خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتراضات در اسرائیل بحران سیاسی - اجتماعی را نمایان کرد/سقوط کابینه نتانیاهو متصور است

اعتراضات در اسرائیل بحران سیاسی - اجتماعی را نمایان کرد/سقوط کابینه نتانیاهو متصور است
کد خبر : ۱۵۲۵۸۳۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا به دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از پرونده آتش‌بس غزه به نفع خود هستند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به  اعتراضات مردمی در اسرائیل علیه بنیامین نتانیاهو و سیاست‌های وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: با گذشت بیش از ۳۳۳ روز از شروع عملیات طوفان الاقصی و شکست ۱۶ دور مذاکره در مورد آتش‌بس غزه، شرایط در اراضی اشغالی به ضرر نتانیاهو پیش رفته و این در حالیست که وی با وجود نسل‌کشی در غزه و کشتار غیرنظامیان نتوانسته اوضاع میدانی را به نفع خود و اسرائیل تغییر دهد و در نهایت وی با شکست روبه‌رو شده است. تمام اهدافی که نخستوزیر اسرائیل در جنگ غزه مدنظر داشت اساساً از بین رفت و نتوانست به خروجی موردنظر آنها برسد و این در حالیست که تل‌آویو آماج اعتراضات مردمی قرار گرفته و گفته شده نزدیک به یک میلیون نفر علیه نتانیاهو به خیابان‌ها آمدند.

وی ادامه داد: در سوی مقابل گفته می‌شود که جمهوری‌خواهان به دنبال آن هستند که این روند تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است ماه نوامبر برگزار شود، ادامه پیدا کند. به موازات آن دموکرات‌های آمریکا هم به دنبال آن هستند تا بتوانند آتش‌بس غزه را به ثمر برسانند و از آن به عنوان یک مؤلفه مثبت انتخاباتی در حوزه سیاست خارجی خود بهره ببرند‌. این مؤلفه‌ها به نوعی نشان از یک بحران اجتماعی فراگیر در سراسر سرزمین‌های اشغالی دارد و به نظر می‌آید که باز هم شاهد چنین اعتراضاتی باشیم. تمام مسائل در حالی اتفاق می‌افتد که ژنرال‌های ارتش اسرائیل و مقام‌های امنیتی با نتانیاهو وارد یک مخالفت و اختلاف‌نظر جدی شده‌اند و حتی کار به جایی رسیده که یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل تهدید کرده که از کابینه خارج خواهد شد و در نهایت باید دانست که این روند با سایر لایه‌ها و سطوح کابینه در ارتباط است و می‌تواند به بخش‌های دیگر تسری پیدا کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: تمام این مسائل در حالی رخ می‌دهد که اخیراً بحث گذرگاه فیلادلفیا و ادامه حضور نظامی اسرائیل بر این گذرگاه مطرح شده و نتانیاهو به دنبال ابقاء ارتش اسرائیل در این محور است که در تمام اسناد بین‌المللی، این گذرگاه یک مسیر بین‌المللی به حساب می‌آید که کنترل آن به عهده مصر است. مسأله دیگر این است که حضور ارتش اسرائیل در گذرگاه فیلادلفیا عملاً نقض کامل توافق با قاهره از سوی تل‌آویو به حساب می‌آید. حتی ژنرال‌های ارتش اسرائیل هم نمی‌خواهند با مصر وارد یک درگیری جدید شوند و اعتقاد دارند که ارتش نباید در فیلادلفیا مستقر باشد؛ چراکه ارتش اسرائیل همین حالا نمی‌تواند در چند جبهه از جبهه‌های شما و جنوب مقابل سایر جریان‌های مقاومت قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا هم مهره‌های خود را در ارتش اسرائیل دارد و به نظر می‌رسد که نتانیاهو روند مذکور را ادامه خواهد داد و و از جمله ممکن است شاهد استعفاهای مختلف در بدنه سیاسی و امنیتی ارتش باشیم که اگر این اتفاق رخ دهد کناره‌گیری‌های متعددی در تل‌آویو به وقوع می‌پیوندد. در آخر باید توجه کرد که شرایط کنونی اسیر رقابت‌های دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با یکدیگر هستند و هر دو طرف می‌توانند از این پرونده برای خود خروجی مورد نظر را کسب کنند اما به نظرم اگر روند بر همین روال ادامه پیدا کند بی‌شک سقوط کابینه اسرائیل متصور خواهد بود و اوضاع و احوال هم برای نتانیاهو بیش از حد بحرانی می‌شود‌. به همین دلیل احتمال دارد که او زیر فشارهای زیادی قرار بگیرد و به هر ترتیب مجبور باشد که به آتش‌بس در غزه پاسخ مثبت دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز