خبرگزاری کار ایران

معاون سیما در اختتامیه جشنواره جام جم؛

در تلویزیون حرف پنهان نداریم

در تلویزیون حرف پنهان نداریم
کد خبر : ۱۳۷۳۸۲

جشنواره بین‌المللی جام جم عرصه رفاقت و رقابت سالم و سازنده بوده و ارتقاء کیفی تولیدات تلویزیونی از اهداف بزرگ در پیام آن است.

ایلنا: در مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین المللی جام جم؛ معاون سیما بر شفاف‌سازی فرایند حمایت از آثار تولیدکنندگان از طریق حضور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده در شوراهای مختلف سیما تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، علی دارابی؛ یاد جان باختگان معراجی‌ها در شهرک سینمایی دفاع مقدس که در جریان تصویربرداری سریال، معراجی شدند و به خیل یاران همسنگر شهیدشان پیوستند را گرامی داشت و برای خانواده و بازماندگان آنان صبر و شکیبایی خواستار شد.

معاون سیما جشنواره بین المللی جام جم را فرصتی برای تضارب آراء و بستری برای توسعه فعالیت‌ها خواند و گفت: چنین جشنواره‌هایی زمینه جذب بهتر استعداد‌ها و انتقال تجارب و امکان مقایسه کار‌ها را فراهم می‌سازد.

وی جای خالی جشنواره تلویزیون را در رسانه ملی محسوس و ملموس دانست و اضافه کرد: جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم به واقع جشن بزرگ سالانه تلویزیون است. رسانه‌ای که بازتاب‌دهنده انواع و اقسام جشنواره‌های داخلی و خارجی بوده است. حالا سه سال است خود صاحب جشنواره‌ای منظم و بزرگ شده است. و امسال با آثاری از ۱۸ کشور جهان بین‌المللی شد.

دارابی بر استقلال رای داوران تاکید کرده و ابراز امیدواری کرد جشنواره بین المللی جام جم در منطقه و جهان اسلام به رخدادی بزرگ تبدیل شود و برای جهانیان پیام‌های نو و تازه‌ای داشته باشد.

وی اضافه کرد: جشنواره بین المللی جام جم عرصه رفاقت و رقابت سالم و سازنده بوده و ارتقاء کیفی تولیدات تلویزیونی از اهداف بزرگ در پیام آن است.

دارابی تاکید کرد: ما همواره به دنبال شفاف‌سازی فرایند حمایت از آثار تولیدکنندگان از طریق حضور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده در شوراهای مختلف سیما هستیم به گونه‌ای که ما را از تصمیم‌گیری‌های پنهانی و حکم‌های درک‌ناشدنی مبرا سازد. ما در تلویزیون حرف پنهان نداریم که اشخاصی در سایه و پشت پرده اعلام کنند و هرگز چهره خود را آشکار نسازند. ما صریح و شفاف در تعامل سازنده در خلق آثار ارزنده برای مخاطبان تلاش می‌کنیم.

معاون سیما در ادامه سخنان خود به تشریح کارنامه ۱۰ ساله معاونت سیما اشاره کرد و گفت: خداى بزرگ را سپاس می‌گوئیم که در آستانه‌ سی‌وپنجمین فجر انقلاب اسلامی ثمره‌ ارزشمند یک دهه تلاش و مجاهدت دست‌اندرکاران عرصه تولید رسانه ملی را در قامت سرو تناور و زرین جشنواره‌ بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم به نظاره نشسته‌ایم.

دارابی همچنین از تولید بیش از ۱۳۰۰ عنوان فیلم تلویزیونی در رسانه ملی از سال ۱۳۸۳ تاکنون خبر داد و اضافه کرد: بالغ بر ۱۰۰۰ عنوان از این فیلم‌ها در معاونت سیما تولید گردیده است. در این مدت بیش از ۴۴۱ عنوان سریال و مجموعه تلویزیونی تولید و پخش شده است.

وی تاکید کرد: با در نظر گرفتن مجموعه مشاغل، صنوف و حِرفی که برای تولید و پخش حوزه نمایش به کار گرفته می‌شود یک میلیون و سیصدهزار نفر(روز) سالانه ایجاد اشتغال شده است. به عبارت دیگر ۱۵ هزار خانوار سالانه از محل تولیدات نمایشی روزی می‌برند.

معاون سیما ۱۴۵ عنوان تله‌فیلم و ۶۲ عنوان سریال در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده را از دیگر دستاوردهای سیما در این مدت خواند و ادامه داد: در مباحثمربوط به برنامه‌های گفتگومحور، مستند و ترکیبی با باز کردن بیش از پیش عرصه‌ مخاطب به تلویزیون با نگاهی نو در انتخاباتِ ریاست جمهوری که لبخند مَسرت را در چهره هموطنان ما گشود، و رهبری معظم انقلاب اسلامی صدا و سیما را به عنوان رکنی مهم و بزرگ در جابه‌جایی قدرت در جمهوری اسلامی ایران ستودند.

وی با بیان فرمایشات مقام معظم رهبری در قدردانی از صداوسیما به آماری از برنامه‌های گفت‌و‌گو محور اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰۰/۱۵۲(صدو پنجاه و دو هزار و هشتصد) ساعت؛ برنامه گفتگومحور و ترکیبی از سال ۱۳۸۴ تا آذر ماه ۱۳۹۲ نشان از بالندگی این درخت پرثمر دارد.

معاون سیما در زمینه راه اندازی شبکه‌های تخصصی اضافه کرد: نیاز به تأسیس و راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی در جهت پوشش سلایق و نیازهای مختلف مخاطبان با گرایش‌ها، سلایق و نیازهای متفاوت، رسانه ملی را بر آن داشت تا با همتی مضاعف در رشد کمّی شبکه‌های تلویزیونی بکوشد. کوششی که اکنون ثمره آن در شاخه‌های نورسته‌ای نظیر شبکه‌های مستند، ورزش، نمایش، پویا، سلامت، تماشا و نسیم به بار نشسته است که در صورت تأمین اعتبار از سوی دولت و مجلس محترم طرح راه‌اندازی بیش از ۱۰ شبکه تخصصی آماده است که به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی افزود: نگاه تخصصی به نیاز مخاطبان در ساعات متفاوت به برنامه‌هایی با مضامین و قالب‌های مختلف معاونت سیما را بر آن داشت تا نگاهی ویژه به موضوع مهم طراحی و مدیریت کنداکتور داشته باشد به‌گونه‌ای که با رعایت اصل عدم همپوشانی در چیدمان پخش برنامه‌ها، مخاطب ارجمند سیما با نیاز به هر محصول رسانه‌ای، سیمای ملی را پاسخگوی نیاز خویش در قالب برنامه‌های نمایشی، گفتگومحور، ترکیبی، معارفی، مستند، ورزشی، کودک و نوجوان و سرگرم‌کننده در هر ساعت از شبانه‌روز می‌یابد.

وی با قدردانی از همراهی متخصصین، هنرمندان و نخبگان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در نشست‌های مشورتی و شوراهای راهبردی و اتاق فکرهای تعاملی شبکه‌ها اضافه کرد: بررسی موضوعات برنامه‌ها با حضور بیش از یکصد نفر از نخبگان علمی هنری سیاسی فرهنگی و اقتصادی کشور انجام گرفته است و نشست‌های راهبردی رشد و تعالی سیما با حضور کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های مختلف تلویزیونی در ارتقاء سطح کیفی آثار سیمای رسانه ملی همواره یاری رسان ما در این مسیر بوده است.

معاون سیما تلویزیون را تاثیرگذار‌ترین رسانه در میان رسانه‌های امروز دانست و گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از فرهنگ، اندیشه و رفتار جامعه برگرفته از این رسانه است. این تأثیرگذاری در برخی عرصه‌ها حتی رابطه معناداری میان(کنداکتور) برنامه‌های تلویزیون و برنامه‌ریزی خانواده‌ها وجود دارد. وی تلویزیون را عضوی از اعضای خانواده دانست و اضافه کرد: تلویزیون وسیله‌ای برای اجتماع و دور هم جمع شدن می‌باشد و در ایران مسؤولیت خطیر و حساسی دارد. مستقل و فراجناحی است و به جناح و گرایش سیاسی خاصی وابستگی ندارد تلویزیون متعلق به همه است. افزون بر این به گروه و قشر خاصی هم اختصاص ندارد. شبکه‌های تخصصی سیما پاسخ به این نیاز است و هر قشر، گروه و صنف می‌توانند به شبکه مورد علاقه خود رجوع کنند.

دارابی با اشاره به آخرین آمار نظرسنجی‌های سازمان در آبان ماه ۱۳۹۲، میانگین مدت تماشای تلویزیون در ایران بیش از ۳ ساعت در روز اعلام و تاکید کرد: سریال‌های ایرانی بیشترین مخاطب را دارد. و این میزان علاقمندی و اختصاص وقت از سوی مخاطبان مسؤولیت ما را سنگین‌تر می‌نماید.

وی تاکید کرد: همه قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی از جمله قالب‌های نمایشی بایستی مؤید سبک زندگی اسلامی ایرانی باشد. مفاهیمی چون خانواده سالم، محیط زیست سالم، رونق کسب و کار، زبان فارسی(به مثابه زبان معیار)، معنویت، دینداری و اخلاق، حماسه و ظلم‌ستیزی از مفاهیمی است که مورد تأکید می‌باشد.

معاون سیما در ادامه سخنان خود به چشم انداز آینده سیمای جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: آنچه باید به طور جدی مطمح نظر باشد و ما باید جامعه خودمان را برای آن آماده کنیم عصر فراروی ماست؛ عصری که در سایه رشد شتابان و حیرت‌آور فناوری اطلاعات شاهد حکمفرمایی ابررایانه‌ها و ربات‌ها هستیم.

وی افزود: آدم‌های ماشینی که در مزارع، کارخانجات و ادارات به جای انسان‌ها کار می‌کنند آینده دنیای ماست. عصری که در سایه کاهش مرگ و میر و بالارفتن مؤلفه‌های زندگی امید به زندگی به بالای ۱۳۰ سال می‌رسد و جوامع کهنسالی را در پیش رو داریم که به شدت از نیروی انسانی جوان و مولد رنج می‌برد.

دارابی همچنین از تلاش لیبرالیسم در گسترش ارزش‌های خود در دنیای آینده سخن گفت و اضافه کرد: عصر آینده عصر متنوع، متکثر و در عین حال متضادی است که روی دیگر سکه آن رشد اسلام‌گرایی در دنیاست و اضافه کرد: بیداری اسلامی راه خود را باز کرده است و مخالفت با نژادپرستی و آپارتاید، ظلم و اشغالگری با مقابله قاطع مردم در سراسر جهان روبرو خواهد شد. عصر آینده فرهنگ و تمدن نوین اسلامی موقعیت برجسته‌ای را از آن خود خواهد کرد. همه این تنوع و تضاد‌ها که خود از ویژگی‌های عصر آینده است مسؤولیت ما را در خلق آثار جذاب، فراملی و پرمخاطب جدی‌تر می‌کند.

وی در سخنان پایانی خود اضافه کرد: یکی از برنامه‌سازان برگزیده بخش بین‌الملل از کشور نروژ که درباره غزه و فلسطین اثر او انتخاب شده بود، ‌گفت که ما صدای خاموشان هستیم و جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم صدای خاموشان جهان است. امید آنکه در سال‌های آینده شاهد درخشش بیشتر تولیدات و آثار جشنواره باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: تردید نداشته باشید که آینده از آن ماست.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز