تولید ریل سوزن نشان توان و دانش بالای متخصصان ذوب آهن اصفهان است
ذوب آهن اصفهان با همت بالای تلاشگران خود توانسته در زمان های مختلف در صنعت فولاد انقلابی جدید داشته باشد و هم اکنون با تولید ریل سوزن بار دیگر دانش فنی کارکنان متخصصان خود را به نمایش بگذارد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، محمود رسالت، معاون تولید نورد 650، گفت: از سال 1395 وارد فاز تولید ریل های U33 و UIC60 و S49 شدیم و با تاکید مدیرعامل و معاون بهره برداری فاز بعدی تولید ریل های خاص که ارز آوری بهتری دارند مانند ریل معدن R18 تولید شد.
وی ریل زبانه یا ریل سوزن 60E1A1 را تولید جدید این مدیریت دانست و افزود: برای تولید این محصول ابتدا تحقیقات مفصلی انجام شد و سپس نقشه های غلتطک و هادی ها تهیه، طراحی و توسط کارگاه میانی تراشیده و تحویل نورد 650 گردید.
وی با اشاره به این که برای تولید این محصول نیاز به دانش فنی خاص بود که ذوب آهن اصفهان به آن مهم دست یافت یاد آور شد: با همت تلاشگران کارگاه 650 توانستیم این محصول را با کیفیت بسیار مطلوب به تولید انبوه برسانیم.
رسالت گفت: بومی سازی و تبدیل هادیهای ریل U33 به هادی های ریل سوزن از دستاوردهای مهم نورد 650 است که به صورت شبانه روزی و با خلاقیت نفرات امکان پذیر شد.
وی یاد آور شد: با توجه به پتانسیل بالا و دانش فنی تلاشگران شرکت و تامین تجهیزات توسط مدیریت های مربوطه، می توان انواع ریل و پروفیل های خاص را در ذوب آهن اصفهان تولید کرد.
آرمان افتخاری سرپرست نورد 650 گفت: برای تولید ریل سوزن و با توجه به تجربیات قبلی که در تولید ریل هایی شهری و بین شهریS49 ، 60E1 ، 46E1 ،R18 داشتیم اقدام به تهیه و آماده نمودن قطعات تکنولوژی مورد نیاز بر اساس نقشه های ارایه شده از طراحی کالیبر مهندسی نورد نمودیم، که با همت و تلاش شبانه روزی پرسنل کارگاه 650 در قسمت آرماتورکاری این قطعات آماده گردید و پس از چندین مرحله آزمایش روی قفسه های نوردی از صحت عملکرد آن ها اطمینان حاصل نمودیم.
وی افزود: اهمیت تولید این ریل در آن است که بر خلاف سایر ریلها از تقارن مهندسی برخوردار نیست و هیچ محور تقارنی ندارد و نورد چنین محصولاتی نیاز به تخصص و مهارت خاص خود را دارد.
سرپرست نورد 650 گفت: چنانچه محاسبات نیروهای نوردی، تنظیمات مورد نیاز در قفسه ها و به درستی انجام نگیرد با چرخش محصول در حین عبور از قفسه ها رو به رو خواهیم شد که با دانش فنی لازم و تجربیات قبلی از ریل داشتیم توانستیم با اولین مرحله تولید به محصول مورد نظر با ابعاد مورد نیاز دست یابیم.
افتخاری تولید ریل سوزن نیازمند توان و دانش فنی بالا دانست و گفت: قبل از تولید این ریل سوزن توسط ذوب آهن اصفهان مجبور به واردات آن از خارج از کشور بودیم که طبیعتا ارزبری بالایی داشت که با تولید این محصول با کیفیت توسط ذوب آهن علاوه بر این که نیاز کشور را به آن برطرف کردیم، در آینده نزدیک ریل سوزن را به خارج از کشور صادر خواهیم کرد.
رسول امینی سرپرست شیفت نورد 650 با اشاره به این که مهمترین و موثرترین قسمت در تولید ریل سوزن کار تکنولوژ است گفت: تکنولوژ ها وظیفه تنظیم قفسهها و هادیها و همچنین به دست آوردن ابعاد محصول را بر عهده دارند در تولید این محصول هادیها چندین مرحله اصلاح شده تا به شکل مورد نیاز برسد.
وی با اشاره به این که با تجربه و دانش گروه تکنولوژ و مخصوصا نوردکاران از ریل های s49 و uIc60 داشتند توانستند ریل سوزن را نورد کنند، افزود: ریل سوزن از هیچ جهتی متقارن نیست و نورد این محصول نسبت دیگر محصولات مشکلتر است و همچنین به دست آوردن ابعاد طبق استاندارد نیز سخت است.
سعید رحیمی، مهندس مکانیک کارگاه نورد 650 گفت: تعویض وینتهای ناژیمنوی قفسه 900، تعویض رولیک های هرزگرد اشتانگ های 900، تعویض پمپ سیستم پوسته زدای ثانویه، تعویض پروپرشنال والوهای قفسه A5، جداسازی بستر PU4-8 به دوسکشن جهت افزایش تناژ بسته بندی، نصب بیرون انداز جهت شمش های طول کوتاه بعد از اتاق اره و دریل و نصب استوپرهای ثابت جهت بالا بردن دقت در متراژ ریل از جمله اقدامات آماده سازی خط ریل جهت تولید ریل سوزن در معاونت تجهیزات مکانیک بود که در طول سه ماه انجام شد.