عملیات زیر دریایی برای دریافت علایم هواپیمای مسافربری مالزیایی آغاز شد
در این عملیات از دستگاه موسوم به «پینگر» استفاده میشود که قادر است ارتعاشات ارسالی از جعبه سیاه پرواز را دریافت و حدود محل وجود جعبه سیاه را در سطح دریا تشخیص دهد.
جستوجوی زیر دریایی برای هواپیمای ناپدید شده مالزیایی در حالی آغاز شده که عملکرد دولت مالزی در این زمینه بار دیگر هدف انتقاد داخلی و خارجی قرار گرفته است.
به گزارش ایلنا به نقل از بیبیسی٬ در حالی که عملیات جستوجوی هوایی و دریایی برای یافتن نشانهای از هواپیمای ناپدید شده مالزیایی تا کنون به نتیجهای نرسیده، از صبح امروز – جمعه - کشتیهای مجهز به دستگاه ردیاب زیر سطح آب برای دریافت علایم ارسالی از جعبه سیاه پرواز هواپیما به منطقه جستوجو اعزام شدند.
در این عملیات از دستگاه موسوم به «پینگر» استفاده میشود که قادر است ارتعاشات ارسالی از جعبه سیاه پرواز را دریافت و حدود محل وجود جعبه سیاه را در سطح دریا تشخیص دهد. دستگاه پینگر به کشتی آویخته است و ارتعاشات ارسالی از جعبه سیاه را که در کف دریا قرار گرفته دریافت میکند.
عملیات جستوجوی زیر دریایی با مشارکت دو کشتی مجهز به دستگاه بررسی الکترونیک صورت میگیرد که ماموریت دارند مسیری به طول ۲۴۰ کیلومتر را در اقیانوس هند بررسی کنند.
به گفته کارشناسان، دریافت علام ارسالی از جعبه سیاه باعثمی شود تا منطقه سقوط احتمالی یافتن بقایای هواپیما محدودتر شود و بتوان عملیات جستوجو با هواپیما، کشتی و حتی زیردریایی اکتشافی را در این محدوده متمرکز کرد.
در حال حاضر، عملیات جستوجوی هوایی و دریایی برای کشف قطعات هواپیما در منطقهای به وسعت بیش از ۲۰۰هزار کیلومتر در فاصله حدود هزار و ۶۰۰ کیلومتری شمال غرب سواحل غربی استرالیا در اقیانوس هند جریان دارد و عملیات جستوجوی زیر آبی میتواند این منطقه را محدودتر کرده و این اطمینان را هم ایجا کند که هواپیما قطعا در همین محدوده سقوط کرده است.
دستگاه پینگر میتواند علایم ارسالی از جعبه سیاه پرواز را دریافت و محل جعبه را مشخص کند.
هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی مالزی در تاریخ هشتم مارس در مسیر پرواز از کوالالامپور به پکن با ۲۳۹ مسافر و سرنشین ناپدید شد و از آن زمان هیچ نشانهای از محل و سرنوشت این هواپیما به دست نیامده به طوری که برای چندین روز، این احتمال هم مطرح بود که شاید هواپیما در نقطهای ناشناخته فرود آمده باشد.