خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهر سازی:

فروش مسکن مهر اعیانی نیست / قرارداد با قرارگاه خاتم برای آزادراه تهران - شمال نداریم

فروش مسکن مهر اعیانی نیست / قرارداد با قرارگاه خاتم برای آزادراه تهران - شمال نداریم
کد خبر : ۱۲۹۸۴۰

همه بانک‌ها دارای صندوق پس انداز مسکن می‌شوند / پس از شناورسازی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل ریلی نوبت به بخش حمل و نقل هوایی می‌رسد، ‌ شناور‌سازی قیمت‌ها را به زودی در بخش هوایی اجرایی می‌کنیم و البته باید مدافع حقوق شهروندان هم باشیم.

وزیر راه و شهرسازی، از فروش مسکن مهر در عرصه، عدم قرارداد با قرارگاه خاتم برای آزادراه تهران - شمال و شناور شدن قیمت بلیت قطار در برخی مسیر‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در نشست خبری خود به مناسبت هفته حمل و نقل گفت: خرید و فروش مسکن مهر تنها درعرصه، آزاد می‌شود و شامل اعیان نخواهد شد، طرح جامع مسکن در همه حوزه‌ها و اجزا قرار است به روز رسانی شود که به نفع ساماندهی بازار مسکن خواهد بود، سیاست دولت اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی است که به افزایش تورم منجر نشود و صندوق‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

همه بانک‌ها دارای صندوق پس انداز مسکن می‌شوند

آخوندی با اعلام اینکه به زودی صندوق‌های پس انداز و وام مسکن از انحصار بانک مسکن خارج خواهند شد و همه بانک‌ها دارای صندوق پس انداز مسکن می‌شوند، گفت: باید صندوق‌های پس انداز و سرمایه‌گذاری به گونه‌ای تسهیلات دهند که در کنار فعالیت‌های ضد تورمی دولت، برنامه‌های مسکن هم به خوبی اجرا شود.

آخوندی افزود: به هیچ وجه برای افزایش وام مسکن به بانک مرکزی متوسل نمی‌شویم، همچنین وام مسکن در شهرهای کوچک ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت مسکن و در شهرهای بزرگ حدود ۱۰ درصد قیمت واحد مسکونی را تامین می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید صندوق‌های پس انداز و وام مسکن را از انحصار بانک مسکن جدا کنیم و همه بانک‌ها، پس انداز مسکن داشته باشند و منابع از داخل اقتصاد بدون ایجاد تورم فراهم شود، این ایده به صورت کلی مطرح شده است و بزودی جزئیات آن ارائه می‌شود و به تصویب دولت هم نیاز دارد.

آخوندی گفت: ‌هدف ما این است که طبقه متوسط جامعه حداقل ۵۰ درصد قیمت مسکن را تسهیلات بگیرد اما باید پس انداز هم داشته باشد.

عدم قرارداد وزارت راه با قرارگاه خاتم الانبیا

وزیر راه و شهرسازی در باره آزادراه تهران - شمال هم گفت: از لحاظ حقوقی، قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیا برای آزاد راه تهران - شمال نداریم و قرارداد پیشین با بنیاد مستضعفان هم در این آزادراه بررسی می‌شود که گزارش آن را به رئیس جمهور داده‌ایم.

آخوندی در باره آزادسازی قیمت‌ها در بخش حمل ونقل هم گفت: باید به سمت بازار برویم و نمی‌توان با کنترل قیمت‌ها به اهداف توسعه‌ای رسید و بخش خصوصی هم باید فعال باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بنیاد در آزادراه قرارداد دارد که در حال تجدید نظر در قراردادهای قبلی بنیاد هستیم.

آخوندی با بیان اینکه به دنبال فعال کردن قرارداد قبلی هستیم، گفت: گزارش کاملی از قرارداد قبلی تهیه شده و به دست رئیس جمهور داده‌ایم، ‌ دولت هم باید نقش تنظیم گر را ایفا کند و در برنامه پنجم توسعه، تکلیف شده است در حوزه ریلی، هوایی و جاده‌ای قیمت‌ها را آزادسازی کنیم.

شناور شدن قیمت بلیت قطار در برخی مسیر‌ها

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست از شناور شدن قیمت بلیت قطار در برخی مسیر‌ها خبر داد و گفت: پس از شناورسازی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل ریلی نوبت به بخش حمل و نقل هوایی می‌رسد، ‌ شناور‌سازی قیمت‌ها را به زودی در بخش هوایی اجرایی می‌کنیم و البته باید مدافع حقوق شهروندان هم باشیم.

وی ادامه داد: حتماً به سمت نظام بازار حرکت می‌کنیم و از نظر قانونی طبق برنامه پنجم در حوزه راه‌آهن و هواپیما به سمت آزادسازی خواهیم رفت.

آخوندی توضیح داد: تنوع‌سازی نرخ‌ها نیز در ساعات غیر پیک و پیک عملیاتی می‌شود و پس از آن آزادسازی را خواهیم داشت، در گام سوم بخش خصوصی باید نسبت به نوسازی ناوگان خود عمل کند.

وی همچنین اظهارداشت: در بخش ریلی یک هزار و ۶۰۰ دستگاه واگن فعال داریم که باید حداقل در دو هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن جدید نیز سرمایه‌گذاری کنیم.
آخوندی یادآور شد: دولت باید به کمک بخش خصوصی بیاید تا آن‌ها نیز توجیه مالی مطلوب داشته باشند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز