خبرگزاری کار ایران

ادمیرال؛ از حمل و نقل دریایی تا لجستیک یکپارچه/ کریدور شمال-جنوب، اولویت تجاری ایران

ادمیرال؛ از حمل و نقل دریایی تا لجستیک یکپارچه/ کریدور شمال-جنوب، اولویت تجاری ایران
کد خبر : ۱۶۲۶۷۷۹

شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی «ادمیرال» با تمرکز بر توسعه کریدورهای شمال-جنوب و شرق کشور، در مسیر تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی ترانزیت منطقه گام برمی‌دارد. هوشمندسازی خدمات، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و تلاش برای پیوند بنادر مهم ایران به خطوط ریلی و ترانزیتی، از جمله برنامه‌های کلیدی این گروه در سال جدید است.

محمد علی مقدسی، مدیر ارشد ارتباطات شرکت گروه «ادمیرال» در گفتگو با خبرنگار بازرگانی ایلنا گفت: گروه «ادمیرال» از سال ۱۳۹۱ به عنوان یکی از شرکت‌های حوزه صنعت حمل‌ونقل ایران کار خود را آغاز کرد. در ابتدا فعالیت ما در حوزه حمل‌ونقل دریایی متمرکز بود، اما برای تکمیل زنجیره لجستیک، به حوزه‌های حمل‌ونقل زمینی (جاده‌ای و ریلی) و همچنین حمل‌ونقل هوایی نیز ورود کردیم.

وی ادامه داد: در کنار این موارد، گروه «ادمیرال» برای تکمیل خدمات خود در زنجیره لجستیک، وارد حوزه آموزش نیز شد و از یک آکادمی تخصصی هم بهره‌مند شده است. همچنین در حوزه بیمه تخصصی حمل‌ونقل نیز فعالیت دارد.

به گفته وی، نکته مهم دیگر اینکه گروه «ادمیرال» از مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز غافل نبوده و با تشکیل یک شرکت خیریه، فعالیت‌های سازمان‌یافته‌ای را در این زمینه پیگیری می‌کند.

حضور بیش از هزار نفر در مجموعه «ادمیرال»

مدیر ارشد ارتباطات شرکت گروه «ادمیرال» با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هزار نفر به‌طور مستقیم در مجموعه گروه «ادمیرال» فعالیت می‌کنند، گفت: ما در تمامی بنادر ایران حضور داریم. در شمال کشور، در بنادر انزلی و امیرآباد و دفتر مرکزی در رشت مستقر هستیم. همچنین در جنوب نیز در بنادر چابهار، بندرعباس، عسلویه، بوشهر، بندر امام خمینی و خرمشهر حضور گسترده‌ای داریم.

«ادمیرال»؛ دومین بازیگر بازار کشتیرانی

مقدسی با اعلام اینکه در حوزه دریایی، فعالیت این گروه آغاز شده است؛ افزود: ما با توجه به فعالیت اصلی گروه در حمل‌ونقل کانتینری، سهم قابل توجهی در حمل‌ونقل دریایی کشور داریم.

وی ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل دریایی، سه بخش عمده شامل حمل‌ونقل بالک (غلات)، تانکر و کانتینری وجود دارد. که ما در گروه «ادمیرال» در حوزه کانتینری فعالیت می‌کنیم و در این حوزه، دومین بازیگر بازار پس از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شویم.

اثرات کرونا و تحولات بازار

مدیر ارشد ارتباطات گروه «ادمیرال»، گریزی به وضعیت بازار در سال‌های اخیر زد و گفت: متاسفانه سال 1399 که ویروس کرونا تجارت جهانی را دچار اختلال شدیدی کرد، این اتفاق موجب افت بی‌سابقه‌ای در حمل‌ونقل شد اما از سال ۱۴۰۰ به بعد، روند بهبود آغاز شد و تا سال ۱۴۰۳ تجارت جهانی و به تبع آن صنعت حمل‌ونقل تا حد زیادی به شرایط عادی بازگشت.

مقدسی با تاکید بر اینکه بیشتر کالاهای وارداتی به ایران از کشور چین می‌آید، افزود: چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا و تولیدکننده بخش زیادی از کالاهای مصرفی جهان است. البته ایران هم بخشی از زنجیره مصرف‌کننده این کالاهاست.

وی اضافه کرد: در مقابل، در حوزه صادرات، تمرکز ما بر حمایت از صادرکنندگان است؛ چراکه صادرات ارزآوری برای کشور دارد و گروه «ادمیرال» از درب کارخانه خدمات حمل را تا مقصد صادراتی ارائه می‌دهد و این خدمات شامل انواع کالاها از صنایع دستی تا محصولات صنعتی می‌شود.

حمل‌ونقل یکپارچه؛ زمینی، دریایی و هوایی

مدیر ارشد ارتباطات شرکت گروه «ادمیرال» عنوان کرد: لجستیک یک سیستم یکپارچه است و نمی‌توان تنها به یک حوزه محدود شود. در «ادمیرال»، حمل‌ونقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی به‌صورت یکپارچه ارائه می‌شود. یک بار ممکن است از دریا وارد شود، سپس از طریق ریل یا جاده به مقصد برسد یا بالعکس، از طریق این روش‌ها صادر شود.

مقدسی، رعایت استانداردهای بین‌المللی را در صنعت لجستیک، اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: کلیه فعالیت‌های ما تحت ممیزی دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان راه‌آهن و هواپیمایی کشوری انجام می‌شود و همه تجهیزات و ناوگان ما مطابق با استانداردهای لازم بررسی و تأیید می‌شوند.

نقش بخشنامه‌های گمرکی در تجارت و حمل‌ونقل

مدیر ارشد ارتباطات شرکت گروه «ادمیرال» اظهار کرد: بخشنامه‌های گمرکی تأثیر مستقیمی بر تجارت دارند، نه مستقیماً بر حمل‌ونقل.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سال‌ جاری رخ داده است، تغییر نرخ ارز برای محاسبه حقوق گمرکی است، افزود: این تغییرات ناگهانی و بدون راهبرد بلندمدت، باعث آسیب به تجارت و در نهایت کاهش واردات شده‌اند. برای مثال؛ وقتی بازرگانان با نرخ پایین‌تری محموله را وارد کشور کرده‌اند اما نرخ ارز تغییر کرده، بهای تمام‌شده کالا بالا رفته و منجر به افزایش قیمت در بازار داخلی می‌شود که این موضوع باعث تورم، کاهش سرمایه در گردش و کاهش تقاضا برای خدمات حمل‌ونقل می‌شود.

ادمیرال؛ از حمل و نقل دریایی تا لجستیک یکپارچه/ کریدور شمال-جنوب، اولویت تجاری ایران

­ توسعه کریدورها؛ اولویت سال جدید گروه «ادمیرال»

مقدسی درباره برنامه‌های گروه «ادمیرال» در سال جدید نیز گفت: امسال هم مثل همیشه، یکی از اولویت‌های ما توسعه در حوزه حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و ریلی است. به‌و‌یژه در بخش هوشمندسازی، برنامه‌های خوبی تدوین کرده‌ایم و در حال پیگیری آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه کریدورها در حوزه اقتصاد و حمل‌ونقل کشور بسیار مؤثرند و اهمیت ویژه‌ای دارند، افزود: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر خیلی جدی به آن ورود کرده‌ایم، تقویت سرویس حمل‌ونقل در کریدورهاست.

فرصت‌های ترانزیتی ایران در تعامل با روسیه

مدیر ارشد ارتباطات گروه «ادمیرال» گفت: در شمال کشور کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) قرار دارند. روسیه با وسعت بسیار زیاد، با وجود داشتن بنادر دریایی فعال، باز هم به خاطر مدیریت هزینه‌های حمل‌ونقل ترجیح می‌دهد بارهای خود را از کریدور شمال-جنوب ایران عبور دهد. بنابراین اگر ما بتوانیم مسیر چابهار به بنادر شمالی را کامل کنیم، ایران تبدیل به یک مسیر ترانزیتی مهم خواهد شد.

وی افزود: چابهار، تنها بندر اقیانوسی ماست که به آب‌های عمیق دسترسی دارد و اگر این بندر به خطوط ریلی سراسری وصل شود و به بنادر شمالی ما متصل شود، می‌تواند به توسعه ترانزیت ما کمک شایانی کند.

چالش‌های فنی کریدور شمال-جنوب

مقدسی، همچنین به چالش‌های فنی موجود در مسیر توسعه کریدور شمال-جنوب اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌هایی که در مسیر توسعه این کریدور قرار دارد، تفاوت اندازه خطوط ریلی ما با کشورهایی مثل روسیه و ترکمنستان و قزاقستان است. این کشورها از خطوط ریلی پهن‌تر استفاده می‌کنند و ما خطوط استاندارد داریم؛ اما اخیراً تکنولوژی‌هایی به کار گرفته شده که امکان تنظیم واگن‌ها با دو سایز مختلف را فراهم می‌کند و این مشکل قابل حل است.

وی با اشاره به اقدامات مثبت دولت در این زمینه، عنوان کرد: ریاست جمهوری و وزارت راه نسبت به توسعه کریدورها توجه دارند، اما هنوز برای رسیدن به جایگاه ایده‌آل نیاز به شتاب بیشتری داریم. به‌خصوص در شرایط خاص امروز کشور، اگر بخواهیم در آینده، به‌ویژه در صورت رفع تحریم‌ها، جایگاه برتر ترانزیتی را از آنِ خود کنیم، باید سرعت عمل‌مان را بالا ببریم.

وی در پایان تأکید کرد: از همه مدیران و مسئولان حوزه حمل‌ونقل تشکر داریم، اما نکته‌ای که همیشه باید مدنظر قرار گیرد این است که اگر ما می‌خواهیم تصمیم‌های درستی بگیریم، باید از خرد جمعی استفاده کنیم. بخش خصوصی باید در تصمیم‌سازی‌های کلان حضور مؤثر داشته باشد. چراکه مجری این تصمیم‌ها بخش خصوصی است و طبیعتاً اگر در فرآیند تصمیم‌گیری حضور داشته باشد، کارها بهتر و سریع‌تر پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز