خبرگزاری کار ایران

میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف طرح زلنسکی ترغیب غرب برای حمایت از اوکراین است/۶ سناریو در مورد آینده جنگ روسیه و اوکراین

هدف طرح زلنسکی ترغیب غرب برای حمایت از اوکراین است/۶ سناریو در مورد آینده جنگ روسیه و اوکراین
کد خبر : ۱۵۳۲۳۹۵

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رئیس جمهور اوکراین در حال مخابره این پیام است که غرب باید از او در برابر مسکو همانند گذشته دفاع و حمایت کند.

امیرهوشنگ میرکوشش، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به طرح رئیس جمهوری اوکراین با محوریت جنگ با روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، عنوان کرد: طرحی که ولودیمیر زلنسکی به عنوان طرح پیروزی از آن نام می‌برد هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مؤلفه‌های آن همچنان مشخص نیست و مقامات ایالات متحده هم نسبت به محتوای آن ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. این در حالی است که همین حالا بحث انتخابات آمریکا مطرح است و اگر دونالد ترامپ پیروز شود بدون شک رئیس جمهور اوکراین با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و به نظرم این طرح را هم از حیث زمانی در همین راستا بیان کرده است. در این طرح هیچ اشاره‌ای به صلح یا سازش نشده بلکه بر پیروزی اوکراین اصرار شده که احتمالاً می‌تواند درون‌مایه نظامی داشته باشد. بر همین اساس اگر زلنسکی در مورد طرح پیروزی حرف می‌زند باید ماحصل آن آزادسازی نقاط اشغال شده توسط روسیه باشد.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهور اوکراین در حال مخابره این پیام است که غرب باید از او در برابر مسکو همانند گذشته دفاع و حمایت کند. به موازات این روند بخشی از تسلیحاتی که به اوکراین داده شده عملاً مورد استفاده قرار نگرفته و از سوی دیگر اجازه استفاده از تسلیحات دوربرد هم به این کشور اعطا نشد و در نهایت این طرح می‌تواند برای ترغیب غرب در جهت حمایت از اوکراین قلمداد شود. اینکه اوکراین مناطقی را از روسیه اشغال کرده و نتواند آن را حفظ کند، عملاً هیچ خروجی مثبتی برای این کشور نخواهد داشت و به نظرم آنها تضمین‌هایی را از جامعه جهانی درخواست خواهند کرد. به هر ترتیب به دلیل اینکه ماهیت این طرح مشخص نیست، نمی‌توان در مورد بطن آن کاملاً اظهارنظر درست انجام داد و به نظرم رئیس جمهور اوکراین به دنبال جلب حمایت مالی و نظامی بیشتر از غرب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: زلنسکی از سوی دیگر می‌خواهد تضمین‌های بین‌المللی در این مسیر کسب شود و در نهایت مایل است که ناتو را وارد این جنگ کند و تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع کنند تا منتظر نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بماند. زلنسکی تا ژانویه ۲۰۲۵ چند ماه بیشتر فرصت برای پیش بردن اهداف خود با دموکرات‌ها ندارد اما در این راستا باید توجه شود که روسیه هم در این جنگ به نوعی در دام افتاده است. غرب عکس‌العمل آنچنانی علیه روسیه نشان نداد و راه را برای ورود این کشور به اوکراین باز کرد و حتی در مورد حمله به گرجستان در سال ۲۰۰۸ میلادی هم می‌دانست که چگونه قرار است اوضاع پیش برود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: بر همین اساس نگاه غرب و دموکرات‌ها به انضمام اتحادیه اروپا، بر مبنای مقابله با روسیه است و دامی که برای مسکو و پوتین پهن شد همچنان ادامه‌دار خواهد بود و واشنگتن به انضمام بروکسل از این روند کوتاه نمی‌آیند. حتی اگر کامالا هریس به عنوان پیروز انتخابات آمریکا روی کار بیاید، این روند می‌تواند تندتر شود تا روسیه از شرق اوکراین خارج شود و پای میز مذاکره بنشیند. در این راستا باید چند سناریو را مورد بررسی قرار دهیم. نخست، پیروزی نظامی اوکراین است که لازمه آن حمایت گسترده نظامی غرب از کی‌یف برای بیرون کردن روس‌ها از مناطق شرقی اوکراین است که نیاز دارد و تقویت این کشور را نمایان می‌کند. سناریوی دوم پیروزی نظامی روسیه است که این سناریو عدم قطعیت‌های زیادی دارد و بر همین اساس روسیه باید قدرت نظامی خود را بازسازی کند.

وی خاطرنشان کرد: سناریوی سوم هم بن‌بست نظامی است؛ یعنی هر دو طرف کمی از خاک یکدیگر را اشغال می‌کنند و قادر به ثبت پیروزی قاطع به نفع خود نیستند. سناریوی چهارم هم مذاکره و توافق بر سر صلح در خصوص غزه است که هند و برخی دیگر از دولت‌ها وارد این روند شدند و به سمت توافق و مذاکره پیش رفتند تا به یک نتیجه مشخص دست پیدا کنند. سناریوی پنجم هم سرایت جنگ به کشورهای دیگر است و یک درگیری منطقه‌ای و جهانی می‌تواند به وقوع بپیوندد که در اینجا ناتو مجبور است مداخله کند. سناریوی ششم هم این است که داخل روسیه و اوکراین با مشکلات عدیده روبرو شوند و ادامه این روند می‌تواند فروپاشی و بی‌ثباتی داخلی را کلید بزند و بحران‌های جدید را به وجود بیاورد و می‌تواند در انتها، این پرونده را به سمت ترک مخاصمه پیش برد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز