پایان یک دوره جنجالی در وزارت صمت
مدیرکل خودرو وزارت صمت در حالی امروز از کار برکنار شد که حضور وی در این سمت با حواشی زیادی همراه بود.
عبدالله توکلی لاهیجانی که مهندسی از بدنه خودروسازان و پژوهشگری دانشگاهی بود، در بدو ورود به وزارت صمت از ضرورت دفاع از تولید ملی، تحول صنایع داخلی، رشد صادرات خودرو و افزایش تیراژ محصولات صحبت کرد.
هرچند مجموعه معاونت حمل و نقل با رکوردی که در زمینه تولید خودروهای مونتاژی و تخصیص ارز برای واردات قطعات این محصولات رقم زد، نتیجهای عکس اهداف اعلامی را به ثبت رساند.
رشد تولید در این دوره نیز به لطف سیاستهای سرکوب قیمت در شورای رقابت هرگز به ارقام قبل از دوره تحریم برنگشت.
با اینکه تصور میشد حضور فردی از بدنه صنعت خودرو میتواند به ثبات بهتر فضای کسب و کار خودرو در کشور منجر شود اما در طول 30ماه گذشته تعدد بخشنامهها، قوانین، دستورالعملها و اقدامات سیاستی این بخش از وزارت صمت، فشار خاصی را به شبکه تولید خودرو و قطعه در کشور وارد کرد.
از جمله عجیبترین اقدامات وزارت صمت در بخش خودرو در دوره لاهیجانی، ایجاد سامانههای متعدد فروش برای خودروهای داخلی و وارداتی، و کم رمق بودن عرضه خودروهای وارداتی به رغم تاکیدات مجلس و دولت بود. در این دوره مسیر واردات نه تنها با اهداف اعلام شده در بخش واردات خودرو همسو نبود که موجبات سردرگمی خریداران، واردکنندگان و فعالان بازار نیز شد.
آیا این برکناری، منجر به «نجات بازار خودرو» از تله سیاستهای ناکارآمد خواهد شد؟