ترویج سبک معماری هویتدار مستلزم ایجاد یک گفتمان معماری بومی و اسلامی است
رئیس کمیسیون برنامه ریزی و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ترویج سبک معماری هویت دار مستلزم ایجاد یک گفتمان معماری بومی و اسلامی است، از این رو معماران، شهرسازان و مدیران باید با رویکرد فرهنگ حرفهای به این موضوع توجه کنند.
محمد سهیلی در گفتوگو با ایلنا اظهار کرد: به رغم آنکه کتابهای بسیاری در زمینه سبک معماری هویت دار تالیف شده، میتوان اذعان کرد که عملا سازمانهای دولتی هیچ رویکرد خاص و تعیین شدهای در این زمینه ندارند و به عبارتی در ساختمانهای دولتی عناصر هویت دهنده به هیچ وجه مشهود نیست.
رئیس کمیسیون برنامه ریزی و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به مصوبه این شورا مبنی بر موظف ساختن شهرداری برای توجه ویژه به سبک معماری اسلامی و هویت دار در ساخت بناهای مرتبط با این مجموعه، یادآور شد: اگر سازمانهای دولتی سبک معماری اسلامی و هویت دار را مورد توجه خویش قرار دهند شاهد روند رو به رشدی در این زمینه خواهیم بود.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه متاسفانه تاکنون شهرداری در احداث معماری ایرانی و اسلامی قدمی بر نداشته است، تصریح کرد: دغدغه در این زمینه تنها مفهومی بوده و به صورت عینی در نیامده است.
وی ادامه داد: زمانی یک شهر هویتدار خواهد بود که معماری آن در قالب ضوابط معماری هویت دار اجرایی شده باشد، امری که متاسفانه تاکنون در مشهد رخ نداده است.
سهیلی افزود: این نقص تنها با پیش گام شدن مراکز دولتی و سازندگان بناهای شاخص شهری رفع خواهد شد. اگر ساختمانهای دولتی و بناهای شاخص در این خصوص پیشگام شوند و عناصر معماری اسلامی در آنها نمود پیدا کند امکان پیاده کردن این الگو در دیگر بناها هم میسر میشود.
رئیس کمیسیون برنامه ریزی و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد افزود: معماری ایرانی و اسلامی دارای ۳ سطح گنجاندن عناصر معماری ایرانی و اسلامی در بناها، پیشگام شدن بناهای شاخص در معماری ایرانی و اسلامی و ایجاد گفتمانی ناظر بر معماری ایرانی و اسلامی است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه متاسفانه مطالبهای درباره اجرای سبک معماری ایرانی و اسلامی در شهر تاکنون وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: همان گونه که شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری را موظف به ساخت بنا در چارچوب معماری ایرانی و اسلامی میکند، مجلس هم میتواند دولت را موظف به ساخت بناهای ایرانی و اسلامی کند. البته موادی از برنامه ۵ ساله پنجم به این موضوع اشاره کرده بود اما دولت خود را موظف به اجرای آن نمیدانست.
سهیلی اظهار کرد: ابنیه دولتی از یک سو میتوانند در بحث عنصر معماری ایرانی و اسلامی الهام بخش واقع شوند و از سوی دیگر در بناهای شاخص تاثیرگذاری داشته باشند، به طور مثال در بنای بنیاد پژوهشهای اسلامی و سازمان کتابخانههای آستان قدس عناصر معماری دینی کاملا مشهود است که این رویکرد میتواند در غالب ساختمانها و در سطح شهر تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: به منظور ترویج سبک معماری ایرانی و اسلامی باید مطالباتی در ۳ سطح قانون گذاری، نخبگان و رسانهها صورت گیرد. البته رسانهها در این زمینه تا حدودی ورود پیدا کردهاند اما رویکرد منسجمی نداشتهاند.
سهیلی همچنین با اشاره به اینکه قوانین پراکنده و رویکرد قوی در زمینه معماری ایرانی و اسلامی وجود ندارد، یادآور شد: ساخت بناهای دولتی از طریق نظرسنجی شهروندان و صاحب نظران همواره مطرح بوده اما اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است. البته کمیسیون فنی و عمران سازمان زیباسازی در این زمینه ورود خوبی داشته اما هنوز استفاده از نظرات شهروندان در ساخت بناها طبق هویت اسلامی صورت نگرفته است.
رئیس کمیسیون برنامه ریزی و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه افزود: بیش از آنکه فرهنگ معماری یک فرهنگ عمومی باشد یک فرهنگ تخصصی است و مشکل اساسی در سطح آکادمیک است، زیرا در دانشگاهها رویکرد مشخصی به معماری اسلامی ندارند و حتی برخی از اساتید منکر وجود معماری ایرانی و اسلامی هستند.
سهیلی در پایان به نقش نهادهای مدنی در کاهش ساخت بناهای بیهویت اشاره کرد و گفت: نهادهای مدنی در قالب انجمنهای تخصصی میتوانند در کاهش ساخت بناهای بیهویت تاثیرگذار باشند، به عبارتی این نهادها از طریق شرکتهای دانش بنیان میتوانند در تولید محصولات ساختمانی که از یک سو هویت بخش باشد و از سویی دیگر از اتلاف انرژی جلوگیری کند، نقش داشته باشند.