خبرگزاری کار ایران

چرا نوردکاران و فولادسازان از عرضه محصول در بورس کالا ناراضی هستند؟

مداخله دولت در بازار فولاد از طریق بورس کالا

مداخله دولت در بازار فولاد از طریق بورس کالا
کد خبر : ۱۳۸۹۴۷۳

در میانه مردادماه نشست تخصصی و هم‌اندیشی مدیران بورس کالای ایران با اعضای هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی برگزار شد و شرایط بازار فولاد و همچنین دلایل مخالفت نوردکاران و فولادسازان با عرضه تمامی محصولات‌شان در بورس کالا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، طی ماه‌های اخیر، شرکت‌های فولادی به‌ویژه نوردکاران نسبت به قیمت‌گذاری بورس کالا برای محصولات فولادی در این بازار اعتراض کرده‌اند. صنایع فولادی دلیل اصلی این مخالفت‌ها را مداخله دولت در بازار داخلی با استفاده از بورس کالا می‌دانند و معتقدند این‌گونه دخالت‌ها که از طریق بورس کالا انجام می‌شود، در نهایت به زیان تولیدکنندگان و صنایع است.

به اعتقاد فولادسازان، تمامی محصولات زنجیره فولاد نباید در بورس کالا عرضه و از این طریق، اختیار عمل از تولیدکنندگان در بخش قیمت‌گذاری سلب شود. دولت بجای ایجاد محدودیت باید از بخش تولید حمایت کند، زیرا بخش بزرگی از محصولات فولادسازان و نوردکاران در انبارها دپو شده و به فروش نرسیده است.

گفتنی است؛ تقاضا برای فولاد طی دو سه سال گذشته بر اثر شیوع کرونا در بازارهای جهانی با کاهش مواجه شده بود، حالا در زمان پساکرونا، بازارهای جهانی به‌ویژه چین که یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ فولاد است، با افزایش تقاضا و همچنین رشد قیمت فولاد روبرو شده است.

در چنین شرایطی، فولادسازان داخلی هم نسبت به نوع قیمت‌گذاری بورس کالا و مداخله دولت در سرکوب قیمت‌ها معترض هستند. همچنین شرایط نامناسب بازارهای داخلی و کاهش شدید تقاضا برای محصولات فولادی، برخی از شرکت‌های تولیدکننده را با وضعیت بحرانی مواجه کرده است.

 به گفته فولادسازان، از ابتدای سال‌جاری تاکنون، تجار و بازرگانانی که از بورس کالا اقدام به خرید محصولات فولادی کرده‌اند، متاثر از شرایط و قیمت‌گذاری‌های نادرست و غیر منطقی، متضرر شده‌اند و در صورت ادامه این روند، زیان‌های هنگفت خواهند کرد. در نتیجه چنین سیاست‌های نادرستی، بازارهای داخلی با رکود بیش‌تری مواجه می‌شوند و دامنه بحران اقتصادی گسترده‌تر خواهد شد. همچنین بورس کالا هم با کاهش معاملات محصولات زنجیره فولاد، از رونق می‌افتد.

شایان ذکر است؛ خبرهای ضد و نقیضی هم اخیرا مبنی بر احتمال تعطیل بورس کالا و پایان معاملات محصولات در این بازار نیز به گوش رسیده اما فعلا این خبر تکذیب شده است.

 

 

انتهای پیام/
زهرا مختارزاده
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز