در نشست خبری اعلام شد:
همکاری پلیس با آموزش و پرورش تا درب مدارس و برای افزایش امنیت فضای اطراف است

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: میانگین نمره آزمون نهایی دانشآموزان در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ پنجاهوپنج صدم (یعنی بیش از نیم نمره) افزایش پیدا کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «علی فرهادی» امروز -سهشنبه ۹ اردیبهشت- در نشستی با حضور خبرنگاران ضمن تسلیت بابت درگذشتگان حادثه بندرعباس و آرزوی سلامتی برای مجروحان اظهار کرد: ما چهار هزار معلم شهید داریم که وظیفه آنها حضور در جبهه نبود. سیوشش هزار دانشآموز شهید نیز تربیت یافته همین معلمان بودند.
فرهادی بیان کرد: در مهر ۱۴۰۳ کمبود معلم مدیریت شد. انشاءالله در سال جاری ۳۲ هزار دانشجو معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی کار خود را بهعنوان معلم آغاز خواهند کرد. این دو دانشگاه انتخاب را به صورت بومی انجام میدهند و منظور از بوم خود منطقه است و هرچه از طریق این دو دانشگاه نیرو دریافت کنیم، کمتر به نقل و انتقال نیاز خواهیم داشت.
سخنگوی آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال آینده نیز از طریق آزمون چیزی حدود ۲۰ هزار نفر نیروی سرایدار و خدمتگزار جذب خواهند شد و ناترازی نیروی انسانی در بحث مدرسهیاران رفع خواهد شد. مدرسهیار صرفا نیروی خدمتگزار نیست و بخش مهمی از سیستم تعلیم و تربیت است. سی هزار نفر نیز در رشتههای دبیری، کیفیتبخشی، آموزگاری و .. جذب خواهند شد. پیشبینی ما این است که آزمون در ماه تیر برگزار شود.
فرهادی گفت: تفاوتی بین آزمون امسال و سال گذشته است. هرچند سال گذشته نظر آموزش و پرورش بر این بود که وزن بر دوش نمره کتبی آزمون باشد، اما وزن شفاهی را بیشتر در نظر میگرفتند. امسال در آزمون وزن آزمون کتبی بیشتر خواهد بود. هرچند معتقدیم بهترین و کمنقصترین روش دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است.
او ادامه داد: میانگین نمره آزمون نهایی دانشآموزان در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ پنجاهوپنج صدم (یعنی بیش از نیم نمره) افزایش پیدا کرده است. هیچ استانی کاهش میانگین نمره نداشته است. بیشترین افزایش میانگین نمره مربوط به استان یزد برابر با یک نمره است.
فرهادی تصریح کرد: درباره آزمون نهایی سوالات زیادی داشتهایم. در کنکور سراسری ۱۴۰۴ بر اساس مصوبه ۹۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام دروس پایه ۱۲ تاثیر قطعی شصت درصد خواهند داشت و معدل نمرات پایه یازدهم تاثیر مثبت دارد. در کنکور ۱۴۰۵، ۶ درس از دروس پایه یازدهم و تمام دروس پایه دوزادهم آزمون به صورت نهایی خواهد بود و جمع این دو شصت درصد تاثیر دارد که ۱۷ درصد آن مربوط به پایه یازدهم و ۴۳ درصد مربوط به پایه دوزادهم است. در کنکور ۱۴۰۶ و بعد آن، همه دروس پایههای یازدهم و دوزادهم به صورت نهایی برگزار میشود و جمع آنها شصت درصد در کنکور تاثیر دارد که بیست درصد آن مربوط به پایه یازدهم و چهل درصد مربوط به پایه دوازدهم است.
وی عنوان کرد: اگر نپذیریم در آموزش و پرورش، اهمیت مقوله پرورش از آموزش بیشتر است در حوزه آموزش نیز موفق نخواهیم بود. یکی از مهمترین عناصر برنامه هفتم، اردوهای دانشآموزی است که دانشآموزان بتوانند سالی یکبار حتی به مدت یک روز اردو را تجربه کنند.
فرهادی ادامه داد: موضوع بعدی مراقبت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی است که بحثی بسیار جدی است. در دنیای امروز با کنشگری فضای مجازی و نحوه تبادل اطلاعات اگر دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی مجهز نشوند آسیب میبینند. آموزش و پرورش با راهاندازی نماد از زمان وزارت دکتر کاظمی ۲۵ جلسه نماد با حضور وزیر برگزار شده است. خط تلفن ۱۵۷۰ نیز به همین منظور راهاندازی گشته است.
وی افزایش تعداد مشاوران، استفاده از ظرفیت تربیتبدنی، آموزش دانشآموزان در معرض خطر، یا در آغاز آسیب را از اقدامات آموزش و پرورش در نماد برشمرد.
سخنگوی آموزش و پرورش تصریح کرد: آییننامه راتبه معلمی یا اخذ دانشجو از بین دانشآموزان دو سال آخر کارشناسی یا کارشناسی ارشد سایر رشتهها بهعنوان آیین نامه تکلیفی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده تا اگر کسی دو سال در دانشگاه دیگری درس خوانده و تمایل دارد در دانشگاه فرهنگیان به تحصیل ادامه دهد این امکان برای او فراهم شود.
سخنگوی آموزش و پرورش بیان کرد: خدا را شکر در دوره ابتدایی بازماندگی از تحصیل کمی داریم اما در مقطع متوسطه ترک تحصیل داریم که معمولاً بهخاطر انگیزههای شغلی است. در حوزه ابتدایی در سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار نفر ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل داشتیم که کاهش یافته است.
وی در خصوص تفاهمنامه با پلیس توضیح داد: اولا هیچ ابهامی در خصوص مفاد این تفاهمنامه وجود ندارد. همکاری پلیس با آموزش و پرورش تا درب مدارس است و برای افزایش امنیت فضای اطراف مدرسه است. این تفاهمنامه به هیچوجه به معنای حضور پلیس در مدرسه نیست.پلیس و آموزش و پرورش در گذشته نیز سابقه همکاری داشته باشند که نمونه آن، طرح زیبای همیار پلیس است که دانشآموزان در این طرح، خود را ضابط نظم میدیدند. بحث بعدی آموزشهای شهروندی و مسائل ترافیکی بود که در کودکی به دانشآموزان داده میشد.
وی ادامه داد: تفاهمنامهای که انجام شد بیشتر از باب کاهش آسیبهای اجتماعی است. زیرا آموزش و پرورش امکان و توانایی کنشگری در خارج از مدرسه را ندارد و پلیس محترم تجربه خود را در زمینه آسیبهای اجتماعی در اختیار آموزش و پرورش میگذارد.
فرهادی درباره شیوع تنبیه بدنی در مدارس گفت: منطق ریاضی را همه قبول دارند. اگر آمار بگیریم، به اندازه انگشتان دست در میلیون است. آموزش و پرورش در مقابل تنبیه بدنی موضعی جدی دارد و قطعا مجازات آن اخراج است.اینها مطابق قانون اول تعلیق میشوند و بعد هیئت مبارزه با تخلفات با فرد خاطی برخورد میکند.یک خبر اشتباه میتواند به کشور آسیب بزند. استدعا داریم تا چیزی قطعی نشده آن را مطرح نکنید. درمورد شهرری آنچه در رسانهها بهعنوان تجاوز مطرح شد تا همین الان اثبات نشده است و بحث تعرض به حریم خصوصی کودکان بوده است.در شهرری تیم حراست و قضایی در حال بررسی موضوع است.
فرهادی در پاسخ به پیشنهادی مبنی بر بهکارگیری معلمان اتباع برای آموزش دانشآموزان اتباع بیان کرد: در مدارس جمهوری اسلامی تنها معلمان ایرانی میتوانند حضور داشته باشند و در سیستم آموزش و پرورش و نمیتوانیم مسائل خطیری چون تدریس را به افرادی که کاملا با آنها آشنا نیستیم واگذار کنیم.جمهوری اسلامی با نگاه دینی و حقوق کودک به موضوع اتباع نگاه میکند.
وی درباره بهکارگیری معلمان بازنشسته گفت: در سال گذشته ۴۰ هزار معلم شرایط بازنشستگی داشتند اما بازنشسته نشدند. تجربه این معلمان در اوج است و گرانبهاترین معلمان هستند. معلمان در سن پایینی بازنشسته میشوند و حیف است که معلمی که در ۱۸ سالگی دانشجومعلم شده در ۴۸ سالگی در اوج تجربه کناره بگیرد.پیشبینی ما این است که معلمان عزیز استمرار خدمت بدهند و از همه آنها دعوت میکنیم استمرار خدمت بدهند و در تلاشیم مشوقهایی برای این کار در نظر بگیریم.
وی بیان کرد: در سپاسکارت معلم به بانکهای مختلف نامه زدیم و هر بانکی خدمات بهتری ارائه کند با آن بانک قرارداد میبندیم. در باب بیمه تکمیلی نیز با دو بیمه قرارداد بستیم که این دو بیمه با هم قرارداد ببندند.