خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

بیست و دومین اردوی ملی دانش آموزان عشایر کشور در خراسان رضوی برگزار می‌شود

بیست و دومین اردوی ملی دانش آموزان عشایر کشور در خراسان رضوی برگزار می‌شود
کد خبر : ۱۳۷۶۳۷۸

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور گفت: امسال میزبان بیش از یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز عشایر دختر و پسر تحت عنوان بیست و دومین اردوی ملی دانش آموزشی عشایر کشور از ۲۵ استان به خراسان رضوی هستیم.

علی تیرگیرمال خلیفه در گفت‌و‌گو با ایلنا در مراسم بازدید دانش آموزان عشایر کشور از شرکت ایران خودرو خراسان اعلام کرد: در این اردو که با رویکرد تربیتی از ۱۷ لغایت ۲۷ تیرماه برگزار می شود، در ابتدا میزبان بیش از ۷۰۰ دانش آموز عشایر پسر و در مرحله دوم پذیرای بیش از ۷۰۰ دانش آموز دختر عشایر در مشهد خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه بازدید از صنایع و شرکت ایران خودرو با رویکرد ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در دانش آموزان و آشنایی با کارکرد صنایع صورت گرفته است افزود: در حال حاضر حدود ۷ هزار و ۳۱۹ مدرسه عشایری در ۲۵ استان کشور فعال هستند که جمعیتی بالغ بر ۲۲۵ هزار نفر از دانش آموزان عشایر را تشکیل می دهند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور در خصوص مشکلات دانش آموزان بیان کرد: شرایط زیست عشایری باعث شده خدمات رسانی به سهولت جامعه شهری و روستایی نباشید در این راستا در وزارت آموزش و پرورش دفتر توسعه عدالت آموزشی عشایر با رویکرد خدمات رسانی هرچه بهتر به این قشر ارزشمند و غیور جامعه تاسیس شد.

علی تیرگیرمال خلیفه استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خوزستان، گلستان، چهارمحال بختیاری و کرمانشاه را از جمله استان‌هایی که جمعیت دانش آموزی عشایر نسبت سایر استان‌ها بیشتر است نام برد و ادامه داد: جمعیت کم ایلات و طوایف مختلف باعث شده تا مشکلاتی در حوزه آموزشی و تربیتی داشته باشیم اما تلاش‌مان است تا در راستای رفع مشکلات گام های موثری برداریم.

وی اعلام کرد: قبل از انقلاب پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی دانش آموزان عشایر ۵۴ درصد بوده است و امسال این رقم به بیش از ۹۸ درصد رسیده که نشان دهنده جذب دانش آموزان بوده و امیدواریم بتوانیم شاهد پوشش صد در صدی دانش آموزان عشایر در تمام مقاطع تحصیلی باشیم.

خبرنگار ایلنا در حاشیه بازدید دانش آموزان عشایر سراسر کشور با چند استان کشور با لهجه های شیرین و لباس‌های محلی چشم‌ نوازشان که حاکی از صفا و صمیمیت بین دانش آموزان عشایر بود در خصوص چالش‌های آموزشی در مناطق عشایری این استان‌ها و انتظاراتی که از مسئولین داشتند به گفت و‌گو نشست.

نماینده استان اردبیل مدارس منطقه‌شان را سنگی، کانکسی و در حال تخریب بدون هیچگونه امکانات فاقد آب، برق، تلفن و اینترنت توصیف می‌کند و می‌گوید: در منطقه عشایر استان ۱۸ مدرسه در حال تخریب است و دانش آموزان عشایر بدون هیچ امکاناتی حتی گرمایشی در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: معلمان با تمام مشقت و بدون تجهیزات همواره دلسوزانه در حال آموزش هستند و ما از مسئولین درخواست داریم به این وضعیت نابسامان آموزش عشایر در اردبیل رسیدگی شود.

نماینده استان آذربایجان غربی می‌گوید: در آمار اعلام شده بین ۲۵ استان،  آذربایجان غربی دارای بیشترین تعداد دانش آموز عشایر با ۳۶ هزار و ۸۳ دانش آموز در ۳ مقطع تحصیلی است.

وی گفت: متاسفانه نیروهایی که در حوزه آموزشی ساماندهی می شوند بسیار کم تجربه یا حتی بی تجربه هستند این در حالی است که مدارس عشایر چند پایه هستند و باید از نیروهای با تجربه بهره برد نه سرباز معلمی که برای مدارس چندپایه عشایر هیچ تجربه‌ای را ندارد!

نماینده خطه زیبای آذربایجان غربی وضعیت استخدامی، سهمیه ناعادلانه کنکور سراسری و نقل و انتقال نیروهای شهری به مناطق عشایری را از جمله مشکلات حوزه آموزش عشایری دانست.

به پای صحبت های دیگر نماینده استان چهارمحال بختیاری می‌نشینیم که از فضای نامناسب تحصیل دانش آموزان عشایر این استان و نبود زیرساخت های آموزشی می‌گوید که دانش آموزان در رقابت‌های علمی نابرابر و ناعادلانه ادامه تحصیل می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: چرا دانش آموزان عشایری که در سیاه چادر با فانوس و نور کم درس می‌خوانند باید همتراز دانش آموزانی که در فضای مناسب آموزشی تحصیل کرده‌اند باشند.

وی به ایلنا گفت: چهارمحال بختیاری ۸ هزار و ۴۱۹ دانش آموز عشایر دارد و با تمام سختی ها و مشقت ها تحصیل می‌کنند چرا نباید مانند دیگر فارغ التحصیلان به راحتی وارد ارگان ها و نهادهای دولتی شوند!

نماینده استان سیستان و ‌‌بلوچستان چنین عنوان کرد: این استان دارای ۳۴ هزار دانش آموز عشایر است که شمالی ترین مدرسه عشایری در نقطه صفر مرزی واقع شده و جنوبی ترین آن که شهرستان نیک شهر است و یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

وی سرانه دانش آموزان عشایر را به مراتب از دانش آموزان عادی بیشتر دانست و تاکید کرد: بزرگ‌ترین دغدغه و چالش عشایر عدم ماندگاری نیروهای آموزشی در مدارس صعب العبور عشایری است؛ انتظار می‌رود دانشگاه فرهنگیان به دانش آموزان عشایری بورسیه اختصاص دهد تا بعد از اتمام تحصیل و فارغ التحصیلی بتواند به راحتی به مناطق عشایری خود نیز خدمت کند.

وی در پایان گفت: امروز از شرکت ایران خودرو خراسان درخواست دارم که در استان سیستان و بلوچستان از طریق مجمع خیرین مدرسه ساز در مناطق عشایری مدرسه احداث کنند و با بورسیه کردن دانش آموزان عشایری که از مشکلات مالی برخوردارند حمایت کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز