خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از غلامرضا فیروزی

شانزده آذر، نماد آزادی‌خواهی، پرسشگری و مطالبه‌گری دانشجویی‌ست

یک فعال سیاسی اجتماعی آبادان می‌گوید: بی‌گمان هرگاه که دانشجویان و روشنفکران، علمداران تحولات و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی باشند، بداندیشان و واپسگرایان مجالی نخواهند یافت و رشد و نمو هر جامعه‌ای در گرو حضور و میدان‌داری همین قشر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا فیروزی چهره‌فعال و شناخته شده‌ سیاسی، اجتماعی آبادان در یادداشتی به مناسبت 16 آذر، روز دانشجو آورده است:

دانشجویان عزیز و جوانان فرهیخته آبادان! فرصت آن‌چنان از کف رفته که گویی نفس‌های آخر این شهر است. سکوت و گوشه‌نشینی دانشجویان و مردمان نیک‌اندیش و عقل‌گرای این شهر چه ثمری داشت جز ایجاد صف‌های طولانی خرید رأی؟ ره‌آوردش چه بود جز کسادی بازار معرفت؟ چه کسی از این طریق طرفی بست جز اندوه و افسردگی روزافزون جوانانمان؟؛ چه شد حاصلش جز مهاجرت تلخ همشهریان ریشه‌دارمان؟ چه چیز جا ماند جز شغل‌های خالی مانده از جا پای فرزندانمان؟

ما نمونه‌های درخشانی از یکرنگی و اتحاد خود در به ثمر نشاندن خواسته‌ها و اهدافمان، زمانی که دانشجویان پیشگامان تحولات شدند را داریم؛ پس باز هم اگر بخواهیم می‌توانیم، می‌توانیم اگر بپذیریم که یک نماینده، نمی‌تواند به‌تنهایی راه‌حل تمام مشکلات باشد. می‌توانیم اگر استفاده تبلیغاتی از دانشجویان و اصحاب فرهنگ را کنار گذاشته و دانش و بینش و نگاه بلند این سرمایه‌های اجتماعی را به کار بندیم.

می‌توانیم اگر مردمانی پرسشگر و هم‌پیمان باشیم. می‌توانیم اگر پشت‌به‌پشت هم در تمام عرصه‌ها و میادین، روبه روی صاحب‌منصبان شهری و کشوری بایستیم و حق خود را مصرانه و یک‌صدا بستانیم. این جسارت را بر من ببخشایید. اما اینکه در خانه بخوابیم و بخواهیم یک نماینده، شهر را برای ما آباد کند، خیالی خام و ساده‌لوحانه است.

قانون‌گذاری و نظارت بر قانون از وظایف ماهوی و ذاتی یک نماینده است و مابقی‌اش بسته به همت و تلاش و تعصب اوست. بسته به این است که چه میزان از قیدوبندهای شخصی و گروهی‌اش رها باشد تا بتواند حقوق مردم شهرش را از طریق جذب منابع و فشار به وزرا و مسئولان استیفا کند، نه اینکه سخنرانی کند و بعد هیچ و هیچ و هیچ.

اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم و آبادان امروز بی‌شک بازتاب و انعکاس انتخاب‌های دیروز و امروز ماست.‌ شرایطی که ما داریم اگرچه حاصل بی‌مهری و تنگ‌نظری‌های اصحاب قدرت است اما بخشی آن حاصل بی‌عملی و رفتارهای و انتخاب‌های غیرمسئولانه ماست.

بیایید برای آینده آباد آبادان، دست در دست هم، گام‌هایمان را یکی کنیم.

کد خبر : ۳۲۷۷۶۷