خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

۲ پیام انتخاب «السنوار» به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس/ نگاه آمریکا به پرونده آتش‌بس غزه

۲ پیام انتخاب «السنوار» به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس/ نگاه آمریکا به پرونده آتش‌بس غزه
کد خبر : ۱۵۱۴۷۳۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: حماس می‌خواهد با انتخاب رهبر جدید دفتر سیاسی بگوید که هم میدان‌داری جنگ را در اختیار دارد و هم دیپلماسی و مذاکرات را که در نهایت بتواند به یک خروجی مورد نظر دست پیدا کند.

علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به انتخاب یحیی السنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس به نوعی می‌تواند یک مزیت به حساب بیاید؛ چرا که او را از فرماندهی میدانی به بخش دیپلماتیک منتقل می‌کنند و بر همین اساس و در این سمت می‌تواند نشان دهد که دیپلماسی را در پیش خواهد گرفت که شامل دفتر سیاسی این جریان و کلیت حماس می‌شود و می‌تواند یک پیام برای مذاکره به حساب بیاید و باید این مسائل را تحلیل سطح اول بدانیم. 

وی ادامه داد: دومین تحلیل و پیام انتخاب السنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس این است که این جریان بگوید هم میدان و هم دیپلماسی در کنار یکدیگر قرار خواهد داشت و اوضاع را به سمتی پیش می‌برند که یک ابزار دو لبه را مورد استفاده قرار دهند. حماس می‌خواهد با این انتخاب بگوید که هم میدان‌داری جنگ را در اختیار دارد و هم دیپلماسی و مذاکرات را که در نهایت بتواند به یک خروجی مورد نظر دست پیدا کند. از جهت دیگر هم ممکن است خطراتی برای یحیی السنوار پس از انتصاب او به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس به وجود بیاید؛ چرا که او از یک وضعیت پنهان وارد شرایط آشکار می‌شود و همین امر می‌تواند به نوعی او را در تیررس اسرائیل قرار دهد. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این راستا باید توجه شود که در فضای کنونی که کنفرانس سازمان همکاری اسلامی به پیشنهاد ایران برگزار شده است می‌تواند موجب آن شود که کشورهای عربی و اسلامی یک موضع مشخص علیه اسرائیل اتخاذ کنند. در این راستا ممکن است کشورهای اسلامی به این موضوع اشاره کنند که باید به حماس و یحیی سنوار کمک سیاسی شود تا وضعیت فعلی به یک سرم منزل مقصود و مشخص برسد اوضاع به سمت کنترل بحران و توافق آتش‌بس در غزه هدایت شود. این در حالیست که اسرائیل هم یک طرف این معادله بوده و باید دید که چگونه می‌خواهد با این روند برخورد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از منظر دیگر کشورهای اسلامی و دولت‌های عربی منطقه و فرامنطقه هم نوعی بی‌تفاوتی را اتخاذ کرده‌اند و عملاً برای آنها مهم نیست که چه اتفاقی در پرونده غزه رخ خواهد داد. به موازات این روند باید توجه کرد که نگاه ایالات متحده به این وضعیت اصولاً یک نگاه بلند مدت است و به نوعی واشنگتن قصد دارد که منافع خود در دراز مدت را در شرایط فعلی دنبال کند. از جهت دیگر بحث دیریت غزه را مطرح می‌کنند که در مجموع برای آنها مهم نیست که چه کسی رئیس دفتر سیاسی حماس می‌شود، بلکه آنها به دنبال پایان بحران هستند و با هر کسی هم پای میز مذاکره خواهند نشست تا منافع خود را از این پرونده کسب کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز