جایگزینی باتری جدید در خودرو
میخواهید باطری جدید که برای ماشین خریده اید را روی خودرو نصب کنید اما نمی دانید به چه ترتیبی باید پیش بروید و فراموش کردهاید که زمان جدا کردن باتری فرسوده از خودرو چه مراحلی را پشت سر گذاشته اید؟ نگران نباشید ما اینجا شما را برای نصب باتری جدید بر روی خودرو راهنمایی میکنیم.
پایانه های متصل به انتهای کابل های باتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمیز و بدون خوردگی هستند. اگر اینطور نیست، آنها را با استفاده از ابزار تمیز کردن ترمینال تمیز کنید. در صورت عدم موفقیت، یک برس سیمی محکم می تواند کار را انجام دهد.
هرچه سرباتری ها و گیره های شما تمیزتر باشند، باتری اوربیتال شما اتصال بهتر و مثبت تری خواهد داشت. باتری را طوری قرار دهید که کابل قرمز و مثبت با ترمینال مثبت و محل کابل مطابقت داشته باشد. باتری جدید را وارد کنید. سپس آن را با گیره یا سیستم نگهدارنده که زودتر برداشته اید محکم کنید.
درپوش های پلاستیکی را که روی پایه های باتری را می پوشانند بردارید و واشرهای ضد خوردگی را روی آنها نصب کنید. قبل از اینکه ترمینال مثبت را به پایه مثبت وصل کنید، یک لایه نازک گریس روی پایهها و پایانههای باتری بمالید.
گریس ضد خوردگی ویژه ای برای جلوگیری از رسوب خوردگی کرکی سبز مایل به سفید موجود است که در واقع می تواند از د شارژ شدن باتری ماشین جلوگیری کند. با استفاده از آچار، کانکتور را سفت کنید تا محکم شود. سپس برای پست منفی و ترمینال تکرار کنید.
سعی کنید باتری 50 آمپر اوربیتال را تکان دهید. اگر حرکت کرد، گیره یا سیستم نگهدارنده را سفت کنید. شما نصب باتری صبا ماشین را تمام کرده اید! به کاری که به خوبی انجام شده است افتخار کنید و با اطمینان رانندگی کنید، زیرا بدانید که به دلیل باتری به مشکل نمیخورید. در کنار آن، توصیه میکنیم یک اقدام احتیاطی دیگر را انجام دهید و روی لوازم جانبی باتری مانند شارژرهای باتری سرمایهگذاری کنید.
باتری قدیمی خود را به فروشگاه محلی خود ببرید تا بازیافت شود، البته برخی نمایندگی های فروش باتری در تهران در ازای فروش باطری ماشین از شما باتری فرسوده دریافت میکنند. این باعث میشود شما خود را موظف به تحویل باطری فرسوده به نمایندگانی که از طرف این شرکت می آیند بدانید و به همین خاطر ناخواسته در فرآیند بازیافت اصولی باتری فرسوده خودرویی شریک خواهید شد.
اگر خرابی باتری اسید سرب دارید، ممکن است باتری سولفاته داشته باشید، اما سولفاته شدن باتری اوربیتال سیلور دقیقاً چیست و آیا قابل پیشگیری است؟
سولفاته شدن باتری، تجمع کریستالهای سولفات سرب در سطح و منافذ باتری اسید سرب است که میتواند باعث از کار افتادن باتری شود. خبر خوب این است که بیشتر آسیبهای ناشی از سولفاته شدن باتری 60 آمپر اوربیتال قابل برگشت هستند و اگر علائمی را که باید، مراقب و پیگیر باشید، به راحتی قابل پیشگیری است.
چه چیزی باعث داشتن باتری اوربیتال قرمز سولفاته می شود؟
سولفاته شدن زمانی اتفاق میافتد که باتری شارژ کامل دریافت نمیکند و باعث ایجاد سولفات روی صفحات باتری میشود. اگر این مورد درمان نشود، سولفاته شدن شروع به جلوگیری از تبدیل شیمیایی به الکتریکی می کند، زیرا ناحیه رسانا شروع به کاهش می کند. این باعث عملکرد ضعیف باتری می شود.
علائم سولفاته شدن باتری عبارتند از:
1- شارژ باتری بیشتر طول می کشد.
2- باتری بیش از حد گرم می شود.
3- شارژ باتری 70 آمپر اوربیتال شما آنقدر دوام نخواهد آورد.
4- عمر باتری به طور قابل توجهی کمتر است.
در وهله اول چه چیزی باعث سولفاته شدن باتری خودرو می شود؟
سولفاته شدن باتری در باتریهای سرب اسیدی رایج است و هر گونه تشکیلات کوچک کریستالی سولفات سرب در طول شارژ معمولی باتری از هم میپاشد. با این حال، زمانی که باتری:
1- بدون شارژ کامل ذخیره می شود.
2- بیش از حد شارژ شده است.
3- بالاتر از 75 درجه ذخیره می شود.
در خطر ایجاد سولفات قرار می گیرد و شما برای جلوگیری از این اتفاق باید باتری 74 آمپر اوربیتال را از قرار گرفتن در چنین شرایطی دور کنید.
خوشبختانه، سولفاته شدن باتری می تواند برگشت پذیر باشد، همه اینها به نوع سولفاته باتری شما بستگی دارد. هم نوع باتری برگشت پذیر و هم آسیب دیده دائمی وجود دارد. اگر باتری سولفاته را در مراحل اولیه آن کشف کنید، احتمال برگشت آسیب بیشتر است. فرآیند معکوس کردن باتری سولفاته را میتوان توسط یک کارشناس ارشد باتری تکمیل کرد. هرگز سعی نکنید خودتان این کار را انجام دهید.
تفاوت بین سولفاتاسیون باتری دائمی و برگشت پذیر چیست؟
سولفاته شدن دائم باتری خودرو – اگر باتری برای مدت زمان قابل توجهی، یعنی هفتهها و حتی ماهها، شارژ کم داشته باشد، بعید است که آسیب سولفاتهسازی، حتی توسط متخصص قابل جبران باشد.
سولفاته شدن باتری برگشت پذیر - آسیب ایجاد شده توسط سولفاته شدن ممکن است با شارژ بیش از حد باتری کاملاً شارژ شده با جریان تنظیم شده حدود 200 میلی آمپر معکوس شود. در طول 24 ساعت، ولتاژ ترمینال باتری می تواند بین 2.50 تا 2.66 ولت بر سلول افزایش یابد. دمای باتری را می توان تا 122-140 درجه سانتی گراد افزایش داد که می تواند به حل شدن کریستال های سخت شده در باتری کمک کند. کارشناسان میتوانند از دستگاههای خاصی برای جلوگیری و معکوس کردن علائم سولفاته شدن باتری 100 آمپر اوربیتال در باتریهای سالم استفاده کنند. اینها همیشه نمی توانند علائم سولفاته شدن را معکوس کنند. توصیه میکنیم هنگام برخورد با پیشگیری از سولفاته شدن و برگشت باتری، به دنبال کمک حرفهای باشید.