خبرگزاری کار ایران

یادداشت فرید مرادی بر هفته‌ی کتاب و سیاست‌های آن؛

پرونده‌ی باز هفته کتاب و آمار شگفت‌انگیزش!

پرونده‌ی باز هفته کتاب و آمار شگفت‌انگیزش!
کد خبر : ۱۲۱۴۷۶

هفته کتاب هم آغاز شد، مبارک است. سالهاست برگزار می‌شود، در پایان آن نیز مسئولان کلی آمار و ارقام شگفت‌انگیز ارائه می‌دهند و سرخوش و شاد پرونده‌ی سال را می‌بندند تا سال دگر و دفتری دیگر گشوده شود.

ایلنا: فرید مرادی در یادداشتی؛ به نقد عملکرد هفته‌ی کتاب پرداخته و آن را ادامه‌ی روند بی‌حاصل گذشته می‌داند که بی‌هیچ نتیجه‌ی مشخصی هرساله دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن این یادداشت به شرح زیر است:

هفته کتاب هم آغاز شد، مبارک است. سالهاست برگزار می‌شود، در پایان آن نیز مسئولان کلی آمار و ارقام شگفت‌انگیز ارائه می‌دهند و سرخوش و شاد پرونده‌ی سال را می‌بندند تا سال دگر و دفتری دیگر گشوده شود.

ولی واقعاً تأثیر هفته کتاب بر روند کتاب و کتابخوانی، بر تولید کتاب، بر ورود کتاب به خانه‌ها، در افزایش تیراژ کتاب، در تغییر ذهنیت فرهنگی جامعه چه بوده، آیا تاکنون آماری کارشناسانه از این همه بریز و بپاش تهیه شده، چرا ما این همه انرژی، سرمایه و وقت را هدر می‌دهیم بدون اینکه خروجی مؤثری از عملکرد خود کسب کنیم. به جد می‌گویم هفته کتاب غیر از عده‌ای نور چشمی که از الطاف آن همه ساله برخوردار می‌شوند، هیچ تأثیری در روند کتاب و کتابخوانی در ایران نداشته و پس از این هم نخواهد داشت، زیرا تجربه ثابت کرده که حضور دولت در میدان فرهنگ به ویژه به عنوان مجری نتیجه‌ای مطلوب نمی‌دهد.

ولی یکی از کارهای شگفت‌ این هفته که سال پیش یکی از مسئولان مربوطه با افتخار از آن به عنوان یک کار افتخارآمیز یاد کرد، توزیع رایگان کتاب بود.

توزیع رایگان کتاب برای چه منظور و مقصودی صورت می‌گیرد؟ آیا جهت تربیت مردم به کتاب خواندن است، آیا برای این نوع توزیع کار کارشناسی صورت گرفته که مثلاً کتاب را در چه مکانی، در چه وقتی و بین چه گروههای اجتماعی توزیع کنیم.

آیا کتاب را تا حد پیاز و سیب‌زمینی تنزل دادن و آن را در میادین شهر بین مردم تقسیم کردن؛ هنر والایی است، اینکه هم ارزش کتاب و هم گیرندة کتاب را پایین می‌آورد.

و مگر نه اینکه اگر هر کالایی را مجانی ارائه دهیم صدها و هزاران متقاضی برای آن پیدا می‌شود، پس توزیع رایگان کتاب را به عنوان اقدامی مشعشع توصیف کردن دیگر چه صیغه‌ای است.

اگر قرار است کتابی رایگان توزیع شود باید در درجه اول محل توزیع آن همانند مراکز علمی و فرهنگی تعریف شود و بعد گروه‌های گیرنده و مخاطب کتاب نیز مشخص شود تا این نوع توزیع هدفمندی یافته و بتوان از آن تعریف مشخصی ارائه داد، حتی موضوعات کتابها نیز باید به درستی کارشناسی و انتخاب شود.

از سویی بهتر است سویه‌ی این تقسیم رایگان به طرف مناطق محروم کشور باشد و تهران را هدف نگیرد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز