خبرگزاری کار ایران

نقش والدین در مدیریت تنگی مجرای ادرار کودکان

نقش والدین در مدیریت تنگی مجرای ادرار کودکان
کد خبر : ۱۵۲۷۵۱۱

تنگی مجرای ادرار در کودکان و نوزادان از جمله بیماری هایی است که میتواند از بدو تولد در کودک وجود داشته باشد و یا بعد از تولد بر اثر ختنه نادرست، ضربه یا ... بوجود بیاید. نکته حائز اهمیت در این بیماری این است که باید به محض دیدن علائم و تشخیص آن، فورا اقدامات درمانی را برای کودک آغاز کنید تا از عوارض آن جلوگیری شود.

تنگی مجرای ادرار یکی از نگرانی‌های والدینی است که به تازگی صاحب فرزند شدند. چرا که این عارضه به مرور زمان بی اختیاری ادرار، اختلال در نعوظ، عفونت و بازگشت ادرار به کلیه و ... را رقم خواهد زد! اما والدین چه نقشی در مدیریت و کنترل وضعیت تنگی مجرای ادرار در کودکان دارند؟ چه راهکارهایی از سوی والدین می‌تواند به جلوگیری یا بهبود وضعیت تنگی مجرای ادرار در کودکان منجر شود؟

تنگی مجرای ادرار چیست؟

انسداد یا تنگی لوله ادراری در کودکان (Urethral Stricture) که با نام تنگی مه آ نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن لوله انتقال ادرار از کلیه به خروجی دستگاه تناسلی تنگ‌تر از حالت عادی خود است. به عبارتی بسته شدن تمام یا قسمتی از پیشابراه ادراری را تنگی مجرای ادرار می‌نامند.

۹ تا ۱۰ درصد از کودکان پسری که توسط پزشک غیر متخصص ختنه می‌شوند، درگیر تنگی مجرای ادراری می‌شوند و به دنبال آن اختلالاتی چون عفونت یا بازگشت ادرار را تجربه خواهند کرد.

علائم و نشانه‌های تنگی مه آ

نشانه‌هایی که خبر از تنگی مجرای ادرار در کودکان و نوزادان می‌دهند عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • طولانی شدن زمان دفع ادرار
  • پرهیز از دستشویی رفتن برای ادرار
  • ابراز درد یا گریه کردن حین دفع ادرار
  • وجود قطره‌های خونی کم روی لباس زیر

آیا دختران هم دچار تنگی مجرای ادرار می‌شوند؟

بله. تنگی و انسداد لوله‌های ادراری مختص به کودکان پسر نبوده و می‌تواند دختران را نیز تحت تاثیر قرار دهد. علائم این بیماری در دختران هم مشابه با پسران است و با درمان توسط متخصص جراحی کودکان بهبود خواهد یافت.

تنگی مجرای ادرار را چطور تشخیص دهیم؟

به طور کلی تشخیص این اختلال با معاینه فیزیکی، آزمایشات تخصصی مانند:

  • سیستوسکوپی
  • اوروفلومتری
  • سونوگرافی

تشخیص داده خواهد شد. از آنجایی که تشخیص تنگی مجرای ادراری در کودکان در خانه به راحتی قابل تشخیص نیست، بهتر است تا از یک متخصص جراحی اطفال با سابقه و حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

نقش والدین در درمان تنگی مجرای ادرار در کودکان چیست؟

برای بسیاری از افراد این ابهام وجود دارد که تا زمانی که دکتر هست، نقش والدین در مدیریت و کنترل این بیماری چیست؟ نقش پدرها و مادرها برای جلوگیری و یا حتی درمان تنگی مجرای ادرار عبارتست از:

  1. تشخیص به موقع بیماری
  2. نظارت دائم بر وضعیت دفع ادرار در کودک
  3. حمایت از کودک برای کاهش ترس و استرس
  4. تعیین بهترین رژیم غذایی برای هیدراته ماندن کودک
  5. آرامش خاطر دادن به کودک در طول درمان بیماری
  6. ارائه آموزش‌های لازم برای رعایت بهداشت به کودک

راهکار درمان و مدیریت انسداد مجرای ادراری کودکان برای والدین

مهم‌ترین سوال والدینی که فرزندشان دچار بیماری تنگی مجرای ادرار شده، این است که برای درمان چه کار کنیم؟ یا چه کار کنیم فرزندمان درد نکشد؟ راهکارهایی که به درمان و جلوگیری از درد کشیدن فرزند شما کمک می‌کند عبارتند از:

1. توجه به علائم و نشانه‌ها

هر زمان که دیدید کودکتان از دستشویی رفتن می‌ترسد یا همزمان با دفع ادرار گریه می‌کند و می‌گوید درد دارد، بایستی به این اختلال شک کنید. البته که تنها ابراز درد کافی نبوده و بهتر است علائم بی اختیاری ادرار در کودکان یا لکه خون روی لباس زیر را نیز مد نظر داشته باشید.

2. مراجعه به پزشک متخصص

بعد از آنکه درد حین دفع یا جریان ادرار ضعیف در فرزندتان را متوجه شدید، بهتر است از بهترین دکتر جراحی کودکان نوبت بگیرید تا فرزندتان را معاینه کند. در این معاینه ابتدا بایستی علائم را به دکتر بگویید و در قدم بعدی به سراغ آزمایشات تشخیصی بروید.

3. تشخیص و شروع روند درمان

بعد از تشخیص تنگی مجرای ادرار و با توجه به توصیه‌های پزشک، بهترین روش درمان تنگی را شروع کنید. این درمان‌ها می‌تواند شامل هر یک از روش‌های زیر باشد:

  • درمان دارویی برای جلوگیری و کاهش عفونت و التهابات دستگاه تناسلی
  • جراحی گشاد کردن مجرای ادرار برای رفع گرفتگی شدید لوله

4. پیگیری مداوم وضعیت کودک:

بعد از درمان دارویی و جراحی تنگی مجرای ادرار، بهتر است دائم وضعیت سلامت فرزندتان را رصد کنید و حواستان باشد تا خدای نکرده زخم آن دچار عفونت نشود. علاوه بر نظارت دائم در خانه، بهتر است تا برای چکاپ به صورت دوره‌ای به جراح کودکان مراجعه کنید.

5. مراقبت خانگی بعد از درمان تنگی مجرا

بعد از عمل جراحی حواستان به نکات زیر باشد تا وضعیت تنگی مجرای ادراری فرزندتان بهبود پیدا کند:

  1. حمام دادن به موقع کودک
  2. تعویض منظم پانسمان و تمیز کردن زخم جراحی
  3. پرهیز از فعالیت‌ها یا ورزش‌های سنگین بعد از درمان
  4. آموزش دادن به کودک برای رعایت بهداشت شخصی
  5. آموزش نوشیدن مایعات (به خصوص آب) بیشتر به فرزند خود

برای درمان و جراحی تنگی مجرای ادرار کجا برویم؟

انتخاب پزشکی که سابقه طولانی در درمان و جراحی انواع اختلالات در کودکان داشته باشد، تحصیلات و تخصص مرتبط داشته باشد و به اندازه کافی برای کودک دلسوز باشد، به شما کمک می‌کند تا درمان بهتری برای فرزندتان رقم بزنید.

دکتر بهار اشجعی، پزشک متخصص جراحی کودکان و نوزادان (به خصوص پسران) با بیش از ۲۰ سال سابقه و تجربه‌های متعدد در جراحی کودکان می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

برای آشنایی بیشتر با دکتر بهار اشجعی و خدمات ایشان به نشانی Dr-Ashjaei.com مراجعه نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز