خبرگزاری کار ایران

از هونگچی H5 تا ام وی ام X33 کراس، گران ترین وارداتی تا ارزان ترین تولیدی

از هونگچی H5 تا ام وی ام X33 کراس، گران ترین وارداتی تا ارزان ترین تولیدی
کد خبر : ۱۴۵۴۷۱۶

طی سال 1402، خودروهای بسیاری از مبدا چین به بازار کشورمان وارد شدند. برخی از این خودروها با قیمت مناسبی به دست مصرف‌کنندگان ایرانی رسیدند که از جمله آن‌ها می‌توان به ماشین ام وی ام X33 کراس اشاره کرد. در سوی دیگر بعضی از خودروهای چینی بسیار گران‌قیمت بودند، همانند ماشین هونگچی H5 که یک سدان لوکس و وارداتی از گروه بهمن است.

آزادسازی واردات خودرو به کشور باعث شد تا تنوع خودروهای چینی در بازار ایران افزایش یابد. از سوی دیگر خودروسازان خصوصی نیز تلاش بیشتری برای کسب سهم از بازه‌های میانی و بالای بازار به خرج می‌دهند. در واقع بازه قیمتی میانی بازار خودرو ایران به طور کامل در اختیار خودروهای مونتاژی چینی قرار دارد و خودروسازان خصوصی نیز سعی دارند با افزایش تنوع محصولات خود، مشتریان بیشتری را به سمت خرید بکشانند.

همزمان با تلاش خودروسازان خصوصی برای جلب نظر بیشتر مشتریان، خودروهای لوکس چینی نیز در سال 1402 از راه رسیدند. این خودروها در شرایطی که واردات محصولات لوکس آسیایی و اروپایی غیرممکن است، جای خالی آن‌ها را به خوبی پر خواهند کرد. خودروهای لوکس چینی قیمت پایین‌تری نسبت به محصولات لوکس اروپایی، کره‌ای و ژاپنی دارند، از این رو امکان ورود آن‌ها به بازار ایران در شرایط فعلی فراهم است.

ماشین ام وی ام X33 کراس را بهتر بشناسید

ام وی ام X33 جزو نخستین خودروهای چینی بازار ایران در دهه 1380 بود. نسل نخست این خودرو در آن زمان نقش نمونه ارزان‌سازی شده از سوزوکی ویتارا را ایفا می‌کرد. البته ام وی ام X33 قابلیت آفرود نداشت و تنها یک خودرو تک‌دیفرانسیل بود، با این حال ظاهر ماجراجویانه آن حس و حال متفاوتی را نسبت به دیگر خودروهای اقتصادی و میان‌رده برای مشتریان ایجاد می‌کرد.

در ابتدای دهه 1390، ام وی ام X33 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت. مدیران خودرو این محصول را با نام ام وی ام X33 نیو یا جدید به بازار فرستاد. چهره این خودرو در نسخه فیس‌لیفت طراحی بهتری داشت اما در بخش فنی تغییرات چندانی رخ نداده بود. این خودرو حضور کوتاهی در خط تولید مدیران خودرو داشت، چرا که مدت کوتاهی پس از معرفی با نسل سوم موسوم به ام وی ام X33S جایگزین شد.

 

طراحی ام وی ام X33S نیز به عنوان نسل سوم این خودرو، حاصل یک فیس‌لیفت روی نسل‌های قبلی بود. حتی این خودرو نیز در پایان دوره تولید خود مورد فیس‌لیفت مجدد قرار گرفت. همچنین گیربکس CVT‌ از روی آن حذف شد و به جای آن جعبه دنده اتوماتیک معمولی قرار گرفت. با این حال پیشرانه تمامی مدل‌های ام وی ام X33 یکسان بود. تمامی این خودروها از موتور دو لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کردند.

مدیران خودرو پس از یک توقف محسوس در تولید و عرضه ام وی ام X33، نسل جدید این خودرو را با پسوند کراس در سال 1402 معرفی کرد. این خودرو تغییرات شگرفی را نسبت به مدل‌های قبلی تجربه کرده بود. ام وی ام X33 کراس دیگر یک شبه شاسی بلند نیست و یک کراس‌اوور اسپرت شهری محسوب می‌شود. همچنین پیشرانه‌های مورد استفاده در آن پس از دو دهه تغییر کردند.

مشخصات فنی ماشین ام وی ام X33 کراس

در قسمت قبل گفتیم که پیشرانه‌ ام وی ام X33 کراس نسبت به نسل‌های قبلی‌اش تغییر کرده است. این خودرو با دو نسخه به بازار عرضه می‌شود که هرکدام از آن‌ها پیشرانه متفاوتی دارند. نسخه دنده‌ای این خودرو با موتور چهارسیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی به دست مشتریان می‌رسد. نسخه‌گران‌تر اتوماتیک نیز موتور یک لیتری سه سیلندر توربوشارژر دارد که همراه با گیربکس CVT در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

در محدوده قیمتی که ماشین ام وی ام X33 کراس قرار دارد، بیشتر خریداران به انتخاب خودروهای اتوماتیک تمایل دارند. همان‌طور که اندکی پیش اشاره کردیم، پیشرانه ام وی ام X33 کراس اتوماتیک از نوع یک لیتری سه سیلندر توربوشارژر است. این پیشرانه حداکثر 102 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در این خودرو برعهده دارد. این گیربکس به طور گسترده در نسل جدید خودروهای ام‌وی‌ام و فونیکس مورد استفاده قرار گرفته است و کاربران از آن رضایت بسیار دارند.

از هونگچی H5 تا ام وی ام X33 کراس، گران ترین وارداتی تا ارزان ترین تولیدی

نسخه دنده‌ای ماشین ام وی ام X33 کراس نیز از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی چهارسیلندر بهره می‌برد که شاهد استفاده از آن در خودروهای دیگر این برند همچون ام وی ام X22‌ پرو بوده‌ایم. این پیشرانه 116 اسب‌بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور به راننده تحویل می‌دهد. سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز از نوع دیفرانسیل جلو است که در کنار آن از گیربکس پنج سرعته دستی استفاده می‌کند.

هونگچی H5 وارداتی لوکس بهمن موتور

سدان‌های بزرگ و نیمه لوکس یا لوکس، همواره در بازار ایران محبوب بوده‌اند یکی از نمادهای قدیمی این محبوبیت، کادیلاک سویل است که طی دهه 1350 و 1360 سمبل اشرافیت بود. این روند در دهه‌های بعدی با خودروهای مرسدس بنز، هیوندای، کیا، لکسوس و نیسان ادامه یافت.

با وجود محبوبیت خودروهای بزرگ و لوکس در بازار ایران، محدودیت‌های واردات در هر دوره شرایط سخت‌تری را برای این خودروها ایجاد کردند. در نهایت محدودیت قیمت 20 هزار دلاری، تیرخلاص بر پیکره واردات خودروهای بزرگ بود، چرا که هیچ خودرو بزرگ یا حتی میان‌قامت با قیمت 20 هزار دلار در بازار جهانی قابل خریداری نیست.

از هونگچی H5 تا ام وی ام X33 کراس، گران ترین وارداتی تا ارزان ترین تولیدی

  • این خودرو در نبود گزینه‌هایی همچون هیوندای آزرا، یک انتخاب مطلوب برای علاقمندان به سدان‌های راحت و مجلل محسوب می‌شود.

مشخصات فنی هونگچی H5

نصب موتورهای 1.5 لیتری در خودروهای چینی، به موضوعی فراگیر تبدیل شده است. با این حال هونگچی H5 از این رویه تبعیت نمی‌کند. زیر کاپوت این خودرو، پیشرانه چهارسیلندر دولیتری قرار گرفته است که انتخابی مرسوم برای سدان‌های میان‌رده در دنیای امروز محسوب می‌شود. پیشرانه نصب شده روی هونگچی H5، حداکثر 222 اسب‌بخار قدرت و 340 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این میزان از قدرت و گشتاور توسط گیربکس هشت سرعته خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

هونگچی H5 به لطف این پیشرانه توانمند، می‌تواند در مدت زمان 7.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتربرساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 230 کیلومتربرساعت اعلام شده است که برای خودرویی با وزن بیش از 1.6 تن، رقمی مطلوب به حساب می‌آید.

مصرف سوخت هونگچی H5 در سیکل ترکیبی 6.6 لیتر به ازای صد کیلومتر پیمایش است. این رقم بازهم برای خودرویی در سبک و سیاق هونگچی H5، عدد مطلوبی به حساب می‌آید. باک هونگچی H5 نیز 58 لیتر حجم دارد که برد این خودرو را در حالت ترکیبی به بیش از 870 کیلومتر می‌رساند. باید اشاره کنیم که پیشرانه هونگچی H5 از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 پیروی می‌کند و در مقایسه با سایر خودروهای چینی جدید، حساسیت کمتری نسبت به سوخت مصرفی خواهد داشت.

امکانات هونگچی H5 را بشناسید

برند هونگچی به واسطه تولید خودروهای لوکس شناخته شده است، از این رو مشتریان توقع دارند تا پس از خرید این خودرو، امکانات مناسبی را در کابین هونگچی H5 مشاهده کنند. از جمله تجهیزات رفاهی این خودرو می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز کمکی، چراغ‌های LED، مسیریاب ماهواره‌ای، کنترل صوتی، چهار کیسه هوا، کنسول ردیف جلو و عقب، سانروف، پاور ویندوز و سنسور باران.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
پیشنهاد امروز