نامهی انجمن نویسندگان کودک ونوجوان به وزیر آموزش و پرورش:
بازخوانی شیوههای تربیتی در مدارس در دستور کار قرار گیرد
با محور قرار دادن امنیت روانی دانش آموزان، باید بازخوانی شیوههای تربیتی در مدارس، اصلاح آییننامههای انصباطی و مهمتر از همه تغییر نگرش عوامل اجرایی در دستور کار قرار گیرد.
ایلنا: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در نامهی سرگشاده به وزیرآموزش و پرورش؛ با اشاره به مرگ امیراحمد(نوجوان شیرازی) بر ضرورت مخاطب شناسی در نظام آموزشی تاکید کرد.
به گزارش ایلنا، متن نامهی انجمن نویسندگان کودک ونوجوان به وزیرآموزش و پرورش به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر علی اصغرفانی وزیر محترم آموزش و پرورش
با سلام و احترام
زمانی که خبر مرگ جانسوز امیراحمد، نوجوان شیرازی را شنیدیم، خود را با حادثهای مواجه دیدیم که از جنس حادثههای دیگر نبود. امید داشتیم تا شاید دستاندرکاران آموزش و پرورش با ریشهیابی این حادثهی غمانگیز و اعلام آن، نوید جلوگیری از تکرار چنین حوادثی را بدهند. اما با گذشت هفتهها از این ماجرای غمانگیز، نگران از اینکه مبادا مرگ دلخراش امیراحمد به بوتهی فراموشی سپرده شود، ضروری دیدیم چند نکته را با جنابعالی در میان بگذاریم:
۱ - تردید نداریم هیچ یک از آموزگاران، مربیان و دستاندرکاران نظام آموزشی آگاهانه خواهان بروز چنین حوادثی نبوده و نیستند. حتی چه بسا دردمندی آنها در چنین مصیبتهایی بیش از دیگران باشد. بنابراین در ریشهیابی اینگونه حوادث، شاید سادهترین و درعین حال ناکارآمدترین روش، متهم کردن عوامل اجرایی باشد.
۲ - باتوجه به شرایط دشوار اجتماعی و اقتصادی که خانوادهها را درگیر خود ساخته، جا دارد با محور قرار دادن امنیت روانی دانش آموزان، بازخوانی شیوههای تربیتی در مدارس، اصلاح آییننامههای انصباطی و مهمتر از همه تغییر نگرش عوامل اجرایی در دستور کار قرار گیرد.
۳ - بدیهی است ما پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان، تلاش دستاندرکاران آموزش و پرورش را برای ارتقاء اخلاقی و تربیتی کودکان و نوجوانان ضروری میدانیم. اما چنان چه این تلاشها با شناخت دقیق و علمی مخاطب امروزی همراه نباشد، چه بسا باز هم با حوادثدردناکی چون مرگ امیراحمد مواجه شویم. چنان که پیش از این نیز شاهد حوادثی از این دست در محیطهای آموزشی بودهایم.
۴ - تجربه نشان میدهد زندگی کودک و نوجوان امروزی متاثر از مناسبات و سرمشقهای جهان مدرن است و نمیتوان آموزش و پرورش را جزیرهای فرض کرد که روشهایش تناسبی با این سرمشقها نداشته باشد. باور ما این است حوادثی ازجمله مرگ امیراحمد بیش از هرچیز میتواند ناشی از بدفهمی از ویژگیهای کودک و نوجوان امروزی باشد. بدین جهت ضروری است در سیاستگزاریهای کلی آموزش و پرورش، مخاطب شناسی به عنوانی ضرورتی بنیادین در اولویت قرار گیرد.
درپایان ضمن آرزوی موفقیت برای شما و وزارتخانهی محترمتان، امیدواریم در دولتی که خود را به متصف به تدبیر و امید کرده است و با همیاری نهادهای مدنی و ظرفیتهای کارشناسی موجود در جامعه، بیش از گذشته شاهد شکوفایی و بالندگی کودکان ونوجوانان ایرانی باشیم.
انجمن نویسندگان کودک ونوجوان
بهمن ماه ۱۳۹۲