خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق پارلمان سوریه در گفت‌وگو با ایلنا:

سوریه نقطه تلاقی منافع قدرت­‌های استعمارگر است/ فلسطین و هویت عربی خط قرمز سوری‌هاست/ محبوبیت مردمی، رمز ماندگاری اسد

سوریه نقطه تلاقی منافع قدرت­‌های استعمارگر است/ فلسطین و هویت عربی خط قرمز سوری‌هاست/ محبوبیت مردمی، رمز ماندگاری اسد
کد خبر : ۷۳۸۴۸۰

نماینده سابق پارلمان سوریه تأکید کرد توطئه­‌ها علیه هویت سوریه به بهانه­‌های واهی به هم گره خورده و با دلایل بعید و دور از ذهن تلاش می‌­کنند که حق سوریه را در هر موضوعی نادیده گیرند. اما ما با وجود تمام حوادثی که بر کشورمان گذشت، تأکید می­‌کنیم که فلسطین همچنان هدف و مقصد ما و جمهوری عربی سوریه افتخار ماست.

به گزارش ایلنا «میساء صالح» استاد دانشگاه و نماینده سابق پارلمان سوریه، در تشریح تحولات و رویکردهایی که در سال گذشته بر این کشور گذشت،‌ گفت: ما در سوریه با یک حقیقت مواجه هستیم و آن اینکه در دوره‌­ای زندگی می­کنیم که توطئه‌­ها علیه وجود و هویت سوریه به بهانه­‌های واهی به هم گره خورده و با دلایل بعید و دور از ذهن تلاش می­‌کنند که حق سوریه را در هر موضوعی نادیده بگیرند. اما ما با وجود تمام حوادثی که بر کشورمان گذشت، تأکید می­‌کنیم که فلسطین همچنان هدف و مقصد ما و جمهوری عربی سوریه افتخار ماست.

صالح تأکید کرد که ما هیچ شرطی را نخواهیم پذیرفت مگر اینکه در نوشتن تاریخمان سهم داشته باشیم. ما مطمئن هستیم آنچه بر سر ما گذشت، استعمار جدیدی است که هدف آن غارت ثروت کشور و تضمین امنیت اسرائیل است.

وی گفت: بنابراین کاملا مشهود است که آنها در این جنگ به مزدوران و اجیر شدگان خود اعتماد کردند، آنها هم به صراحت از آمادگی خود برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی سخن می­‌گویند تا جایگاه مزدوری و شراکت خود را در وقایع جدید حفظ کنند.

نماینده سابق پارلمان سوریه در ادامه افزود:‌ چنانچه آویگدور لیبرمن نیز به صراحت اعلام کرد که بر اساس توافق‌نامه «سایکس–پیکو» استقلال کشورهای خاور میانه را به رسمیت نمی‌­شناسد و بلکه امروز برای خلق واقعیت ژئو استراتژیک جدیدی تلاش می­‌کند که در آن جنگ اعراب و اسرائیل هیچ جایی ندارد.

وی درباره شکست و نابودی گروه تروریستی داعش گفت: در این مورد باید بگویم که این گروه تروریستی مانند عروسک خیمه‌شب‌بازی ساخته و دست پرورده آمریکاست و هر زمان که بخواهد به بهانه و ادعای مبارزه با تروریسم آن را به حرکت درمی‌­آورد اما در حال حاضر نمی­‌خواهد در مرحله آینده داعش را حمایت مالی کند چرا که به این گره تروریستی در سوریه و غیر سوریه نیاز دارد بنابراین بقایای این گروه را از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌­کند تا وظایف مختلفی را انجام دهند حتی دیگر خبری در مورد «ابوبکر البغدادی» سرکرده این گروه تروریستی نمی­‌شنویم و نمی­‌دانیم که آیا کشته شده و یا اینکه برای ورود به مرحله بعد آماده می­شود.

صالح در مورد مذاکرات «آستانه» و «سوچی» گفت: آمریکایی‌ها همیشه تلاش می‌­کنند مانع اجرای توافق سوچی شوند و به دنبال شکست عملیات آستانه هستند حتی قبل از برگزاری این دو نشست تحرکات توطئه‌مآبانه داشته و با انواع دروغ پردازی­‌های مختلف و بهانه­‌هایی چون بمباران عناصر افراط‌گرای داعش با انواع بمب­‌های فسفری و سلاح‌­های غیر قانونی به شهروندان سوری حمله می‌­کنند. این در حالی است که از سوی دیگر به بهانه بازسازی و برقرای ثبات، به کمک نیروهای دموکرات سوری (قسد) از گروه تروریستی داعش حمایت می‌­کنند و در همین راستا نهادهای بین ‌المللی را به عنوان سکوی پرتابی برای اهدف خود در سوریه استفاده می­‌کنند و در عین حال از آزادی و انسانیت و صلح و شکوفائی این کشور سخن می­‌گویند.

نماینده سابق پارلمان سوریه تأکید کرد که اگر خانواده جهانی درک حقیقی از کارکرد این خانواده داشت،‌ قطعا مواضع بین‌المللی نیز در اتخاذ تمام اقدام‌هایی که توقف این حملات را تضمین می­‌کرد، قاطع و جدی بود. اما مسیر وقایعی که  تا کنون رخ داده نشان می‌­دهد که تمایل شرم‌آوری برای تخریب تمدن­ها وجود دارد و نادیده گرفتن و بی‌توجهی نفرت‌انگیز آنها نسبت به این حجم از وقایع غیر انسانی و عدم حرکت برای توقف و ریشه‌کن کردن عوامل آنها گویای این تمایلات غیر انسانی است.

وی گفت: ما عرب­‌ها معتقد هستیم هدف اصلی تمام تمایلاتی که سوریه را آماج اهداف خود قرار می‌­دهد، محو و نابودی هویت عربی از روی زمین است. آنچه امروز بر سر ما می‌­گذرد،‌ خود دال بر این است که خبری از خانواده جهانی و قوانین و سنت‌­های بین المللی وجود ندارد بلکه قانون جنگل با انواع اصطلاحات بر این جهان حاکم بوده و پیکره تمدن اصیل را هدف قرار گرفته است.

صالح در مورد روابط سوریه با ایران و روسیه گفت: این روابط کاملا روشن و قوی است که بنا به درخواست رهبری و مردم سوریه استوار شده‌­اند.

نماینده سابق پارلمان سوریه ادامه داد: تاریخ طولانی روسیه مؤید این است که این کشور در هیچ دوره­‌ای دولت استعمارگر نبوده و با ارتش خود جهان را شخم نزده است. و در مقابل نیز این کشور تحت اشغال و یا سرپرستی کشور دیگری نبوده و فرهنگ آن تغییر نکرده است. روسیه حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این رویکرد خود را تغییر نداده و به حلقه کشورهای چپاولگر جهان نپیوسته است. این به عکس رویکرد آمریکا است که حتی لحظه‌­ای نمی­‌تواند از قالب استعمارگر خود خارج شود و از مکیدن خون ملت­‌ها و غارت اموالشان دست فرو کشد. این به خلاف ادعای رهبران کاخ سفید برای تلاش­های متمدنانه و اظهار بی­‌طرفی در راستای حمایت از حقوق ملت‌ها از جمله مردم سوریه است.

نماینده سابق پارلمان سوریه تأکید کرد بنا بر آنچه گذشت، سوریه هنگامی که احساس نیاز به کمک کرد، در دادن دست دوستی به روسیه هیچ تردیدی به خود راه نداد، چرا که به این کشور اعتماد کامل داشته و از آمریکا و غرب واهمه دارد چرا که نمی­‌توان قانع شد که آنها مزاج سیاسی خود را تغییر داده و از چهره حقیقی خود خارج می‌­شوند.

وی در مورد رابطه با ایران گفت که مشترکات فروانی این دو کشور را در کنار یکدیگر قرار داده و آنها را با هم جمع می­‌کند. داستان سوریه همان داستان ایران است و اساس آن ناتوانی در مذاکره با واشنگتن و یا مخالفت با کارکرد راهکارهای دیپلماتیک به عنوان پایه و اساس حل اختلافات نیست اما باید تأکید کرد که محور اصلی این اختلاف، ‌کرامت ملی است و کشورها و ملت­‌هایی که از این معیار خالی هستند در درگیری ملت‌­ها جایی ندارند.

صالح در ادامه افزود: به اعتقاد من این سخن «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران که گفت: «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن» خلاصه‌­ای از مفهوم حاکمیت ملی است.

وی تأکید کرد که مشکل آمریکا این است که برای مقابله با ملت­‌هایی که گرانبهاترین داشته­‌های خود را فدای استقلال و حاکمیت کشورشان می­‌کنند، به متحدانی بدون عزت و کرامت نفس اعتماد می­‌کند.

نماینده سابق پارلمان سوریه تأکید کرد علاوه بر آنچه گذشت، منافع مشترک دو کشور روسیه و ایران با سوریه عمق روابط سه‌جانبه را تقویت می­‌کند.

وی همچنین درباره موضوع قانون اساسی سوریه گفت: این موضوعی است که به حریم داخلی این کشور مربوط می‌­شود و چنانچه بر همه مسلم است، «بشار اسد» رئیس جمهوری با آغوش باز از هر پیشنهادی استقبال می­‌کند.

صالح با بیان اینکه سوریه برای آغاز مذاکراتی که به حصول توافق منجر شود، آماده است، تأکید کرد که خواست مردم و انتخاب ساز و کار مناسب از یک سو و از سوی دیگر حضور شخصیت‌­های شرکت کننده در نشست بین المللی سوچی که به رسمیت شناخته شده، هر نوع بیم و نگرانی را از ساحت دولت سوریه و متحدان آن زدوده است، چرا که خواسته­‌های آن واضح و روشن و مکانیسم‌­هایش مطمئن و قابل اعتماد است.

صالح درباره حضور نیروهای خارجی در سوریه گفت: هر نیرویی که بدون اجازه دولت سوریه در خاک این کشور حضور دارد، متجاوز و اشغالگر است و باید از هر طریق ممکن خواه مسالمت‌آمیز و خواه از طریق جنگ از این کشور خارج شود. تصمیم دولت سوریه کاملا واضح و مشخص است و هر منطقه­‌ای را به حسب موقعیت آن در زمان مناسبش پاکسازی خواهد کرد.

نماینده سابق پارلمان سوریه در پایان تأکید کرد که بشار اسد از محبوبیت مردمی گسترده برخوردار است و به اعتقاد من عنصر پایداری و مقاومت دولت سوریه، محبوبیت اسد است و چنانچه می­‌دانید مردم این کشور تعیین‌کننده بقای او در رأس دولت هستند.

وی  در پایان گفت که هم و غم تمام مردم سوریه ثبات و آرامش میهن است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز