فرهاد اصلانی:
در دوران ضرغامی؛ سریال خوبی ساخته نشد
سریال تاریخی بازیگر را پیر میکند زیرا بازیگر از فضای واقعی که در آن زندگی میکند و محیطی که در آن است؛ دور میشود و باید انرژی بیشتری بگذارد.
نشست نقد و بررسی سریال «مختارنامه» با نمایش بخشهایی از این سریال در قالب یک فیلم سینمایی و با حضور فرهاد اصلانی؛ یکی از بازیگران اصلی فیلم در برج میلاد تهران؛ شب گذشته(یکشنبه ۹ آذر) برگزار شد.
به گزارش ایلنا، فرهاد اصلانی با اشاره به اینکه سریال مختارنامه از معدود سریالهای ماندگار تلویزیون است؛ گفت: ساخت این سریال در سال ۸۴ و در اواخر دوران مدیریت لاریجانی شروع شد. فیلمبرداری آن ۴ سال طول کشید و تدوین آن یک سال و پخش آن نیز یک سال به ول انجامید.
وی ادامه داد: بعداز لاریجانی و در دوره ضرغامی ساخت سریال الف خاصی شروع نشد و ساخت بهترین سریالهای الف در دوره لاریجانی آغاز شد و در دوره ضرغامی ادامه پیدا کرد.
بازیگر فیلم «مستانه» با اشاره به حضور خود در مختارنامه گفت: بعداز بازی در این سریال کارهای مذهبی زیادی به من پیشنهاد شد اما آنها را قبول نکردم. من در مختارنامه دل و ایمانم را گذاشتم و این اثر کاری بود بین من و میرباقری که ماندگار شد.
اصلانی همچنین گفت: میرباقری اعتقاد داشت که حاکمان بنی امیه شخصیتهای پیچیدهای هستند و میخواست این پیچیدگی در سریال نمایش داده شود. من هم به نقش اهمیت میدادم و حتی در صحنههایی که بازی نداشتم نیز به سر صحنه میرفتم.
وی با اشاره به اینکه در هنگام بازی در مختارنامه یک سال خانه نشین شده بود، گفت: سریال تاریخی بازیگر را پیر میکند زیرا بازیگر از فضای واقعی که در آن زندگی میکند و محیطی که در آن است دور میشود و باید انرژی بیشتری بگذارد.
بازیگر مختارنامه در پاسخ به این سوال که چرا صحنه مرگ ابنزیاد را در سریال نمیبینیم؛ گفت: من هم همین سوال را از میرباقری پرسیدم و میرباقری به شوخی گفت که من مختار میسازم نه ابنزیاد اما بعد در هنگام تدوین متوجه شده بودند که ای کاش صحنه مرگ ابن زیاد را ضبط کرده بودند.
اصلانی با تاکید بر اینکه برای میرباقری بینندگان عوام و خواص اهمیت دارند؛ گفت: میرباقری تلاش کرد که همزمان هم پاسخ بینندگان عوام را بدهد و هم خواص را راضی نگه دارد. ما در سریال میبینیم که بسیاری از نقاشیهای قهوه خانهای و تصاویر نقالیها پیرامون عاشورا در سریال به تصویر کشیده شده است.
وی با اشاره به اینکه بهترین صحنهای که بسیار از آن لذت برده سکانس خطبهخوانی ابنزیاد بود؛ گفت: در هیچ لحظهای از این سریال من از هیجان و اضطراب جدا نمیشدم زیرا در بسیاری از سکانسها بازیگران زیادی بودند که حکم اساتید من را داشتند و منتظر ایستاده بودند تا من دیالوگی بگویم برای همین مراقب بودم تا اشتباهی نکنم که سکانس دوباره تکرار شود.
بازیگر فیلم «به خاطر پونه» با اشاره به اینکه میرباقری به رفتارهای بازیگران بسیار حساس بود؛ گفت: بازیگر در جلوی دوربین شخصیت مستقلی دارد اما این کارگردان است که وی را رهبری میکند هرچند اگر بازیگری به میرباقری پییشنهاد خوبی بدهد قطعا وی قبول میکرد.
اصلانی با اشاره به اینکه از نظر وی مختارنامه بهترین کار میرباقری بود؛ گفت: میرباقری در این سریال نه مرعوب بازی بود و نه مرعوب ابزار و تنها میخواست داستانش را تعریف کند و به همین دلیل با مساوات با همه افراد در گروه رفتار میکرد.
بازیگر فیلم سینمایی «خرس» با اشاره به اینکه در خانواده مذهبی بزرگ شده و به اهل بیت علاقه دارد؛ گفت: زمانیکه نقشی را قبول میکنم کاملا در آن نقش فرو میروم زیرا به قول مهدی فتحی بازیگر باید به گونهای بازی کند که انگار از نقشش دفاع میکند هرچند در زمان پخش سریال بارها از مظلومیت اهل بیت متاثر و محزون میشدم.
اصلانی ادامه داد: بازیگر نباید دچار پز روشنفکری شود یا عقیده شخصی خود را در نقش دخالت بدهد بلکه باید با کودک درونش به سراغ نقش برود.
وی با تشکر از مهدی فخیمزاده گفت: من با مهدی فخیمزاده همکاریهای خوبی داشتم و با وی در این سریال بسیار لذت بردم و از وی بسیار آموختم.
فرهاد اصلانی با اشاره به درگذشت عظیم جوانروح فیلمبردار مختارنامه از حاضران اجازه خواست تا متنی را قرائت کند.
در متن فرهاد اصلانی درباره عظیم جوانروح آمده است:
باورم نمیشود امروز که میخواهم درمورد مختارنامه حرف بزنم مصادف با مراسم سومین روز درگذشت عظیم جوانروح… قسمته دیگه توضیحی براش ندارم.
عظیم جوانروح مانند اسمش بزرگ بود و روح جوان و با نشاطی داشت. هرکارگردانی با انتخاب عظیم جوانروح نصف راه را رفته بود، خنده از لبش نمیافتاد و همیشه دوربینش در خدمت درام بود هیچ وقت نه در کارش نبود و مرد کارهای سخت بود و از بازی خوب به وجد میآمد.
این مرد نازنین در به ثمر رسیدن بسیاری از کارهای بزرگ تاثیر به سزایی داشت. مهربان بود و شریف. همیشه دغدغه مملکت را داشت. و وقایع را به خوبی رصد میکرد و صاحب تحلیل بود. هروقت دوربین به سمت خودش میچرخید محجوب و کم حرف بود و همیشه دلش میخواست با دوربینش حرف بزند.
خوشحالم از اینکه در دوکار کیف انگلیسی و مختارنامه در خدمتش بودم زیرا بسیار از نصایحش بهرهمند شدم ضمن اینکه بخش زیادی از موفقیت در کارم را مدیون عظیم جوانروح هستم، از صمیم قلب بابت مرگش متاثرم
امیدوارم در جهان آخرت دوربینش به زیباییها باز شود چراکه خلق و خوی زیبایی داشت و آرامش در جهان آخرت حق این مرد بزرگ است. یادش گرامی