خبرگزاری کار ایران

فعال اجتماعی عرب در استان خوزستان:

گفتمان پزشکیان عدالت محور و ناظر به رفع تبعیض است

گفتمان پزشکیان عدالت محور و ناظر به رفع تبعیض است
کد خبر : ۱۴۹۹۶۶۱

آیا این تبعیض نیست که اهواز و کوت عبدالله حدود ۸۰۰ چاه فعال نفتی داشته باشند ولی ۶ هزار جوان و کودک زباله گردی کنند؟

نعیم حمیدی نوشت: مقوله عدالت اجتماعی از مولفه های تحکیم نظام جمهوری اسلامی و پیش نیاز توسعه متوازن با هدف افزایش سطح مشارکت شهروندان در تصمیم سازی ها و حتی دستیابی به رشد اقتصادی است

استان خوزستان بدلیل داشتن منابع مهم اقتصادی و استقرار صنایع بزرگ اعم از نفتی ، پتروشیمی ، فولادی و کشت و صنعت ها همواره از دو پدیده "تبعیض" و "فساد" رنج می برد . تبعیض در توزیع فرصت ها اعم از استخدام ها و انتصابات و تبعیض در توزیع ثروت و منابع باعث بسیاری از آسیب های اجتماعی در خوزستان بویژه مناطق مرزی و روستایی شده است.

امروز مناطق نفت خیز ما دارای بیشترین محرومیت ها و بالاترین نرخ بیکاری در سطح کشور هستند که می‌توان به اعداد و ارقام میزان بیکاری در آبادان ، ماهشهر ،‌ هویزه ، مسجدسلیمان ، امیدیه ، رامشیر ، اهواز و دشت آزادگان اشاره کرد .

بدون تردید در صورت توجه به مولفه عدالت که در شعارهای جناب دکتر پزشکیان تبلور یافته می توان در قالب طرح ها و صدور بخشنامه های دارای ضمانت اجرایی و تاکید بر استخدام نیروهای بومی بخشی از این چالش اساسی را برطرف کرد.

از سوی دیگر تبعیض در توزیع ثروت و منابع مشکل دیگر مناطق مختلف خوزستان است .چرا با گذشت ۴۰ سال تازه دولت ها باید بفکر آبرسانی به روستاهای بخش غیزانیه اهواز بیافتند و گاهی برخی سازمان ها ابرسانی با تانکر به روستاهای سودان و ام الدیای را افتخار بدانند در حالی که بیش از ۴۰۰ چاه نفتی در بخش غیزانیه اهواز فعال و تنها دود و تخریب زیرساخت ها سهم این مردم مومن و انقلابی شده است ؟

چرا طی ۱۶ سال اخیر یک طرح بزرگ صنعتی و اشتغال زا در شهرستان ایذه اجرایی نشده است؟ چرا سهم استخدام جوانان کوت عبدالله ، قلعه چنعان ، اهواز ، شیبان و ام اتمیر در صنایع نفتی و فولادی در حد صفر اما نگهبانان برخی شرکت ها باید پروازی باشند؟

ساکنین این روستاها هم از عدم استخدام جوانان خود رنج می برند هم از آسیب های اجتماعی و زیست محیطی صنایع نفتی ، فولادی و پتروشیمی ها در امان نیستند. وجود حدود ۶ هزار زباله گرد در اهواز و کوت عبدالله که طی سه سال اخیر بعنوان یک پدیده جدید ظهور یافته که از جمله آسیب های اجتماعی صنایع بزرگ در خوزستان و ناشی از بی توجهی به مولفه عدالت می باشد. آیا این تبعیض نیست که اهواز و کوت عبدالله حدود ۸۰۰ چاه فعال نفتی داشته باشند ولی ۶  هزار جوان و کودک زباله گردی کنند؟

از جمله مظاهر تبعیض در خوزستان عدم تامین حقابه کشاورزی ، مرگ تالاب ها و خشکیدن رودخانه ها در پایین دست است. خوزستان یک استان کشاورزی است و سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم را تحویل مراکز خرید دولتی می دهد از سوی دیگر با تولید ۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سال نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد و استمرار این امر بدون تامین حقابه و رفع مشکلات کشاورزان امکان پذیر نیست . طی سه دهه اخیر علاوه بر کاهش آورده کارون ، دز ، جراحی ، مارون و زهره و خشکیدن کرخه در سایه اجرای طرح های مخرب انتقال آب بین حوضه ای و سدسازی های بی رویه در بالادست ، شاهد تحمیل آسیب های جدی به اقتصاد کشاورزی و دامداری خوزستان بویژه در شوش ، اهواز ، شعیبیه ، حمیدیه ، دشت آزادگان ، هویزه ، رفیع ، شادگان ، بستان ، رامهرمز و باوی بودیم.

بسیاری از کشاورزان بارها در اعتراضات صنفی خود اعلام کرده اند اکنون که دولت فرزندان تحصیل کرده ما را در صنایع استخدام نمی کند لااقل اجازه بدهد با رونق بخش کشاورزی این چالش توسط مردم مرتفع گردد.

نکته دیگر اینکه در بخش اقتصاد دامی ، خوزستان دارای حدود ۱۰۰ هزار گاومیش در مناطق حاشیه کرخه از شوش تا رفیع و تالاب هورالعظیم می باشد که نقش مهمی در تامین نیازهای بازار  لبنیات کشور و استان دارد اما بدلیل خشکیدن کرخه و هورالعظیم بویژه (برای استخراج نفت) اقتصاد دامی ما نیز بشدت با بحران مواجه و خانواده متضرر و گرفتار مشکلات اقتصادی و برخی رهسپار حاشیه شهرهای بزرگ شده اند.

متاسفانه علیرغم شعار دولت کنونی مبنی بر توجه به اقتصاد درون زا و اتکا به منابع داخلی اما در عمل مهمترین رکن اقتصاد داخلی را نابود کرده اند .بطور نمونه سال گذشته با وجود کم آبی و عدم تامین حقابه کامل ، کشاورزان خوزستانی حدود یک میلیون و هفتصد هزار تن و امسال یک میلیون و پانصد هزار تن گندم را تحویل مراکز خرید کردند اما دولت پارسال بعد از ۷ ماه و سال‌جاری با گذشت سه ماه از فصل برداشت مطالبات گندمکاران را پراخت نکرد و کمر آنان را زیر بدهی به بازار و بانک ها خم کرد این در حالی است که در دولت های گذشته مطالبات کشاورزان ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از تحویل گندم به سیلوها به حسابشان واریز می شد .

موضوع دیگر چالش کشت تابستانه و معیشتی کشاورزان خوزستانی بویژه مناطق پایین دست است که بدلیل عدم تامین حقابه و عدم مدیریت صحیح منابع آبی خسارات فراوانی را بر استان تحمیل کرده است.

لذا انتطار مردم خوزستان از جناب دکتر پزشکیان و دولت آینده این است که با نگاه عادلانه و مبتنی بر نفی تبعیض چالش های مناطق روستایی و کشاورزان استان را به حداقل برسانند و اگر به نتیجه انتخابات در مرحله اول توجه کنید بدلیل شعار عدالت محوری دکتر پزشکیان ، ۵۷ درصد رای روستاهای خوزستان به ایشان بوده که نشان از واکنش مثبت روستاییان ما به راهبرد صحیح آقای دکتر دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز