خبرگزاری کار ایران

۱۹ درصد کارکنان کارگاه‌های بازرگانی و خدمات را زنان تشکیل می‌دهند

۱۹ درصد کارکنان کارگاه‌های بازرگانی و خدمات را زنان تشکیل می‌دهند
کد خبر : ۸۲۹۳۶۹

در سال ١٣٩٦، حدود ٨١ درصد از کارکنان بخش بازرگانی و خدمات را کارکنان مرد و ١٩ درصد را کارکنان زن تشکیل داده‌اند. کارگاه‌های با فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان، دارای ٦٠ درصد کارکن زن و بیشترین سهم در بین فعالیت‌های بخش بازرگانی و خدمات بوده است و کارگاه‌های دارای فعالیت‌ تعمیر وسایل نقلیه موتوری با ١ درصد، کمترین سهم را در سهم زنان شاغل داراست.

به گزارش ایلنا، طبق اعلام روابط عمومی مرکز آمار ایران، طرح جامع آمارگیری از کارگاه‌های بازرگانی و خدمات یکی از طرح‌های نوین آماری است که با هدف تهیه‌ی اطلاعات مناسب از ویژگی‌های کارگاه‌‌های بازرگانی و خدمات، در سطح کشور توسط مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های به اجرا درآمده است تا در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به کارگرفته شود. این طرح در سال ١٣٩٧ به اجرا درآمده است که شامل ٣١ کد طبقه‌بندی فعالیت‌‌های اقتصادی ایران ‌(ISIC Rev,٤) می‌باشد و قسمت اعظم کارگاه‌های بخش بازرگانی و خدمات کشور را شامل می‌شود.

نتایج طرح در سال ١٣٩٦ نشان می‌دهد:

r در سال ١٣٩٦، حدود ٨١ درصد از کارکنان بخش بازرگانی و خدمات را کارکنان مرد و ١٩ درصد را کارکنان زن تشکیل داده‌اند. کارگاه‌های با فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان، دارای ٦٠ درصد کارکن زن و بیشترین سهم در بین فعالیت‌های بخش بازرگانی و خدمات بوده است و کارگاه‌های دارای فعالیت‌ تعمیر وسایل نقلیه موتوری با ١ درصد، کمترین سهم را در سهم زنان شاغل داراست.

r ٣٣ درصد از کارکنان کارگاه‌های بازرگانی و خدمات را کارکنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم، ٣٤ درصد کارکنان دیپلم و ٣٣ درصد نیز دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم تشکیل می‌دهند.

r حدود ٤٢ درصد از ارزش افزوده کارگاه‌های بازرگانی و خدمات مورد بررسی مربوط به فعالیت خرده‌فروشی (بجز وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت) ‌است.

r بهره‌وری کارکنان این کارگاه‌ها در سال ١٣٩٦ به ازای هر کارکن معادل ٢٨٢ میلیون ریال بوده‌است. همچنین بهره‌وری کارکنان به ازای هر ساعت بیش از ١١٨ هزار ریال بوده است. بر اساس نتایج به طور متوسط هر کارکن ٤٩ ساعت در هفته به فعالیت مشغول بوده است.

r نتایج طرح نشان می‌دهد که ضریب نفوذ رایانه در این کارگاه‌ها ٢٦ درصد می‌باشد که کارگاه‌های با فعالیت‌های جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه و فعالیت‌های صرافی و کارگزاری با ضریب نفوذ ١٠٠ درصد دارای بالاترین نسبت از این حیث در کارگاه‌های مورد بررسی است. ٢٠ درصد از کارکنان کارگاه‌های مورد بررسی نیز از اینترنت برای فعالیت‌های خود در داخل یا خارج از کارگاه استفاده نموده‌اند.

r ١١ درصد از مدیران کارگاه‌های مورد بررسی را زنان تشکیل داده‌اند که فعالیت‌های آموزش با ٥٠ درصد بیشترین سهم را از این حیث دارا می‌باشد. 

r ٨٣ درصد از کارگاه‌های بازرگانی و خدمات از ابزارهای الکترونیکی برای پرداخت و دریافت خود بهره برده‌اند که فعالیت‌های جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه با ٩٨ درصد بالاترین میزان استفاده را در این زمینه دارا بوده‌اند. همچنین ٩٨ درصد از کارگاه‌ها از دستگاه‌ کارتخوان برای پرداخت و دریافت استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز