کافه کتابها در آستانهی تعطیلی!
هنوز هیچ قانون صنفی از " کافهکتاب " ها حمایت نمیکند. بنابراین اتفاقی که اکنون برای " ترنجستان سروش " رخ داده، ممکن است برای سایر کافهکتابها نیز رخ دهد و به تعطیلی آنها بیانجامد.
ایلنا: روز گذشته خبری مبنی بر بسته شدن کافهکتاب " ترنجستان سروش " به دلیل شکایت اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافیشاپ منتشر شد که موضوع شکایت، تداخل صنفی اعلام شده است. این بدان معناست که کتابفروشیها نمیتوانند در فضای کتابفروشی خود، بخشی را برای نشستن مشتریان خود درنظر بگیرند و در حین مطالعه و بررسی کتابها، برای آنها سرویس خاصی اعم از قهوه یا امثالهم سرو کنند.
اسکندر آزموده سفیدی(رییس اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا گفت: ما در اتحادیهی خود تعریفی به عنوان " کافه کتاب " نداریم. از طرفی هر فروشگاهی که بخواهد به حیطهی فعالیت کافهداری ورود پیدا کند، ملزم به اخذ پروانه از اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران است.
وی در مورد بستهشدن کافهکتاب " ترنجستان سروش " اظهار داشت: من در جریان ریز پرونده و شکایت نیستم اما بدون شک این شکایت به آن دلیل تنظیم و ارائه شده که " ترنجستان سروش " از اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران مجوز فعالیت نداشته است.
آزموده سفیدی افزود: کتابفروشی در حیطهی اتحادیهی کتابفروشان است اما کتابفروشان نمیتوانند مطابق با پروانهی این اتحادیه، کافهداری کنند.
در اینراستا، موضع اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز موید همین مساله است اما گویا اعضای هیات مدیرهی این اتحادیه پیگیر قانونی کردن کافهکتابها هستند.
محمود آموزگار؛ دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان در اینباره توضیح داد: مسالهی کافهکتابها در دوران هیات مدیرهی قبلی در دستور کار قرار گرفت و قرار شد برای کتابفروشیهایی که بالای ۷۰ مترمربع فضا در اختیار دارند، پروانهی کافهکتاب صادر شود.
وی ادامه داد: این مساله در مجمع امور صنفی نیز تصویب شد اما به هیات نظارت نرفت و درنهایت اجرایی نشد. اما اتحادیه پیگیر رای نهایی و اجرایی شدن این مساله است تا با لحاظ کردن شرایطی خاص، رستهای به اتحادیه ناشران و کتابفروشان اضافه شود تحت عنوان " کافهکتاب " ها.
آموزگار در پاسخ به این سوال که در شرایطی که قانون صنفی خاصی از " کافه کتاب " ها حمایت نمیکند، آیا کافهکتابهای موجود در سطح شهر، قانونی نیستند و سرخود مشغول فعالیت شدهاند؟ " گفت: برخی از کتابفروشیها به خواست خود بخشی از فضای خود را به ارائهی سرویس به مشتریان خود اختصاص دادهاند. البته این مساله منافاتی با فضای کاریشان ندارد و این طبیعی است که مشتریان برای بررسی کتابها و مطالعه، دقایقی را در محلی مناسب بنشینند و احیانا قهوه یا نوشیدنی دیگر بنوشند.
با تطبیق اظهارات فوق، به نظر میرسد شکایت اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران در مورد کافهکتاب ترنجستان سروش، موضوعیت دارد زیرا هنوز هیچ قانون صنفی از " کافهکتاب " ها حمایت نمیکند. بنابراین اتفاقی که اکنون برای " ترنجستان سروش " رخ داده، ممکن است برای سایر کافهکتابها نیز رخ دهد؛ مگر آنکه اتحادیه ناشران و کتابفروشان بتواند در اسرع وقت، این صنف را در اتحادیهی خود تعریف و سازمان دهی کند.
گفتنیست به جز کافه کتابهای خصوصی، بسیاری از کتابفروشیهای دولتی نیز در محل فروشگاه خود تسهیلات ارائهی سرویس قهوه و نوشیدنها و خوراکیهای مرسوم در کافیشاپها را تعبیه کردهاند.