خبرگزاری کار ایران

میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف نظر نتانیاهو و بایدن دیگر تاکتیکی نیست/ آمریکا تاثیرگذاری وقایع منطقه‌ای بر قیمت نفت را به خوبی درک می‌کند

اختلاف نظر نتانیاهو و بایدن دیگر تاکتیکی نیست/ آمریکا تاثیرگذاری وقایع منطقه‌ای بر قیمت نفت را به خوبی درک می‌کند
کد خبر : ۱۵۴۱۴۹۳

کارشناس مسائل آمریکا گفت: واشنگتن نمی‌خواهد تنش و جنگی رخ دهد که در نهایت روی انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ماه نوامبر برگزار شود تاثیر منفی بگذارد.

امیرهوشنگ میرکوشش، کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد تنش میان رئیس جمهوری ایالات متحده و نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از حیث تاریخی دموکرات‌ها حامی قوی‌تری نسبت به جمهوریخواهان برای اسرائیل محسوب می‌شوند که  این روند از گذشته تاکنون ادامه دارد اما حالا باید توجه شود که بیش از ۴۲ هزار نفر در غزه جان خود را از دست داده اند و بارها ایالات متحده نسبت به این مسائل هشدار داده بود ولی اسرائیل به آن توجه نکرده و هم اکنون اعتنایی نسبت به آن ندارد. بایدن هم در این راستا صراحتاً اعلام کرده که به دنبال طرح دو دولتی است و بر تشکیل کشور فلسطین تاکید دارد اما نتانیاهو و تیم راستگرای وی به هیچ وجه به این طرح فکر نمی‌کنند و اساساً آن را قبول ندارند.

وی ادامه داد: همین موضوع یکی از دلایل اصلی اختلاف میان تیم بایدن و نتانیاهو به حساب می‌آید و این در حالیست که در ایالات متحده برخی از یهودیان نگاه متعادل‌تری نسبت به این قضیه دارند. از سوی دیگر درخواست نتانیاهو برای تغییر ساختار قضایی اسرائیل هم به عنوان یک عامل تشدید کننده اختلافات مطرح است و به نوعی به او قدرت زیادی می‌دهد. بر همین اساس اختلاف‌نظر میان نتانیاهو و بایدن دیگر تاکتیکی نیست بلکه باید آن را راهبردی بدانیم. این در حالیست که نتانیاهو در این راستا به دنبال تعمیق روابط دوجانبه با کشورهای منطقه است تا بتواند علیه ایران اقدام به تشکیل اتحاد منطقه‌ای کند. از منظر دیگر باید توجه شود که اسرائیل به دنبال ضربه زدن به مراکز هسته‌ای و نفتی ایران است اما ایالات متحده به دنبال محدود کردن این پاسخ از سوی اسرائیل است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نگرانی‌های آمریکا در حوزه انرژی در شرایط فعلی منطقه تصریح کرد: ایالات متحده به دنبال آن است که پاسخ اسرائیل به ایران را محدود کرده و به نوعی بتواند آن را کنترل کند؛ چراکه ایالات متحده در شرایط فعلی تاثیرگذاری وقایع مذکور روی قیمت نفت را به خوبی درک می‌کند. آمریکا نمی‌خواهد تنش و جنگی رخ دهد که در نهایت روی انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ماه نوامبر برگزار شود تاثیر منفی بگذارد ولی باید دید که پاسخ اسرائیل به ایران چگونه خواهد بود و چه ابعادی به خود خواهد گرفت. این در حالیست که آمریکا در هر شرایطی متحد استراتژیک اسرائیل به حساب می‌آید و اگر جنگ گسترش پیدا کند واشنگتن درگیر آن خواهد شد و همین مسئله می‌تواند دموکرات‌ها را در انتخابات با مشکل جدی روبه‌رو کند.

وی در پایان در خصوص نگاه رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده به تحولات منطقه و نزدیکی او  با تیم نتانیاهو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: در این فضا، ترامپ هم به دنبال آن است تا تنش‌ها در منطقه به سمتی برود که بر آرای دموکرات‌ها تاثیر بگذارد و پس از روی کار آمدن در نهایت این وضعیت را کنترل کند. اما او در شرایط کنونی به دنبال دمیدن بر آتش جنگ به نفع خود و حزب جمهوری‌خواه و به ضرر دموکرات‌ها است که نشان از یک تنش سیاسی در داخل ایالات متحده دارد که همین موضوع یکی از خروجی‌های تنش و اختلاف نظر میان نتانیاهو و بایدن به حساب می‌آید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز