خبرگزاری کار ایران

مشاور عالی گروه پاکشوما در گفتگو با ایلنا خواستار شد:

الزام بر کاهش تعرفه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز وارداتی

الزام بر کاهش تعرفه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز وارداتی
کد خبر : ۱۵۱۸۵۹۲

مشاور عالی گروه پاکشوما، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید دشوار بودن تامین مواد اولیه و قطعات است که برخی در ایران تولید و قسمت مهمی از آن هم وارداتی هستند.

حبیب الله انصاری، عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و مشاور عالی گروه پاکشوما در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه برخی از مواد اولیه تولیدات ما از خارج از کشور تامین می شود گفت: یکی از مسائل اثرگذار در این حوزه چگونگی تامین ارز، نوسانات نرخ ارز و بروکراسی‌ها و طولانی شدن زمان برای اخذ اعتبارات از سوی بانکهاست.

وی افزود: مواد اولیه و قطعاتی که مورد نیاز کارخانجات صنعتی است باید تعرفه وارداتشان پایین باشد و بالعکس مواد اولیه و قطعاتی که مورد نیاز نیست باید تعرفه بالایی داشته باشند، واحد‌های صنعتی و تولیدی باید این امکان را داشته باشند که از منابع اعتباری دولت استفاده کنند.

با معضل کمبود شدید نقدینگی روبرو هستیم

این عضو کمیسیون‌صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از مسائلی که به عنوان چالش مطرح می‌شود، کمبود شدید نقدینگی است که به دلیل کاهش قدرت خرید، اکثر مردم را دچار مشکل کرده است، این در حالی است که واحد‌های صنعتی و تولیدی باید این امکان را داشته باشند تا از منابع اعتباری دولت استفاده کنند که این امر تنها با کاهش سخت‌گیری‌ها در ضمانت‌هایی که اخذ می‌شود امکان‌پذیر است.

انصاری، با اشاره به ارزش‌گذاری‌های نادرست در صادرات و افت تولیدات گفت: تغییر سیاست‌ها و مقررات باید به صورت کارشناسی انجام شود این در حالی است که با عدم هماهنگی ها میان سازمان‌های مسئول و صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و تغییرات در مورد مقررات و سیاست‌گذاری ها روبرو هستیم.

وی ادامه داد: در ماده ۲۴ قانون بهبود فضای کسب و کار، دولت و دستگاه‌های اجرایی موظف شدند تغییر سیاست‌ها و مقررات در رده‌های اقتصادی که به صورت کارشناسی انجام شده را در زمان لازم به منظور شفاف‌سازی سیاست‌ها، برنامه‌های اقتصادی، ایجادثبات و امنیت اقتصادی در سرمایه‌گذاری ها و هم‌چنین در راستای حرکت واحدهای تولیدی در عرصه تولید، به اطلاع واحدهای تولیدی برسانند.

این عضو کمیسیون‌ صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه باید بانک مرکزی و بانک‌های عامل زیرمجموعه بانک مرکزی برای اهدای اعتبار با یکدیگر هماهنگ باشند، گفت: یکی از مسائل مهم این است که می بایست میان سازمان‌های دیگر نیز هماهنگی هایی ایجاد شود و به این شکل نباشد که تصمیمات به صورت دستوری یا موافقتی از طرف وزارت صمت انجام گیرد و به بانک مرکزی ارجاع شود و پس از مدت زمان طولانی تحویل بانک‌های دیگر شود.

بیمه‌ تامین اجتماعی و بیکاری نیازمند بررسی مجدد است

عضو کمیسیون‌ صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان، قوانین مربوط به بیمه‌هاست، گفت: بیمه‌های تامین اجتماعی و بیکاری نیازمند بررسی مجدد است، در شرایطی که ما بحث تولید را به عنوان مرکز توسعه اقتصادی کشور مطرح می‌کنیم می بایست بیمه‌ها بررسی شوند که آیا این قوانین می‌تواند شرایط را برای ادامه بقاء و ماندگاری و ثبات در عرصه تولیدات و افزایش بهره‌وری فراهم کنند یا خیر.

انصاری با بیان اینکه مسئله دیگر قیمت‌گذاری دستوری است ادامه داد:کشوری در دنیا نیست که در مورد تولیدات واحد‌های صنعتی به این شیوه عمل کند.این نوع قیمت‌گذاری بدون توجه به هزینه‌های دستمزد، سرمایه‌گذاری و ... صورت می گیرد که موجب شده در برخی مواقع کمتر از قیمت تمام شده نرخ ها تعیین شوند.

وی ادامه‌داد:اگر بخواهیم بازار را تعریف کنیم یک سمت تولید و سمت دیگر تقاضا است، واحد‌های صنعتی بنا بر نظر مشتری و همچنین بسترهایی که در بهبود کیفیت ایجاد شده است باعث ایجاد رقابت و موجب جذب مشتری بیشتر می‌شوند. زمانی‌که از قیمت سخن می‌گوییم شامل مواد اولیه اعم از آنهایی که در داخل تامین می شوند و یا از کشورهای خارجی وارد می‌شود است

یکی از معضلات امروز تولید، قاچاق است

 مشاور عالی گروه پاکشوما، گفت:دولت اعلام می کند که یک واحد تولیدی حق افزایش قیمت دارد یا ندارد، اما باز هم گرانی اتفاق می‌افتد. در حال حاضر با توجه به رقابتی که در بازار جریان دارد یک واحد صنعتی سه درصد و واحد دیگری پنج درصد سود کسب می‌کنند که این امر یکی از مسائل بسیار مهم و از چالش‌های بسیار اساسی تولید شده است.

پدیده شوم قاچاق ادامه دارد

این عضو کمیسیون‌ صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: مسئله مهم دیگر قاچاق کالاست، پدیده شومی که شامل مواداولیه و قطعاتی است که وارد کشور می‌شود و ما شاهد آنیم که کالاهایی که به صورت قاچاق وارد می شوند با نام تجاری جعلی و فاقد هویت مشخص و کیفیت هستند و با قیمت‌های پائین‌تر و با نام تجاری جعلی به فروش می‌رسند.

انصاری با بیان اینکه، سال‌ها پیش در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح کردم که کالای قاچاق پس از مصادره از بین می رود یا خیر گفت: سوال اینجاست که پس از مصادره لوازم خانگی چه بر سر آن می‌آید؟ به نظر می رسد این کالاها مدتی در انبار نگهداری و سپس در بازار به فروش می‌رسند این در حالی است که لوازم خانگی قاچاق باید معدوم شود.

وی ادامه داد: یک راهکار بهتر این است که این کالاهای قاچاق و مصادره ای را به قیمتی پائین در اختیار موسسات و بیمارستان هایی قرار دهیم که به ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی یا اجاق گاز نیاز دارند تا  بخشی از بار تولید هم کم شود.

بدعهدی‌های شهر لوازم خانگی و سرای ایرانی

عضو کمیسیون‌ صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: برخی از واحدهای تولیدی به بدعهدی‌های این فروشگاه‌های بزرگ مانند شهر لوازم خانگی در حوزه پرداخت هایشان اعتراض دارند این در حالی است که باید بین فروشگاه‌های بزرگ و کوچک رقابت ایجاد شود.

او افزود: در داخل کشور سه نوع بازار مختلف وجود دارد بازارهای کوچک مانند بازار امین‌حضور، سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی که به صورت تجمیعی با واحدهای تولید‌کننده قرارداد اجاره منعقد می‌کنند و محصولات و لوازم خانگی را به فروش می‌رسانند و در نهایت فروشگاه‌های اینترنتی هستند که در زیرمجموعه فروش کالایی قرار می گیرند.

انصاری با بیان اینکه امکان این وجود ندارد که فروشگاه‌های بزرگ مانند سرای ایرانی و فروشگاه شهرلوازم خانگی را به این بهانه که باعث کم‌شدن فروش واحدهای کسب و کار کوچک می‌شوند، نفی کنیم، افزود: باید بین فروشگاه‌های بزرگ و کوچک رقابت ایجاد شود، تعداد واحدهای کوچک ما به صورت کلی در حدود سه ملیون واحد است که البته صرفا مربوط به حوزه لوازم خانگی نمی‌شود.

او تاکید کرد: این واحدها باید حداکثر تلاش و تبلیغات خود را برای جذب مشتری انجام دهند، فروشگاه‌های اینترنتی تقریبا شش درصد از سهم فروش را در اختیار دارند. واحدهای صنعتی این امید را دارند که بازار خود را توسعه دهند و در حوزه رقابت قرار گیرند به‌همین دلیل به فروشگاه‌هایی نظیر سرای ایرانی یا شهر لوازم خانگی وارد می‌شوند، اما این فروشگاه‌ها حق ندارند چالش‌هایی را برای عرضه‌کننده یا تولید‌کننده محصولات ایجاد کنند.

الزام بر تبلیغات صحیح

این عضو کمیسیون‌ صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این موضوع که در فروشگاه‌های زنجیره‌ایی تجمیعی از کالاهای مختلف حوزه مواد غذایی تا لوازم خانگی است،افزود: فروشگاه‌ها باید متناسب با وضعیت و رقابتی که وجود دارد محصولات خود را به فروش برسانند اما حق این را ندارند که چالش‌هایی را برای عرضه‌کننده یا تولید‌کننده ایجاد کنند.

انصاری ادامه داد:واحدهای صنفی لوازم خانگی باید نکات مثبت لوازم خانگی تولید شده را مطرح کنند اما در بازار فعلی با توجه به رقابتی که وجود دارد، هر یک از واحد‌های صنفی و فروشگاهی سیاست‌های خاص خود را دارند، بنابراین این واحدها و فروشگاه‌ها باید تبلیغات صحیح داشته‌ باشند.

نمایشگاه‌ها باعث ایجاد شناخت مردم از محصولات می‌شوند

این عضو کمیسیون‌ صنایع اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه این صنعت نمایشگاهی است که باعث معرفی کالاهای صنعتی می‌شود افزود: مردم با مشاهده محصولات در نمایشگاه‌ها با کالاهای صنعتی آشنا می‌شوند، البته نوع برنامه‌ریزی و مدیریت برگزاری نمایشگاه هم بسیار مهم است.

انصاری گفت: در حال حاضر صنعت نمایشگاهی در تمام دنیا محیطی است برای مقایسه محصولاتی که مردم بتوانند اجناسی که مد نظرشان است را بیابند و مقایسه کنند.

قطع برق ضربه بزرگی به واحد‌های صنعتی می‌زند

این مشاور عالی گروه پاکشوما، گفت:از مهمترین دلایل افزایش هزینه‌های تولیدی می‌توان به قطعی برق، دستمزد و هزینه‌های کارگران و ... اشاره کرد.

انصاری افزود: هم اکنون حدود یک میلیون و هشتصد هزار یخچال مورد نیاز در کشور موجود است که اگر تولیدکننده‌ای بخواهد موتور یخچال تولید کند باید حداقل شش میلیون دستگاه موتور تولید کند تا سودآوری مورد نیاز را داشته‌باشد.

وی گفت: باید تولیدکننده بتواند حداکثر دو میلیون دستگاه از این موتور را در ایران بفروش برساند و چهار میلیون دیگر را صادر کند اما آیا واقعا تولید‌کننده‌ای هست که از این موضوع اطمینان داشته باشد؟

 

انتهای پیام/
مرجان شرف
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز