رسولی در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد؛
هدایت و سیاستگذاری پرونده هسته ای با رهبری است
پرونده مذاکرات اولا ملی است ثانیا مربوط به اهداف و منافع استراتژیک و ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران است و ثالثا از منظر هدایت و رهبری فراقوهای مدیریت میشود و یکی از مصادیق عینی اختیارات رهبری مندرج در اصل ۱۱۰ قانون اساسی است
عضو شورایعالی بنیاد امید ایرانیان با اشاره به مذاکرات هستهای وین و جایگاه رهبری انقلاب در این پرونده اذعان داشت: جمهوریاسلامیایران به دنبال آن است که از طریق این مذاکرات از تمامی حقوقاساسی شناختهشده خود و دستیابی به دانشهستهای برای مقاصد مسالمتآمیز دفاع کند و در عین حال در اجرای فتوای رهبری نسبت به اعتمادسازی و اطمیناندادن به ظرفیت مذاکره٬ مبنی بر جهتگیری روند هستهای، موضوع سلاح هستهای را دنبال نمیکند.
سید حسن رسولی فعال سیاسی اصلاحطلب در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ اظهار داشت: پرونده هستهای و مذاکراتی که در جریان است یکی از مهمترین موضوعات چالشی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب به شمار میرود و اهمیت آن ناشی از این است که بخش قابل توجهی از منافع ملی کشور در گرو کم و کیف به سرانجام رسیدن مذاکرات است.
وی ادامه داد: از شکل مذاکرات به خصوص ظرف ۱۸ ماه اخیر پیداست که دیپلماتهای کشورمان یک طرف میز و شش قدرت برتر جهان و اتحادیه اروپا در طرف مقابل، آرایش شکلی مذاکرات را تشکیل میدهند چراکه چینش صحنه مذاکرات نشاندهنده اهمیت بسیار بالای موضوع بحثبرای طرفین درگیر ماجراست بهطوریکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که از طریق این مذاکرات از تمامی حقوق اساسی شناختهشده خود و دستیابی به دانش هستهای برای مقاصد مسالمت آمیز دفاع کند و در عین حال در اجرای فتوای رهبری نسبت به اعتمادسازی و اطمینان دادن به ظرفیت مذاکره مبنی بر جهت گیری روند هستهای، موضوع سلاح هستهای را دنبال نمیکند.
عضو شورای عالی بنیاد باران با اشاره به بعضی از تفکرات جناحی در خصوص پرونده هستهای و روند مذاکرات آن به خبرنگار ایلنا گفت: پرونده مذاکرات اولا ملی است ثانیا مربوط به اهداف و منافع استراتژیک و ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران است و ثالثا از منظر هدایت و رهبری فرا قوهای مدیریت میشود و یکی از مصادیق عینی اختیارات رهبری مندرج در اصل۱۱۰ قانون اساسی است لذا صرف نظر از ترکیب دولتهای مسئول در ادامه امور کشور هدایت کلی پرونده از حیثمدیریت و راهبری متعلق به عالیترین سطح تصمیمگیری یعنی رهبری انقلاب است بنابراین نگاه به این پرونده از ناحیه تحلیلگران، منتقدین و موافقان بایستی متناسب باشان و جایگاه این پرونده که در حوزه امنیت و منافع ملی است، باشد.
وی افزود: اساساَ در دنیای سیاست این امر در نظامات سیاسی پذیرفته شده که جهات و نگرش داخل در مسائلی که به امنیت کشور مربوط میشود فراگیر و فراحزبی است و باید کلیات را نگه دارند بنابراین به نظر میرسد هم موافقین و هم منتقدین دولت با نصبالعین قرار دادن ابعاد این پرونده٬ بایستی از اظهارنظرهای مثبت و منفی شتابزده و نگاه سادهانگارانه نسبت به این پرونده پیچیده پرهیز کنند و در عین حال ضمن پشتیبانی از جبهه مقدم دیپلماسی ایران، اطمینان داشته باشند هسته اصلی سیاستگذاری و هدایت پرونده با محوریت رهبری نسبت به جوانب مختلف موضوع در قالب سناریوهای گوناگون، اشراف کامل دارند و جای هیچگونه نگرانی نیست و نخواهد بود.
رسولی در خصوص اظهارنظرهای مختلف در خصوص پرونده هستهای ایران اذعان داشت: اگر نگاه به این پرونده از جایگاه فراحزبی و فراجناحی باشد٬ در اینصورت نقطهنظر موافق و مخالف در حوزه دیپلماسی عمومی که هدایت افکار عمومی است فرصتی را در اختیار مدیریت هستهای قرار میدهد. به شرطی که در تایید یا رد فرآیند مذاکرات به صورت سفید و سیاهی باورشان این نباشد که منافع کشور در نظر گرفته نشده و موافقین هم اینگونه نپندارند که با توافق همه مسائل قابلحل خواهد بود.
وی در پایان اظهار کرد: بر خلاف ادبیات منتشر شده در خصوص مذاکرات وین، طرفین از اراده قابل قبولی نسبت به برقراری توافق برخوردارند البته این اراده کافی نیست چون اختلافنظرهایی وجود دارد اما باید دانست که تمدید مذاکرات به معنی شکست نیست و به معنی تعیین فرصت زمان بیشتری برای دستیابی به نظرات و موضوعات، هم در سطح افکار عمومی و هم بین الملل است لذا حمایت بیشتر از تیم مذاکرهکننده میتواند دیپلماتهای کشورمان را در این امر خطیر یاری کند.