خبرگزاری کار ایران

ایران‌ ‌ نیجریه؛

عقاب‌های‌افریقایی در نخجیر شیرهای‌ایرانی / آغاز ماموریت غیرممکن۴

عقاب‌های‌افریقایی در نخجیر شیرهای‌ایرانی / آغاز ماموریت غیرممکن۴
کد خبر : ۱۷۶۶۱۹

کی روش از مدت ها پیش تمام تمرکز خود را بر روی دیدار با عقاب های بزرگ متمرکز کرده و به خوبی می داند نتیجه این دیدار سرنوشت ایران برای ماندن و شگفتی ساز شدن یا خداحافظی زودهنگام با جام جهانی را تعیین کند.

در فاصله دو روز مانده تا حماسه اولسان، شیرهای ایران در اندیشه خلق حماسه ای دیگر و تحقق آرزوهای فوتبال ایران برای صعود به مرحله دوم هستند. آیا ماموریت مردان کی روش در مهد فوتبال دنیا و سرزمین ستاره های جاودان و بی بدلیل فوتبال محقق می شود؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، جام بیستم ازساعت ۲۳:۳۰ دقیقه شامگاه دوشنبه برای ایران در ورزشگاه آرنا دو بایخادا شهر کوریتیبای برزیل کلید می خورد و تیم ملی در چهارمین حضور خود در آوردگاه جام جهانی به دیدار تیم آفریقایی نیجریه می رود. دیداری حیاتی برای ایران که می تواند نبرد مرگ و زندگی برای ماندن یا نماندن در جام جهانی باشد و آرزوهای فوتبالی تمام ایران برای صعود یا ناکامی در مرحله گروهی را رقم بزند.

ماموریت اول؛ شکار عقاب های بزرگ

کی روش با درایت و هوشمندی از مدت ها پیش تمام تمرکز خود را بر روی دیدار با عقاب های بزرگ متمرکز کرده و به خوبی می داند نتیجه این دیدار سرنوشت ایران برای ماندن و شگفتی ساز شدن یا خداحافظی زودهنگام با جام جهانی را تعیین کند. انتخاب ۵ حریف تدارکاتی از قاره سیاه در مرحله آماده سازی(گینه، سه تیم لیگ برتری آفریقای جنوبی و آنگولا) موید این است که مرد پرتغالی تمامی امیدهای خود را به ۹۰ دقیقه دیدار با سبزپوشان نیجریه گره زده و بخش عمده ای از استراتژی صعودش را در این میدان سخت طراحی کرده است.

او بهتر از هر کسی می داند که نباختن در دیدار اول می تواند تیمش را با امیدهای بلندی به دیدار آرژانتین و بوسنی ببرد و حتی در صورت ناکامی مقابل آرژانتین و ستاره های بی نظیرش، می توان در دیدار با بوسنی چشم به اتفاقات فوتبال بدوزد و روزنه های صعود را در مسابقه آخر جستجو کند.

ایران؛ تیمی سخت برای شکست دادن

کی‌روش امیدوار است ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ تیمی سخت برای شکست دادن باشد. تقریبا یک سال از پیروزی ایران برابر کره جنوبی در اولسان و صعود خاطره انگیز ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل می گذرد(۲۸ خرداد ۹۲). پس از این دیدار شور و شوق عظیمی در خیابان‌های ایران به وقوع پیوست و باعثشد مردم ایران پس از هشت سال طعم صعود به جام جهانی را بچشند. اما خوشحالی مردم ایران خیلی به طول نکشید. تحریم‌های اقتصادی و مذاکرات در ژنو و وین درباره برنامه هسته‌ای ایران باعثشد تا فوتبال نیز تحت تاثیر قرار گیرد. تمام اردوهای تمرینی ایران در خارج از کشور لغو شد و هیچ کشور بزرگی در رده ملی تمایلی به بازی دوستانه با تیم ملی ایران نداشت که خیلی از آن به خاطر ترس تحریم‌های سیاسی بود.

ایران پس از ۱۱۹ روز از بازی با کره جنوبی نتوانست یک دیدار دوستانه برگزار کند اما کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران فدراسیون فوتبال ایران را قانع کرد تا لیگ داخلی ایران را زودتر تمام کند تا زمان بیشتری برای آمادگی برای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل داشته باشد.

انتظارات واقع بینانه از تیم ملی مدل۲۰۱۴

انتظارات از تیم ملی ایران برای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نسبت به جام جهانی ۲۰۰۶ واقع بینانه‌تر است. در سال ۲۰۰۶ انتظارات زیادی از تیم ایران وجود داشت که بتوانند از گروهش به مرحله بعد صعود کند، اما ایران در آن رقابت‌ها عملکرد ضعیفی داشت و باعثشد کاپیتان با سابقه(علی دایی)، سرمربی(برانکو ایوانکوویچ) و حتی رییس فدراسیون ایران(محمد دادکان) برکنار شوند. کی‌روش برخلاف سال ۲۰۰۶ اعلام کرده که تیمش نمی‌تواند دردسر زیادی برای تیم‌های همگروه خود ایجاد کند. او انتظار را بالا نبرد ولی از جنگ روانی هم غافل نشد. او با این ادعا که جام جهانی را برای تیم های همگروه به جهنم تبدیل خواهد کرد، نشان داد استفاده از جنگ روانی را خوب می داند و در نبرد حیاتی مقابل کره جنوبی هم با هنرمندی از این تاکتیک برای بر هم زدن تمرکز سرمربی کره استفاده کرد و نتیجه هم گرفت. با حضور سرمربی با تجربه و بین المللی همچون کارلوس کی روش که در جمع ۵ مربی بزرگ جام جهانی قرار دارد، هواداران فوتبال در ایران امیدوارند ایران این بار در جام جهانی عملکرد خوبی داشته باشد و به ناکامی سه دوره گذشته در صعود از گروهش پایان دهد.

کی روش؛ نقطه اتکای ایران در جام جهانی

پس از ناکامی ایران رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۰، ایران به دنبال سرمربی بزرگی بود. به همین خاطر توانست کارلوس کی‌روش را با قراردادی سه ساله جانشین افشین قطبی کند. کارلوس کی‌روش پیش از این توانسته بود تیم زیر ۲۰ سال پرتغال را دو بار به قهرمانی جهان برساند و همچنین آفریقای جنوبی را به جام جهانی ۲۰۰۲ رهنمون کند. او در اسپورتینگ لیسبون توانست جام حذفی این کشور را فتح کند و در کنار سرآلکس فرگوسن سه قهرمانی در لیگ برتر، یک جام حذفی و یک جام اتحادیه و یک لیگ قهرمانان اروپا را به کارنامه خود اضافه کند. کارلوس کی‌روش در جام جهانی ۲۰۱۰، سرمربی تیم ملی پرتغال بود که در مرحله یک هشتم نهایی با شکست برابر اسپانیا حذف شد. رابطه‌ای که او با مردم و افراد کنار تیم دارد کاملا حرفه‌ای است، اما واکنش او به سرمربی کره جنوبی در دیدار ایران با نماینده آسیا در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل جایگاه او را در قلب مردم ایران نهادینه کرد. مثل یک شطرنج باز باهوش که برنامه‌های بازی خودش را متناسب با شرایط انتخاب می‌کند. او با سیستم‌ محافظ کارانه ۱-۳ - ۲-۴ در برزیل تیم ایران را سازماندهی خواهد کرد. خیلی از کارشناسان معتقدند کی روش در جام جهانی اتوبوس ایران را مقابل دروازه پارک خواهد کرد. ترفندی که مقابل کره جنوبی و یک حریف آسیایی جواب داد و باید دید این شیوه در مقابل حریفان جهانی هم کارگر خواهد بود یا نه. برنامه او این است که زمین را بر دارد و توپ را به حریفان بدهد، فضاها را از حریفان بگیرد و روزنه های عبور را محدود کند. ضد حملات سریع اساس حملات تیم ملی برای گل زدن خواهد بود.

قوچی؛ امید اول گلزنی ایران در جام جهانی

رضا قوچان نژاد معروف به " قوچی " آمارخیره کننده ای در تیم ملی دارد؛ ۹ گل در ۱۳ بازی. مهاجم ریزنقش تیم چارلتون با ۲۶ سال سن، امید اول خط حمله ایران است. او در دیدارهای تدارکاتی مقابل گینه و ترینیدادوتوباگو هم گلزن ایران بود و نشان داد چارچوب دروازه را خوب می شناسد. در سیستم بسته کی روش شاید او موقعیت چندانی برای گلزنی بدست نیاورد ولی همه امیدوارند او نظیر دیدار با کره همان مهاجم تیزچنگ، فرصت طلب و زهردار تیم ملی باشد.

بیژن ذوالفقارنسب کمک مربی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸:
کم گل می زنیم چون دفاعی بازی می کنیم

بازی اول برابر نیجریه بسیار مهم است و بازی برابر آرژانتین از لحاظ شخصیت تیمی برای تیم ما نیز مهم تلقی می‌شود. تیمی که ما در جام جهانی ۱۹۹۸ داشتیم از لحاظ تکنیکی، فیزیکی و سطح فنی ازاین تیم بهتر بود. تیم فعلی بدون بازی‌های دوستانه با تیم‌های بزرگ کار سختی برای موفقیت در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل دارد. کی‌روش احتمالا از سیستم‌ ۱-۵ - ۴ در جام جهانی استفاده خواهد کرد و این دلیل اصلی کم گل زدن ایران محسوب می‌شود. آندرانیک و اشکان دژاگه بازیکنان اصلی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل خواهند بود.

مهدی مهدوی کیا بازیکن ایران در جام‌های جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶:
باید متحد باشیم و مثل یک تیم بازی کنیم

ما همه انتظار داشتیم که ایران به جام جهانی صعود کند، اما اگر صادق باشیم کارلوس کی‌روش در سه بازی پایانی ایران درانتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل کار بزرگی کرد. او مرد روزهای سخت است. متوقف کردن آرژانتین که سه مهاجم بزرگ دارد، یکی از سه بازی سخت ایران درجام جهانی محسوب می‌شود. بازیکنان ایران باید متحد باشند و مثل یک تیم بازی کنند. روی کاغذ فاصله زیادی با حریفان مان داریم. اما درجام جهانی هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. همه امیدوار هستیم که ایران بتواند از اعتبار آسیا در برزیل دفاع کند.

امیر حاج رضایی کارشناس و تحلیل گر فوتبال:
ایران در جام جهانی با سیستم کاتانچیو بازی می کند

آمادگی ایران برای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به شدت تحت تاثیرتحریم‌ها و سختی اقتصادی بود. من فکرمی‌کنم کارلوس کی‌روش کارموفقیت آمیزی انجام داده است که تمامی داشته‌های پیش روی خود را به خوبی بررسی کرده است و از آن آگاهی داشته. چیزی که کی‌روش در جاهای قبلی که مربیگری کرده قطعا با آن مواجه نبوده است. من انتظار دارم که ایران شبیه سیستم‌ کاتانچیو در برزیل بازی کند و فوتبال دفاعی را به نمایش بگذارد. ایران درجام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به حریفانش اجازه خواهد داد که توپ را در اختیار بگیرند و تیم ایران نیز در زمین خودی به دفاع بپردازد و منتظر ایجاد فرصت از روی ضد حملات باشند. مردم انتظار دارند که عملکرد شجاعانه‌ای از تیم شان در جام جهانی ببینند و نگرش بازیکنان تیم ملی ایران، نگرش شجاعانه و تسلیم ناپذیری باشد.

استحکام خط دفاعی؛ نقطه قوت تیم ملی

تیم ملی ایران با کارلوس کی‌روش درهشت بازی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تنها دو بار دروازه خود را باز شده دید و این باعثشده که آنها امیدوار باشند در جام جهانی برزیل نیزبه همین شکل کارکنند. جلال حسینی و پژمان منتظری درمرکز خط دفاعی ایران توانسته‌اند زوج خوبی را تشکیل دهند. البته پژمان منتظری قابلیت بازی در سمت راست زمین را دارد و به این جمع می‌توان امیرحسین صادقی را اضافه کرد که می‌تواند در مرکز خط دفاعی ایران به میدان برود. خسرو حیدری که با مصدومیت دست و پنجه نرم کرده است، به طورطبیعی گزینه نخست کارلوس کی‌روش در سمت راست محسوب می‌شود. اما نفوذ‌های احتمالی بیش از حد خسرو حیدری برابر تیم‌هایی همچون آرژانتین و نیجریه ممکن است برای تیم ملی ویرانگر باشد. در سمت چپ یک معضل بزرگ وجود دارد و آن این است که چه کسی قرار است در این پست بازی کند. بیک زاده دچار مصدومیت است و مشخص نیست به بازی با نیجریه می رسد یا نه. نگرانی ها در این پست بیشتر برای دیدار با آرژانتین و رویارویی با لیونل مسی است. کی‌روش ممکن است همچنان هاشم بیک زاده را در اولویت خود قرار دهد و در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به میدان بفرستد. البته احسان حاج صفی و مهرداد پولادی نیز دیگر مدافعان تیم ملی ایران در این سمت محسوب می‌شوند.

شماره یک؛ دغدغه بزرگ سرمربی تیم ملی

سئوال بزرگ این است که شماره یک دروازه‌ ایران درجام جهانی ۲۰۱۴ برزیل چه کسی خواهد بود؟ پس از کناره‌گیری غیرمنتظره سید مهدی رحمتی همه منتظر هستند تا ببینند چه کسی در درون دروازه‌ ایران خواهد ایستاد. آیا کارلوس کی‌روش عملکرد خوب رحمان احمدی در لیگ ایران را در نظر خواهد گرفت که البته تجربه بین‌المللی کمی دارد یا از دانیل داوری استفاده خواهد کرد که در بوندس لیگا عملکرد پر فراز و نشیبی داشته است. بی شک کی روش برای این پست باید سخت ترین تصمیم را بگیرد. حقیقی هم می تواند مرد شماره یک تیم ملی باشد بویژه در دیدار با مردان فیزیکی و بلند قامت نیجریه.

مردان باتجربه در خط میانی تیم ملی

جواد نکونام و ها‌فبک دونده‌ای همچون آندرانیک تیموریان به احتمال زیاد در ترکیب ثابت تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل حضور خواهند داشت. مسعود شجاعی و اشکان دژاگه نیز به احتمال زیاد درکنار این دو به میدان خواهند رفت. دو بازیکنی که بیشترین فشار در طول ۲۷۰ دقیقه بازی های گروهی بر روی آنها خواهد بود و نقش کلیدی و محوری آنها در حفظ توپ و بازی تخریبی بسیار حیاتی خواهد بود. تاکتیک آلترناتیو کارلوس کی‌روش ممکن است نوع دیگری از سیستم‌ دفاعی ۱-۱ - ۴-۴ باشد که باعثمی‌شود چند تن از بازیکنان بتوانند جانشین بازیکنان مصدوم دیگر شوند. محتمل‌ترین تغییر در این سیستم‌ ممکن است با توجه به مصدومیت خسرو حیدری در خط دفاعی ایران با حضور بیت آشور به وجود بیاید. کریم انصاری فرد نیز می‌تواند تعویض مناسبی برای جانشینی رضا قوچان نژاد باشد.

نیجریه با شکست گام به جام جهانی می گذارد

نیجریه تیم رده چهل و چهارم فیفا، در آخرین رده بندی فدراسیون جهانی یک رده پایین تر در همسایگی ایران قرار گرفته و در آخرین مسابقه تدارکاتی خود مقابل آمریکا تن به شکست ۲-۱ داده تا با شکست گام به جام جهانی بگذارد. البته عقاب های بزرگ با اسکاتلند و یونان هم بازی کردند و نتیجه ای بهتر از تساوی نداشتند. سبزپوشان نیجریه زمستان گذشته در جام قهرمانی آفریقا با پیروزی برابر زیمبابوه به مقام سوم قاره دست یافتند و خود را درجمع بهترین های قاره سیاه قرار دادند. این تیم نسبت به چهارسال قبل دگرگون شده و ترکیب جوانتری پیدا کرده است. ستاره های تیم ملی نیجریه یان اوبی میکل بازیکن چلسی، ویکتور موسی و امانوئل آمونیکه هستند که توانسته‌اند خودشان را در کنار جوانان به ترکیبی هماهنگ برسانند. هدایت این تیم را استفن کشی برعهده دارد که ایران را حریف گمنام و ناشناخته و به همین خاطر خطرناک می داند و می خواهد مقابل ایران همانطوری بازی کند که مقابل بوسنی و آرژانتین! تیمش چند بازیکن مصدوم دارد ولی امیدوار است تا به لطف تجربه بین المللی بازیکنانش مقابل ایران هر سه امتیاز را بگیرد. نبرد نمایندگان آسیا و آفریقا در روز نخست گروه ششم حساسیت های خاصی برای فوتبال دوستان ایران دارد و می تواند شروع ماموریت غیرممکن مردان کی روش در سرزمین قهوه باشد و نگاه ها را به یوزپلنگ های ایران خیره کند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز