نا آشنایی با مدیریت تعامل چالش امروز مدیریت کشور
صابری گفت: در هر حال آنچه مسلم است، مشکلات و فشارهای روحی و روانی ناشی از دغدغههای متعدد یک مدیر باعث شده تا در برخی موارد روابط آنها با سایرین تحتالشعاع همین فشارها باشد، که برای کاهش اینگونه فشارها و اضطرابها، تکنیکهای علوم رفتاری میتواند مددرسان و یاریدهنده مدیران سازمانی باشد.
به گزارش ایلنا محمد صابری استاد دانشگاه و مشاور روانشناسی با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر به اخبار و رویدادهای پیرامون مدیران و مسئولان با نگاه روانشناختی و مشاوره ای بنگیریم درخواهیم یافت که مهمترین عامل پدید آمدن بسیاری از این حواشی و جنجال ها نشات گرفته از ضعف صاحب منصبان در "مدیریت تعامل" است.
وی تصریح کرد: نحوه نامناسب برخورد برخی از مدیران با مردم، مصاحبه و اظهارنظرهای جنجالی بی دلیل، ضعف همکاری بین سازمانی، اصطکاک و موازی کاری اداری و نحوه نامناسب برخورد با پرسنل از جمله حواشی دائمی گروهی از مدیران است که تنها به دلیل ناآشنایی با شیوه های تعامل دچار آن شده اند.
وی ادامه داد: امروزه ارتباط هوشمندانه اساسی ترین پارمتر یک مدیر موفق در دنیا محسوب می شود که براساس آن دولتمردان و صاحب منصبان تلاش می کنند با گذراندن دوره های تخصصی و بهره مندی از مشاوران روانشناس و رفتارشناس در کنار خود، رفتارهای بین فردی و بین سازمانی خود را اصلاح کنند.
وی با بیان اینکه محرکهای مبادله کلید موفقیت مدیریت است، افزود: چگونگی سخن گفتن، درنظر گرفتن محیط، مخاطب شناسی و رفتارهای غیر کلامی تنها بخشی از محرک های مبادله است، بر همین اساس کلید موفقیت در ارتباط بینفردی اغلب به اینکه گوینده و پاسخدهنده در کدام حالت شخصیتی خود قرار دارند، بازمیگردد که مدیران در تعامل های بین سازمانی و حتی دیدارهای مردمی خود باید به آن توجه کنند.
این استاد دانشگاه گفت: اگرچه گروهی از مدیران به طور ذاتی و یا حتی با بهره گیری از این علوم اقدام به اصلاح برخی از رفتارهای بین فردی خود کرده اند ولی واقعیت این است که بسیاری از صاحب منصبان با وجود حواشی متعدد اطراف خود همچنان خود را از این آموزش ها بی نیاز می دانند که البته این نگرش که برخی از مدیران تصور می کنند از هر نظر کامل هستند باید اصلاح شود آنها باید بپذیرند که فراگیری تکنیک های "مدیریت تعامل" برای برقراری رابطه و تعامل با دیگران در موفقیت آنها سهم زیادی دارد.
وی افزود: خوشبختانه طی سالهای اخیر علوم رفتاری تاثیر بسزایی در حوزه مدیریت داشته، بطوری که روابط انسانی به صورت یکی از ارکان و راهبردهای مهم کاری در مدیریت تبدیل شده است. در مدیریت راهبردهای روانشناسی از قبیل شناخت تفاوتهای فردی، استعدادها، عوامل انگیزشی، برقراری روابط انسانی و چگونگی تشویق و تنبیه؛ مدیران را در پیوند بیشتر با کارمندان و همتایان آنان یاری داده است.
محمد صابری خاطرنشان کرد: در هر حال آنچه مسلم است، مشکلات و فشارهای روحی و روانی ناشی از دغدغه های متعدد یک مدیر باعث شده تا در برخی موارد روابط آنها با سایرین تحتالشعاع همین فشارها باشد، که برای کاهش اینگونه فشارها و اضطرابها، تکنیکهای علوم رفتاری میتواند مددرسان و یاریدهنده مدیران سازمانی باشد.