هتلها چگونه به مقابله با کرونا میروند؟
ویروس همه گیرِ کرونا هنوز از هیچ کشوری به طور کامل رخت بر نبسته است. با این حال بعضی کسب و کارها بعد از گذشت چند ماه افتان و خیزان فعالیت های اقتصادی خود را شروع کرده اند. برای مثال در ایران محدودیت رزرو آنلاین هتلها لغو شده؛ مسافرانی که مجبور به سفر و انتخاب اقامتگاه هستند، میتوانند اقدام به این کار کنند.
با توجه به شرایط حاضر و اهمیت سلامتی شما، در این مطلب از اقدامات بهداشتی هتلها در مقابله با کووید-19 می گوییم. قبل از هر چیز توصیه میکنیم تا ریشه کن شدن کامل ویروس، حتی الامکان از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنید.
یک ورود بهداشتی به هتل
شاید اولین قدم دفاعیای که یک هتل میتواند در مواجهه با کرونا بردارد؛ قبل از ورود مهمانها به هتل باشد. چطور؟
- در هتلهای متوسط و هتلهای کم ستاره تر این به معنای درب های خودکار است؛ بدون اینکه نیاز به تماس با آنها باشد. در برخی هتلهای لوکستر هم پیشخدمت هایی با تجهیزات بهداشتی لازم کنار درب ایستاده و آن را برای مهمانها باز و بسته میکنند،
- کارکنان پذیرش باید از ماسک استفاده کرده و در هنگام اجرای پروسه های چک این و چک اوت و دیگر درخواست های مهمانها، دستکش به دست داشته باشند. با انجام این کارها، خیال مهمانها هم از بابت توجه هتل به اصول بهداشتی تا حدی آسوده میشود،
- به علاوه سایر پرداخت ها میتواند محدود به همان کارت اعتباری شود که در رزرو آنلاین هتل خود از آن استفاده کردهاید. در این صورت دیگر نیازی نیست که کارت بانکی شما میان چند نفر دست به دست شود. ضمن اینکه هتلها باید مواد ضدعفونی کننده ای را روی میز بگذارند تا با استفاده از آن کارت خود را ضدعفونی کنید،
- استفاده از ضدعفونی کننده ها در لابی و قسمتهای دیگر هتل را هم به این اقدامات اضافه کنید؛ البته موادی که نیازی به تماس با آنها نداشته باشید. مثلا قرار دادن پَدهای الکلی در بیرون آسانسور از آن دست کارهایی است که هتلها باید انجام دهند تا مهمانها دکمه های آسانسور را به کمک آنها ضدعفونی کنند. شاید هم به سبک قدیم نیاز باشد که از هر آسانسور تنها یک مهمان استفاده کند؛ آن هم مجهز به دستکش و ماسک!
این مطالب را حتما بخوانید:
7 نکته و توصیه مهم سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس کرونا
چه خطرات بهداشتی در هتل در کمین شما هستند؟
راهکارهای بهبود شرایط سفر و اقامت برای وسواسی ها
روی آوردن بیشتر به اپلیکیشنها
چند سالی است که هتلها همه امور خود را به اینترنت واگذار کرده اند. از رزرو آنلاین تا پذیرش به صورت اینترنتی و حتی استفاده از کلیدهای دیجیتالی. اهمیت انجام اینترنتی کارها شاید در این روزهای کرونا زده بیش از پیش آشکار شود. هر چند تعداد هتلهایی که در ایران به چک این آنلاین یا کلیدهای دیجیتالی روی آوردهاند؛ زیاد نیست. با این حال به نظر میرسد این ویروس هتلهای بیشتری را به فکر استفاده از این نوع فناوری ها انداخته باشد.
تجدید نظر در وسایل بهداشتی داخل اتاق
در خصوص وسایل بهداشتی داخل حمام و سرویس بهداشتی، هتلها میتوانند یک قدم به عقب بازگردند. استفاده از لوازم بهداشتی پلاستیکی و یکبار مصرف گزینه بهتری در مقایسه با شیشه های چند بار مصرف است. چرا که این شیشه ها اگر توسط چند مهمان استفاده شوند، ریسک گسترش ویروس را افزایش خواهند داد.
از آنجایی که در سالهای گذشته، هتلهای زیادی برای کمک به محیط زیست سعی در کنار گذاشتن پلاستیک داشتهاند؛ این اقدام به نوعی بازگشت به عقب است. اما خوب به نظر میرسد چاره ای نیست! البته این امر فقط به وسایل بهداشتی خلاصه نمیشود. شاید حتی نیاز به استفاده از ظروف یکبار مصرف مثل لیوان یا بشقاب هم باشد.
به عبارت دیگر میتوان گفت در حال حاضر اولویت هتلها تمیزی و نظافت است؛ نه لاکچری بودن. در همین راستا هم باید دور چیزهایی مثل کوسنهای روی مبل، رانِرهای روی تخت، اقلام داخل مینی بار و حتی مجلات، بروشورها و محصولاتی از این دست را خط کشید.
رعایت فاصله اجتماعی در رستوران هتل
از دیگر اصولی که هتلها در روزهای شیوع کرونا باید به آن عمل کنند، اعمال فاصله گذاری اجتماعی در رستوران و کافی شاپ هتل است. در حقیقت دیگر قرار نیست تمام ظرفیت رستوران پر شود و افراد باید با رعایت فاصله لازم بنشینند. این احتمال وجود دارد که خیلی از مهمانها استفاده از روم سرویس را ترجیح دهند. حتی در اینصورت افرادی که سفارش ها را برای مهمان ها به اتاق آنها می آورند نیز باید پروتکل های بهداشتی از قبیل پوشیدن ماسک، دستکش و رعایت فاصله را مد نظر قرار دهند. به نظر میرسد در این شرایط تعطیل کردن بوفه هایی که در لابی، مواد غذایی میفروشند هم عاقلانه تر باشد.
دیگر مکانهای عمومی در هتلها
امکاناتی مثل استخر، سالن بدنسازی یا اسپا که زمانی برای هتلها یک مزیت به حساب می آمدند؛ در این روزهای کرونا زده میتوانند دردسرساز شوند. هر چند برخی هتلها به ضدعفونی کردن تجهیزات ورزشی روی آوردهاند؛ اما بهترین کار صرف نظر کردن از این تفریحات تا اطلاع ثانوی است.
در مطلب "هتلها چگونه به مقابله با کرونا میروند"؛ گفتیم که ضدعفونی تمام سطوح چه در بخشهای عمومی هتل و چه در اتاقها نخستین اعلان جنگ به این ویروس کشنده است. از این رو خدمه هتلها به طور مرتب سطوحی مثل دستگیره ها را ضدعفونی کرده، ملحفه ها و روتختی ها را نیز شست و شو میکنند. با این حال شما هم به عنوان یک مهمان باید تمام پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنید. اگر مجبور به رزرو هتل شدید، اطمینان حاصل کنید که هتل مورد نظرتان هم به اندازه کافی به این دستورالعمل های بهداشتی پایبند باشد.
منبع:
https://jainjas.com/