خبرگزاری کار ایران

اسلامی در همایش توسعه کاربرد پرتوها در صنایع غذایی:

در استفاده از فناوری هسته‌ای برای محصولات غذایی غفلت کردیم

در استفاده از فناوری هسته‌ای برای محصولات غذایی غفلت کردیم
کد خبر : ۱۱۶۹۵۲۹

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ١٢ قطب را برای صنعت پرتوها شناسایی کردیم و از همه سرمایه‌گذاران برای همکاری با سازمان انرژی اتمی دعوت می‌کنیم. ما تاکنون به دلایل گوناگونی در این مسیر قرار نگرفتیم و از فناوری هسته‌ای برای محصولات غذایی غفلت کردیم و در دنیا تنها ما را به فناوری هسته‌ای می شناسند و اتهامات بی‌اساس به ما می‌زنند که اگر دامنه این کاربرد را نبینند، انگشت اتهامشان را به سمت ما می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد اسلامی در همایش توسعه کاربرد پرتوها در صنایع غذایی گفت: این توفیق را پیدا کردیم که یک گام مهم و اساسی برای گسترش فناوری هسته‌ای و تاثیرگذاری در زنجیره ارزش در حوزه صنعتی، اقتصادی و زندگی مردم را پایه گذاری کنیم. ما در بخش مواد غذایی و در حوزه امنیت غذایی و گسترش ظرفیت از مزرعه تا سفره دامنه گسترده‌ای را در دستور کار داریم که این‌ها می‌تواند جایگزین وضعیت موجود ما باشد که با هزینه بالا و ضایعات زیاد مواجه هستیم. اگر می‌خواهیم جلوی اسراف را بگیریم در شرایط اقتصادی همین گام کمک می‌کند تا بهره‌وری افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: صرف نظر از نفوذ و آثار سیاسی که در بخش صادرات وجود دارد، فقدان این ظرفیت موجب شده که در یکی دوهفته دیدیم بخشی از محصولات ما را مرجوع کردند و ما در این حوزه این احساس تکلیف را داریم. ما ١٢ قطب را برای صنعت پرتوها شناسایی کردیم و از همه سرمایه‌گذاران برای همکاری با سازمان انرژی اتمی دعوت می‌کنیم. ما تاکنون به دلایل گوناگونی در این مسیر قرار نگرفتیم و از فناوری هسته‌ای برای محصولات غذایی غفلت کردیم و در دنیا تنها ما را به فناوری هسته‌ای می شناسند و اتهامات بی‌اساس به ما می‌زنند که اگر دامنه این کاربرد را نبینند، انگشت اتهامشان را به سمت ما می‌گیرند.

وی افزود: گام دیگری که در حال حاضر به موازات کاربرد پرتوها انجام می‌شود، بحث تولید رادیو داروها است که روز گذشته در گرامیداشت روز پژوهش سه رادیو داروی جدید را رونمایی کردیم که برای بخش درمان موثر است. از این بابت یک گام بزرگ و پاسخ ضروری برای درد و رنج مردم با سرطان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: موضوع مهم بخش دوم در حوزه فناوری هسته‌ای بخش تلاش برای استفاده از این ظرفیت برای تولید برق و آب شیرین‌کن‌ها است که در لایحه ١۴٠١ ظرفیت تولید ١٠ هزار مگاوات را تعریف کرده‌ایم و امیدواریم نمایندگان عزیز همراهی کنند تا بتوانیم در یک برنامه پانزده ساله ظرفیت نیروگاه‌های کشور را افزایش دهیم.

وی افزود: موضوع مهم دیگر در فناوری هسته‌ای، توجه به پژوهش و آموزش است که بتوانیم توسعه نیروی انسانی را در دستور کار داشته باشیم. در بحث سند جامع سازمان انرژی اتمی به بخش توسعه منابع انسانی و توسعه پژوهش توأمان نگاه شده و پیام امروز ما اعلام همکاری و بودن در کنار صنعتگران است. امیدوارم هماهنگی که امروز به وجود آمده بتواند به جمع‌بندی کاربردی بینجامد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز