خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر لبنانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

حزب‌الله در حمایت از فلسطین موفق عمل کرد/ با گسترش دامنه جنگ، اسرائیل و متحدانش در معرض خطر وجودی قرار می‌گیرند

حزب‌الله در حمایت از فلسطین موفق عمل کرد/ با گسترش دامنه جنگ، اسرائیل و متحدانش در معرض خطر وجودی قرار می‌گیرند
کد خبر : ۱۵۲۹۰۴۱

نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان تأکید کرد که اسرائیل مجبور شد هزاران سرباز خود را به شمال فلسطین اشغالی منتقل و بسیاری از ذخایر استراتژیک خود را در مقابل حزب‌الله هزینه کند.

«ناجی امهز» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان در تشریح خسارات‌های وارده به اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی بر اثر مقاومت حزب‌الله در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت که همه پس از ماه‌ها درگیری بین حزب‌الله و دشمن اسرائیلی به دنبال تعیین میزان خسارت هستند. حامیان محور مقاومت می‌خواهند بدانند حزب‌الله چه دستاوردی داشته است، در حالی که مخالفان می‌پرسند اسرائیل چه دستاوردی داشته است، به این امید که چیزی برای مقابله با حزب‌الله پیدا کنند.

وی افزود: کسی نمی‌تواند انکار کند که هزینه جنگ برای همه طرف‌های درگیر در آن بسیار زیاد است، به ویژه با توجه به آنچه در رسانه‌های بین المللی منتشر شد و فرماندهان ارتش اعلام کرده‌اند. وقتی صحبت از گزارش‌های نظامی بین‌المللی می‌شود، مقصود، تصاویر ماهواره‌ای و آن چیزی است که از سوی ژنرال‌های ارتش دشمن به بیرون درز کرده است، علاوه بر این برخی کشورها از نزدیک وقایع را در منطقه شمال فلسطین و جنوب لبنان که یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان پس از اوکراین محسوب می‌شود و همه احتمال وقوع جنگ بزرگ و غیر قابل پیش‌بینی از نظر حجم پیامدهای آن را می‌دهند، نیز دنبال می‌کنند.  

امهز افزود: سفرهای دوره‌ای مقام های بسیاری از کشورها به لبنان یا طرف متخاصم و تقاضای مستمر آنها برای دستیابی به توافق پیش از آغاز جنگ فراگیر، نشان‌دهنده افزایش نگرانی‌ها در بحبوحه موج آوارگی شهرک‌نشینان اسرائیلی است که برای اولین بار از زمان اشغال فلسطین با این نوع آوارگی مواجه می‌شوند. علاوه بر این شواهد افشا شده توسط رسانه‌های عبری نشان می‌دهد که حملات روزانه منجر به تخریب گسترده شهرک‌ها در شمال فلسطین اشغالی می‌شود، چنانکه به موازات آن اسرائیل تلاش می‌کند تا به شهرک‌های لبنان حمله کند. این در حالی است که گزارش‌های بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر تأیید کرده‌اند که حزب‌الله از هدف قرار دادن غیرنظامیان در شمال فلسطین اجتناب می‌کند، اما جنایت‌های رژیم صهیونیستی، مردم لبنان را هدف قرار می‌دهد و اسناد آن موجود است که آخرین مورد آن، اقدام تروریستی علیه نیروهای دفاع مدنی در حین انجام وظیفه بشردوستانه و شهادت سه تن از آنها بود.

وی گفت: سازمان ملل حدود یک ماه پیش گزارشی را منتشر کرد که در آن از آواره شدن حدود ۹۰ هزار شهروند لبنانی از جنوب این کشور خبر داد و در مقابل، آواره شدن حدود ۶۰ هزار شهر‌ نشین اسرائیلی به فلسطین را تأیید کرد که این ارقام نشان‌دهنده نزدیک بودن نرخ آوارگی برای هر دو طرف است. همچنین بیش از ۱۰۰ هزار شهرک‌نشین در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند که اگر پناهگاه‌ها نبود، تعداد شهرک‌نشینان آواره اسرائیلی بسیار بیشتر از آوارگان لبنانی بود.

امهز ادامه داد: این مهاجرت گسترده و تاریخی شهرک‌نشینان صهیونیست گواه روشنی بر از بین رفتن احساس قدرت و امنیت است که ارتش دشمن و دولت آن ادعا می‌کنند برای شهرک‌نشینان صهیونیست فراهم کرده‌اند.

وی تأکید کرد: در مقابل چنین جنگی به رهبری حزب‌الله در دفاع از غزه و مردم فلسطین در برابر دشمن اسرائیلی، کشورهای عربی در انجام وظیفه یا حتی تظاهرات علیه اقدام‌های تروریستی اسرائیل در فلسطین از جمله کشتار کودکان و زنان و تخریب زیرساخت‌ها و موسسه‌های پزشکی و مذهبی تا جائی که حتی گزارش سازمان ملل از جنایت‌های جنگی ارتش اسرائیل حکایت می‌کند، کوتاهی کرده‌اند.  

این تحلیلگر لبنانی گفت: این در حالی است که اگر جهان عرب تنها برای محکوم کردن جنایت‌های اسرائیل تحرکی نشان می‌داد، همان طور که مردم اروپا و انگلیس و نخبگان در دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایت‌های اسرائیل قیام کردند، جنگ ماه‌ها پیش به پایان می رسید و رژیم اسرائیل در داخل و در صحنه بین‌المللی شکست می‌خورد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی و متحدانش نمی‌توانند دستاوردهای حزب‌الله در این جنگ را انکار کنند، زیرا دشمن متحمل خسارت‌های مادی و جانی فراوانی شده است. مقاومت حزب‌الله همچنین به یک بحران سیاسی، نظامی و مالی بزرگ در سرزمین‌های اشغالی منجر شده است، تا جایی که دولت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چندین بار در آستانه سقوط قرار گرفت. حزب‌الله در کاهش فشار بر غزه موفق عمل کرد، زیرا اسرائیل مجبور شد هزاران سرباز خود را به شمال فلسطین اشغالی منتقل و بسیاری از ذخایر استراتژیک خود را در مقابل حزب‌الله هزینه کند که این امر هزینه جنگ را برای این رژیم افزایش داد، چنانکه دولت اسرائیل اعتراف کرد که هزینه جابه‌جایی شهرک‌نشینان به تنهایی بیش از شش میلیارد دلار بوده است، علاوه بر آن زیان‌های اقتصادی دیگری از جمله در بخش‌های صنایع، کشاورزی و گردشگری وارد شده است. گزارش‌های اقتصادی تأیید می‌کند که خسارت اقتصادی اسرائیل از هفت درصد فراتر رفته است.

امهز گفت: البته بحران رژیم صهیونیستی به همین جا ختم نشد، بلکه پاسخ حزب‌الله در پی حمله اسرائیل به برخی اراضی لبنان، باعث آتش‌سوزی در مناطق وسیع کشاورزی در فلسطین اشغالی شد. اما همه این آسیب‌ها در مقایسه با وضعیت روانی ساکنان شمال سرزمین‌های اشغالی که طبق گزارش انجمن‌های پزشکی اسرائیل بیش از ۵۴ درصد از جمعیت این مناطق از وحشت و اختلالات روانی در نتیجه جنگ رنج می‌برند، چیزی نیست.

این تحلیلگر لبنان در پایان گفت که همه به ویژه کانون‌های سیاسی و رسانه‌ای اعتراف می‌کنند که این نبرد حزب‌الله از همان لحظات اولیه برای حمایت از مقاومت و مردم فلسطین در غزه صورت گرفت. اسرائیل متحمل خسارت های هنگفتی شده است. اما این پرسش بزرگ همچنان باقی است که اگر دامنه جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله گسترش یابد، هزینه مادی و معنوی آن برای اسرائیل چه میزان خواهد بود. بله پیش‌بینی خسارت‌ها دشوار است و این ممکن است به آغازی برای نابودی این رژیم و همچنین تغییر بزرگی در منطقه خاورمیانه منجر شود. بنابراین، ایالات متحده به دنبال جلوگیری از گسترش جنگ است، زیرا متحدان اسرائیل در منطقه در معرض خطر وجودی قرار خواهند گرفت که به معنای سقوط بسیاری از رژیم‌هایی است که دست به عادی‌سازی روابط با اسرائیل زده‌اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز