خبرگزاری کار ایران

با پیگیری اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور انجام شد؛

حذف 10 درصد مالیات ارزش افزوده از هزینه انبارداری محصولات کشاورزی وارداتی

حذف 10 درصد مالیات ارزش افزوده از هزینه انبارداری محصولات کشاورزی وارداتی
کد خبر : ۱۵۱۳۵۱۸

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور اعلام کرد: سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به پیگیری‌های این اتحادیه، به سازمان بنادر و دریانوردی نوشت که محصولات کشاورزی وارداتی مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از مالیات بر ارزش افزوده هزینه انبارداری معاف هستند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور، با توجه به اینکه رویه مذکور مبنی بر معافیت مالیات بر ارزش افزوده هزینه های انبارداری در بنادر جنوبی کشور جاری بوده و در بنادر شمالی بعضا اجرا نمی شد، این امر نوید دهنده اجرای این قانون در کلیه بنادر کشور و کاهش قابل ملاحظه هزینه تمام شده محصول برای فعالان و تامین کنندگان نهاده و محصولات کشاورزی و حمایت از سفره ملت است.

بنا بر این گزارش مطابق نامه مذکور به موجب جزء 1 بند الف ماده 9 قانون مذکور، محصولات خام زراعی، باغی، دارویی، مرتعی، جنگلی و گلخانه‌ای و فعالیت‌های مربوطه اعم از بسته بندی، انبارداری و نگهداری – فارغ از داخلی یا وارداتی بودن – از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.

این امر با پیگیری و رایزنی فرابخشی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور با اداره کل دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی در پی گزارشات مختلف مبنی بر دریافت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده از محصولات کشاورزی مشمول معافیت صورت گرفت.

 بنا بر اعلام روابط عمومی آوندا (اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور)، محمد مختاری، مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی در نامه‌ای به امور مالی سازمان بنادر و دریانوردی، صراحتا کلیه محصولات کشاورزی فرآوری نشده مشتمل بر محصولات خام زراعی و باغی، گیاهان دارویی، محصولات جنگلی از جمله چوب خام و محصولات گلخانه‌ای از جمله سبزی و صیفی، گل و گیاه و انواع قارچ را معاف از پرداخت مالیات و عوارض دانست.

معافیت برای فعالان نهاده‌های دام و طیور

  همچنین مطابق گزارش اتحادیه آوندا بر اساس نامه مذکور کلیه فعالیت های مربوط به انبارداری، بسته بندی و نگهداری محصولات خام زراعی و باغی – از جمله نهاده های دامی – مطابق جزء 1 بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، فارغ از داخلی و وارداتی معاف از پرداخت مالیات و عوارض این قانون هستند.

  این نامه که با رایزنی هدفمند اتحادیه و البته نگاه فنی و قانونمند مختاری، مدیر کل دفتر مربوطه در سازمان امور مالیاتی به سازمان بنادر و کشتیرانی ارسال شده است، می‌تواند دغدغه عمده فعالان بخش نهاده و محصولات کشاورزی وارداتی را در تحمیل هزینه هنگفت انبارداری تا حد زیادی برطرف نماید.

معافیت برای سایر محصولات

  بنا بر این گزارش، اتحادیه آوندا همچنین با توجه به رسالت خود مبنی بر حمایت حداکثری از شاخه‌های متعدد تولید در بخش کشاورزی،  مشکل را به طور عمومی تر مطرح نمود که براساس نامه مذکور، سازمان امور مالیاتی صراحتا کلیه محصولات کشاورزی فرآوری نشده مشتمل بر محصولات خام زراعی و باغی، گیاهان دارویی، محصولات جنگلی از جمله چوب خام و محصولات گلخانه ای از جمله سبزی و صیفی، گل و گیاه و انواع قارچ را نیز معاف از پرداخت مالیات و عوارض دانست.

  این گزارش می افزاید: به موجب تبصره جزء 1 بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 کلیه فعالیت‌های مربوط به مراحل بسته بندی، انبارداری و نگهداری محصول در دمای مناسب سردخانه، انجماد محصول (شامل سردخانه)، پاک کردن، درجه بندی، بوجاری بذور نیز مشمول مالیات و عوارض فروش نیست.

  همچنین پوست گیری مانند شالیکوبی، شستشو، تمیز کاری، تفکیک، همگن‌سازی، خشک کردن انواع محصولات مانند چای، کشمش و خرما با روش‌های مختلف، پخت دادن مانند پخت نخود و پنبه پاک کنی نیز فرآوری محصولات کشاورزی محسوب نمی‌شود و ارائه خدمات مزبور به محصولات کشاورزی مشمول مالیات و عوارض فوق نمی‌باشد.

  بر این اساس ارائه خدمات یاد شده به محصولات کشاورزی فارغ از داخلی و وارداتی نیز معاف از پرداخت مالیات و عوارض این قانون هستند؛ این در حالی است که در انتهای نامه مذکور تصریح شده که این معافیت قابل تسری به ارائه خدمات فوق‌الذکر به سایر محصولات نمی‌باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز