سردبیر سایت خبری نیوز روم نیوزلند:
بیش از ۵ سال برای رهگیری و اثبات اخبار کذب پژوهش کردیم/ هیچ تکنولوژی نمیتواند خلاء تحریریه حرفهای را پر کند
برای کشف اخبار کذب همچنان نیازمند عنصر انسانی با تجربه هستیم که بتواند جریان شناسی صحیح را از نادرست تشخیص بدهد، چراکه هیچ تکنولوژی نمیتواند جایگزین آن شود.
«تیموتی مورفی» سردبیر سایت خبری نیوز روم نیوزلند در نشست تخصصی رسانههای خارجی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با موضوع «چگونگی تامین آینده روزنامهنگاری با عبور از بحران جاری در صنعت رسانه، تجربه نیوزلند» عنوان کرد: اساساً خوانندگان نیاز دارند دادههایی که دریافت میکنند، از صحت و سقم برخوردار باشد اما در جهان امروز اخبار کذب به سرعت در حال انتشار است. باید کاری کنیم که تکنولوژی در خدمت رسانه باشد اما به هر حال تکنولوژی نمیتواند جایگزین یک تحریریه مرکب از خبرنگاران با تجربه شود.
وی افزود: ماشینها و ابزار تکنولوژی تقویت میشوند اما توان قضاوت صحیح را ندارند. از این رو شرکتهای رسانهای باید بتوانند در مورد جایگزینی نیروی انسانی فکر و تصمیم درست را اتخاذ کنند. از این جهت توجهتان را به یکی از پروژههای نیوزلند برای سنجش و اثبات اخبار کذب جلب میکنم. بزرگترین شرکت رسانههای ما در نیوزیلند به افغانستان سفر کردند و از نبردهای طالبان با نیروهای بین المللی مستند تهیه کردند که این کار بر عهده تیم فیرفکس گذاشته شده بود. وقتی که به نیوزلند برگشتند فیلمها را با اطلاعات بومیان ترکیب کردند تا بتوانند یک واقعه مجازی را خلق کنند که نهایتاً یک فیلم چند بعدی و قابل رویت با عینک چند بعدی ساخته شد. این مثال را به این دلیل عنوان کردم که بدانید چنین اثر ارزشمندی توسط نیروی انسانی صورت گرفت.
روزنامه نیویورک تایمز در حمله اخیر لاس وگاس تمامی ویدیوهای مربوط به آنچه اتفاق افتاده بود را در کنار هم قرار داده بود و حاصل این دادهها مشخص کرد که چه زمانی اولین شلیک صورت گرفته است و از این طریق بود که توانستند خط خبری در خصوص این موضوع را در دست بگیرند و اخبار کذب را بایکوت کنند. اینها مثالهایی هستند که کارکرد تکنولوژی برای کشف حقایق توسط خبرنگاران را محقق میکنند.
این فعال رسانهای نیوزلندی با اشاره به یکی دیگر از راههای مقابله با اخبار کذب گفت: برای راه دوم و مقابله خبرنگاران برای مبارزه با اخبار جعلی خطری که اکنون وجود دارد، رسانههای اجتماعی و حرکت بر خلاف اخبار جعلی است. همگان درباره انفجار اخبار جعلی انتخابات آمریکا و مداخله احتمالی تیمهای روسی و رباتهای اینترنتی برای آسیبپذیری این انتخابات اخبار زیادی را به صورت کذب خوانده بودند و از این جهت است که ناخواسته وارد مدار اخبار کذب میشوید. چین به طرز جالبی با کنترل این رباتها مانع اخبار کذب شد که به تازگی نیز در آمریکا ایجاد شده است.
وی افزود: شاید برای برخی از کشورها کشف صحت اخبار مسالهای نباشد ولی در کشورهای دیگر که نظارت خبرنگاران برای مقابله با این پدیده مهم است، چنین روندی بسیار مهم تلقی میشود. برای مقابله با این اخبار مقامهای محلی باید کمک بکنند تا مانع از انتشار این خبر شوند. از سوی دیگر برخی از شرکتهای بزرگ مانند گوگل، تیم بررسی اخبار جعلی تشکیل دادهاند و نسبت به اخبار جعلی آگاه میشوند. لذا باید از خبرنگار واقعی برای مقابله با خبرنگار جعلی استفاده کرد. از این جهت برای مبارزه با جعل اخبار باید اخباری را منتشر کرد که مخاطبان برای آن هزینه کند. چیزی که باعث هزینه کردن مردم میشود این است که اخبار باید صحیح و سالم باشند.
در نیوزلند ما به مشترکان آزاد و رایگان روی آوردیم و برای آن اهمیت ویژه قایل هستیم. چراکه معتقدیم خبرگزاریهای بزرگ ما قادر به اقناع افکار نیستند. روال به این صورت است که از نهضتهای آنها حمایت میکنیم. در این راستا از دانشگاهها و پژوهشکدههایی استفاده کردیم که اخبار را به نفع مردم جهت دهند. در واقع این اخبار مدام در حال بروزرسانی شدن هستند و ارتباط با ایمیل باعث نزدیکی با مخاطبان و ایجاد ارتباط میشود.
مورفی با بیان این که بخش زیادی از پروژههای توسعه ای تاکنون توانسته است محقق شود، بیان کرد: کاربران اصلی ما که هزار و ۵۰۰ نفر هستند شامل مدیران و افراد با نفوذی اعم از افراد حاضر در شرکتهای دولتی و غیردولتی بوده که باعث موفقیت صد در صدی ما شده و در نتیجه این تلاشها اقبال عمومی برای ما ایجاد شده و درآمد در شش ماه اخیر و زمان راهاندازی پنجاه درصد افزایش یافته است. جذب مشترکان برای خواندن اخبار هم باعث افتخار بوده و هم ضامن آینده ماست. موفقیت سریع نیوز روم مبنی بر یک فرمول دقیق است. به گونهای که ما داستان هایی از افراد مشهور و جنایتها و آب و هوا را در اختیار خواننده قرار نمیدهیم بلکه حرف خواننده را دنبال میکنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در نیوزیلند مطبوعات با محدویتهایی روبهرو هستند و سیستم قضایی بر آنها کنترل دارند و برخی افراد که باعث آسیب و انتشار اخبار غیرواقعی بودهاند، مورد محدودیت قرار گرفتهاند. اما بیشتر اطلاعات ما توسط مخاطبان خود محدود میشود؛ چراکه آنها تایید و رد اخبار خود را با خرید یا بازدید از رقبای ما نشان میدهند.