خبرگزاری کار ایران

درپی ابلاغیه سازمان ملی استاندارد؛

چه کسی خسارت تولیدکننده را پرداخت می‌کند

چه کسی خسارت تولیدکننده را پرداخت می‌کند
کد خبر : ۱۲۶۱۶۹۸

تولیدکننده برای تهیه بسته‌بندی محصولات متنوع و مختلف تولیدات خود هزینه‌های بسیار گزاف و سنگین طراحی فیلم و زینک چاپ مواد بسته‌بندی را پرداخت کرده است،‌ اگر این ابلاغیه اجرا شود چه کسی خسارت سنگینی که به تولید کننده تحمیل شده است را جبران می‌کند.

به گزارش ایلنا،‌ پاسخ تعدادی از تولیدکنندگان لاهیجان به گفتگوی فرحناز قلاسی مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی گفت: این پاسخ بسیار بی‌منطق و دور از کارشناسی لازم بوده و هیچ ارتباطی به معرفی محصول داخل بسته ندارد به ویژه در خصوص شیر خشک اگر از تمام اطبا سوال کنید برند خاص است که نوع شیر خشک را مشخص می‌کند، از تمام داروخانه‌های فروشنده شیرخشک این امر را تائید می‌کنند که بعضی از برندها در بعضی از کودکان حساسیت ایجاد می‌کند و طبیب دستور تغیر شیر خشک بر اساس برند را دهد.

یاورزاده ادامه داد: تولیدکننده برای تهیه بسته‌بندی محصولات متنوع و مختلف تولیدات خود هزینه‌های بسیار گزاف و سنگین طراحی فیلم و زینک چاپ مواد بسته‌بندی را پرداخت کرده است،‌ بطور مثال کارخانه نادی و نادری و نوشین در لاهیجان که بیش از ۱۰۰ نوع محصول دارند و برای همه این انواع بسته‌بندی متنوع تهیه نموده‌اند و توجه داشته باشید همه این صد نوع محصول در یک مدت مشخص مصرف نمی‌شوند. بنابراین بهتر است بسته‌بندی‌هایی را که بر اساس آن مجوز استاندار صادر کرده است به رسمیت شناخته و از ضرر زیاد به تولیدکنندگان جلوگیری نماید.

 

لازم به توضیح است که؛‌ در پی ابلاغیه سازمان ملی استاندارد مبنی بر رعایت اهمیت نشان استاندارد و نحوه درج آن بر کالاها در صنایع غذایی آرایشی و بهداشتی (درج نام و نوع فراوری مطابق بر استاندارد ملی به صورت مشخص،‌ خوانا فونت یکسان و بزرگتر از برند تجاری و سایر مشخصات اسمی) جمعی از تولیدکنندگان مواد غذایی بابت هزینه سنگینی که به منظور تهیه بسته‌بندی تولیدات خود صرف نموده بودند نگران شده و اعتراضات گسترده‌ای را رقم زدند.

 

لیبل‌ و نشانه‌گذاری در مواد غذایی به‌گونه‌ای باشد که موجب گمراهی مصرف‌کننده نشود

پیش از این فرحناز قلاسی مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی در پاسخ به این پرسش که با چه منطقی سازمان ملی استاندارد، خواستار الزام درج نام و نوع فرآورده‌هایی غذایی بزرگتر از برند تجاری شده‌اند؟ گفت: لیبل‌ و نشانه‌گذاری در مواد غذایی باید به‌گونه‌ای باشد که موجب گمراهی مصرف‌کننده نباشد.

وی ادامه داد: علائم و نشانه‌ها در شیر خشک کودک نباید اقواکننده باشد و مادر را متقاعد کند که از شیر خشک برای خوراک فرزندش به جای شیر مادر استفاده کند؛ همچنین یکسری ویژگی‌ها در فرآورده غذایی مهم هستند از این‌رو نباید با فونت درشت‌تر توجهات را به سمت دیگری هدایت کرد.

مدیر کل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی با بیان اینکه نشانه‌گذاری در لیبل‌های مواد غذایی استانداردهایی دارد که باید رعایت شود، تصریح کرد: ثبت تجاری علائم و نشانه‌ها با ابعاد مشخص ثبت شده‌اند و موافقت سازمان‌های مربوطه را دریافت کرده‌اند از این‌رو ابعاد و سایزها برندها در لیبل‌ها مشخص است و باید این نکات را تولیدکنندگان رعایت کند.‌

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز