نهایت مصوبه مجلس مغایر با سیاستهای کلی نظام شناخته نشد.
بر اساس این مصوبه طبق تبصره یک ماده ۲۲ مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیهها بعد از لازمالاجرا شدن قانون اصلاحی از اولین نوبت انتخابات برگزار شده، چهار سال تمام است. اعضای هیات مدیره با رأی مخفی و مستقیم اعضای اتحادیه انتخاب میشوند. عضویت بیش از دو دوره متوالی (ادوار قبلی ملاک محاسبه است) در هیات رئیسه اتحادیهها منوط به تحصیل دوسوم آرای ماخوذه است. ملاک محاسبه، شماره (کد) ملی هر شخص است، فرآیند انتخابات تشکلهای صنفی که قبل از ابلاغ این قانون شروع و در مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان در کمیته تطبیق یا بعد از آن قرار دارد، مطابق قانون مصوب سال ۱۳۹۲ ادامه میباید.
در تبصره سه ماده ۲۲ همچنین آمده است، انتخابات اتحادیهها در دور اول با حضور حداقل یک سوم اعضاء و در صورت عدم دستیابی به حد نصاب مذکور، در دور دوم با حضور حداقل یک چهارم اعضاء به فاصله کمتر از دو هفته رسمیت مییابد. در صورت دست نیافتن به حد نصاب مذکور رای گیری برای آخرین مرتبه با نصاب یک چهارم اعضا به فاصله یک هفته بعد از زمان تعیین شده مرحله قبل تکرار میشود. در صورت عدم دستیابی به این نصاب کمیسیون نظارت مکلف به ادغام اتحادیههاست. آییننامه اجرایی نحوه برگزاری انتخابات موضوع این تبصره ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت با همکاری اتاق اصناف ایران تهیه میشود و پس از تأیید هیات عالی نظارت به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت میرسد.
در ادامه جلسه اعضای هیات عالی نظارت به بررسی ماده ۴۷ مصوبه اصلاحی مجلس در خصوص لایحه یک فوریتی حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از حیث مغایرت با سیاستهای کلی نظام پرداختند. اعضا، آراء مطرح شده در خصوص مغایرت یا عدم مغایرت مصوبه مجلس با بند ۹ سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مبنی بر رعایت اصول قانونگذاری و رعایت نیازهای واقعی و همچنین از حیث رعایت تمرکز امور قضایی در قوه قضائیه به بحث گذاشتند که در نهایت ماده ۴۷ مصوبه اصلاحی مجلس شورای اسلامی مغایر سیاستهای کلی نظام شناخته نشد.
این ماده اشعار می دارد، هر شخصی در انظار عمومی، معابر یا اماکن عمومی که نوعاً در منظر نامحرم است اعم از فضای حقیقی یا مجازی مرتکب بدپوششی شود در مرتبه اول از طریق سامانههای هوشمند فرماندهی انتظامی نیروی انتظامی (فراجا) با تطبیق با سایر بانکهای اطلاعاتی اطمینانآور و احراز هویت قطعی مرتکب معادل دو سوم حداکثر جزای نقدی درجه هشت جریمه و لیکن اخذ جریمه مذکور برای مدت سه سال معلق میشود و با استفاده از سامانههای هوشمند یا پیامک یا پست به وی اعلام میشود. در صورت تکرار در مدت تعلیق جریمه در مرتبه دوم علاوه بر اخذ جریمه مرتبه اول، معادل یک و دو دهم حداکثر جزای نقدی درجه هشت جریمه و با استفاده از طرق مذکور به وی اعلام میشود. در مرتبه سوم توسط مرجع قضایی به حداکثر جزای نقدی درجه شش و در مراتب بعدی جزای نقدی درجه پنج محکوم میشود، در صورت تکرار بیش از چهار بار مرتکب به مجازات تکرار جرم موضوع ماده (۳۷) این قانون محکوم میشود. اعضای هیات عالی نظارت در ادامه، ماده ۵۴ این لایحه که به پرداخت جریمه ها یا جزاهای نقدی مرتکبین می پردازد را مورد بررسی قرار دادند که پس از شور و بررسی، آن را به لحاظ مغایرت با اجزای مختلف بند ۹ سیاستهای کلی نظام قانونگذاری و از حیث لطمه زدن به انسجام قوانین، مغایر سیاستهای کلی نظام تشخیص دادند.