خبرگزاری کار ایران

بهترین تلویزیون های اولد 2021 – کیفیت در برابر قیمت

بهترین تلویزیون های اولد 2021 – کیفیت در برابر قیمت
کد خبر : ۱۱۴۱۶۶۵

­تلویزیون اولد در حال حاضر جزو با کیفیت ترین و شیک ترین تلویزیون های بازار هستند که برندهای مختلفی دست به تولیدشان زده اند. کیفیت فوق العاده تصویر، طراحی بی نهایت زیبا و امکانات حرفه ای برای بازی و ... از ویژگی های عالی تلویزیون های OLED هستند. اگر قصد خرید تلویزیون اولد را دارید، یا می خواهید کمی با دنیای این تلویزیون های بالارده آشنا شوید در ادامه همراه افرالند باشید.

تلویزیون اولد چیست؟

اول از هر چیز باید بدانیم تلویزیون اولد چیست تا بعداً بتوانیم در مورد ویژگی های خوب این نمایشگرها صحبت کنیم. اولد به فناوری در تلویزیون گفته می شود که در آن هر پیکسل به تنهایی و مجزا از پیکسل های اطرافش از خود نور ساطع می کند. پیکسل های خود نور یعنی دیگر خبری از یک بک لایت پشتی نیست و همین مورد اصلی ترین تفاوت تلویزیون OLED با نمایشگرهای LED و QLED را ایجاد می کند. از آن جایی که در OLED هر پیکسل به تنهایی نور خودش را تولید می کند کیفیت نمایش رنگ ها چندین برابر افزایش پیدا می کند.

کنتراست بینهایت در اولدها یعنی چه؟

کنتراست در واقع به معنای قدرت نمایش رنگ تاریک و روشن است یعنی هر چقدر یک نمایشگر بتواند یک رنگ را با درجه بیشتری به سمت تیره و روشن نشان دهد کنتراست بالاتری دارد ( مثلا یک رنگ قرمز با یک درجه روشنایی ثابت وجود ندارد اگر کمی روشن تر یا تیره تر شود همچنان قرمزاست (خانم ها به دل نگیرید!) ولی با دامنه روشنایی و تاریکی بینهایت؛ پس اصطلاح کنتراست بینهایت به قدرت بینظیر اولدها در نمایش کنتراست اشاره دارد. از آن جایی که هر پیکسل خودش نور مورد نیاز را تامین می کند پس یک رنگ تا هر چقدر که ممکن باشد می تواند با دامنه روشنایی یا تاریکی بیشتر نمایش داده شود، که مجموع همه این رنگ ها می شوند تصاویری که روی تلویزیون نمایش داده می شوند.

بهترین تلویزیون های اولد 2021 – کیفیت در برابر قیمت

مقایسه تلویزیونOLED  با تلویزیون QLED

دو شرکت اصلی تولید کننده تلویزیون ال جی و سامسونگ هستند که هر دو کره ای و رقیبی سر سخت برای همدیگراند. سامسونگ برای اینکه از پنل های ال جی استفاده نکند خود به سراغ نوآوری رفته و پنل QLED را تولید کرده است. این فناوری شبیه به پنل های LCD/LED است ولی در آن لامپ های بک لایت کوچک تر شده اند( در حد کوانتمی) و به این ترتیب لامپ های ریز تمرکزشان روی بخش خاصی از پیکسل ها است. این کوچک تر شدن بک لایت ها باعث افزایش دقت رنگی شده و کمک می کند تا کنتراست نیز بهبود پیدا کند ولی با این حال باز هم هر لامپ به تعداد زیادی پیکسل نور رسانی می کند که باعث نشت نور به پیکسل های اطراف می شود.

در تلویزیون های اولد اما قضیه متفاوت است در نمایش رنگ مشکی اولد به جای نمایش رنگ سیاه از تاریکی مطلق استفاده می کند یعنی پیسل به جای روشن بودن و نشان دادن رنگ مشکی؛ کاملاً خاموش می شود و به این ترتیب نشت نور اتفاق نمی افتد اما در کیولد پیکسل ها برای نشان دادن رنگ سیاه باید نورمشکی تولید کنند، پس رنگ مشکی مطلق وجود ندارد و کمی تصویر مشکی مایل به خاکستری خواهد بود.

مزایای تلویزیون OLED کدامند؟

اصلی ترین مزایای یک تلویزیون OLED علاوه بر کیفیت تصویر واقعاً محشر آن؛ طراحی اش است. بک لایت در تلویزیون LED باعث ضخیم تر شدن تلویزیون می شود به همین دلیل همیشه پشت تلویزیون ها ضخامت قابل ملاحظه ای دارد. هر چند سامسونگ توانسته است تلویزیون های کیولد خود را به طرز واقعاً عالی باریک تر کند اما به دلیل حضور بک لایت هیچوقت نمی توانند مثل یک اولد باریک شوند(ظرافت اولدها واقعاً تحسین برانگیز و بی طرز باور نکردنی زیباست!).

کنتراست بینهایت و نمایش عمق واقعای رنگ ها از قدرت این نمایشگرهاست و به دنبال آن سرعت تازه سازی فریم ها یا همان رفرش ریت بالا که عملکرد گیمینگ حرفه ای را چندین برابر ارتقاء می دهد. تلویزیون های اولد جزو مدل های گران قیمت و پیشرفته بازار هستند به همین دلیل همیشه جزو بالارده ها و مدل های لاکچری هستند.

بهترین تلویزیون های اولد 2021 – کیفیت در برابر قیمت

معایب OLED TV کدامند؟

همانطور که اشاره کردیم OLED TV جزو مدل های گران قیمت و پیشرفته بازار هستند و شرکت های تولید کننده تمام تلاش شان را بکار بسته اند تا معایب آن ها را به حداقل برسانند ولی با این وجود هیچ چیز بدون عیب نیست. اصلی ترین نقدی که کارشناسان به تلویزیون های اولد شده است بحث پیکسل سوختگی است. هر چند در همه نمایشگرها با هر پنلی پیکسل سوختگی اتفاق می افتد ولی در اولدها این موضوع بیشتر بولد شده است؛ با وجود اینکه پیکسل سوختگی در تلویزیون هایی با پنل LED و QLED برای کل صفحه خطر آفرین تر است.

گفتیم که هر پیسکل در اولد مستقل و خودنور است، پس حتی اگر یک پیکسل بسوزد تاثیری در پیکسل های اطراف نخواهد داشت و از طرف دیگر یک پیکسل یا مثلا دو سه تا پیکسل در بین چند میلیون پیکسل اصلا دیده نمی شود و پس از این بابت مشکل واقعاً بزرگی وجود ندارد ولی اگر در یک تلوییون ال ای دی چند پیسکل سوخته وجود داشته باشد احتمال اینکه این تعداد بیشتر شوند؛ بیشتر است. (با تمام این تفاسیر یکی دو تا پیکسل سوخته در یک نمایشگر با چند میلیون پیکسل کاملاً طبیعی است و هم برای اولدها و هم برای نمایشگرهای دیگر اتفاق می افتد).

موضوعی که وجود دارد این است که اگر یک تلویزیون اولد ساعت های طولانی بر روی یک صفحه ثابت قرار بگیرد یا مثلا همه روزهای تان را فقط با یک شبکه شب کنید و آن شبکه لوگوی مخصوصی داشته باشد بعد از مدتی پیکسل های آن قسمت لوگو به دلیل فعالیت بیش از حد و نمایش یک رنگ ثابت می سوزند. راهکار جلوگیری از آن چیست؟ 24 ساعته 7 روز هفته فقط به یک شبکه نگاه نکنید و تمام. مشکلی وجود ندارد ال جی به عنوان تولید کننده پنل های اولد عمر مفید و استاندارد این تلویزیون ها را چیزی حدود 100000 ساعت تعیین کرده است پس اصلا نگران این موضوعات نباشید چون کیفیت اولدها واقعاً اثبات شده است.

تلویزیون های OLED برای گیمینگ مناسب آند؟

بهترین تلویزیون های گیمینگ حال حاضر دنیا تلویزیون های OLED هستند. رفرش ریت بیشتر مدل های این نمایشگر 120 هرتز است و از HDMI 2.1 پشتیبانی می کنند. تلویزیون ال جی C1 به عنوان بهترین تلویزیون گیمینگ سال 2021 معرفی شده است( پارسال هم ال جی و مدل CX بود). سری های مختلف تلویزیون اولد ال جی و سونی برای بازی های فوق سریع عالی هستند. هر چند سونی مدل های محدود تری دارد و بیشتر بر روی کیفیت تصویر مانور می دهد تا گیمینگ ولی با این حال باز هم در قسمت بازی نمره قابل ملاحظه ای کسب می کند.

تلویزیون های اولد ال جی 2021

ال جی مخترع و تولید کننده اصلی پنل های OLED است و همه شرکت های دیگری که اولد تولید می کنند پنل خود را از ال جی تهیه می کنند. مدل های متنوعی از تلویزیون های اولد ال جی وجود دارند که هر کدام برای کاربرانی خاص و با قیمت های متفاوت وجود دارند. تلویزیون های OLED ال جی در مدل های Z / W / G / E / C /B /A تولید شده اند یا در حال حاضر تولید می شوند؛ که هر سال با عددی در کنارشان معرفی می شوند مثلا تلویزیون ال جی Z1 مدل سیگنچر 2021 است.

تلویزیون ال جی G1

تلویزیون ال جی G1 مدل گالری و با طراحی بسیار شیک و باریک است که به دو شیوه متصل به دیوار یا روی پایه مخصوص به نام استند 3 پایه قرار می گیرد. این مدل بهترین تلویزیون اولد ال جی 2021 بعد از LG TV OLED Z1 است. کیفیت تصویر فورکی، توان صوتی 60 وات، رفرش ریت 120 هرتز، طراحی بسیار باریک و ... این مدل را به یک تلویزیون با کیفیت عالی و لاکچری تبدیل کرده اند.

بهترین تلویزیون های اولد 2021 – کیفیت در برابر قیمت

  • رزولوشن: 4k
  • رفرش ریت: 120 هرتز
  • کنتراست بینهایت
  • توان صوتی: 60 وات
  • پشتیبانی از HDMI 2.1
  • سیستم عامل WebOS 6.0

تلویزیون ال جی C1

تلویزیون اولد ال جی C1 یک نمایشگر گیمینگ به تمام معنا است. سری C تلویزیون های ال جی مخصوص بازی تولید می شود و این مدل سال 2021 واقعاً در بحث گیمینگ عالی است. اگر یک تلویزیون اولد با کیفیت عالی می خواهید مطمئناً تلویزیون ال جی C1 گزینه ای عالی برای شما است. Response Time 1 میلی ثانیه ای در کنار پشتیبانی از 4 پورت HDMI 2.1 چیزی نیست که در هر تلویزیونی به راحتی شاهد حضورش باشیم.

  • رزولوشن: 4k
  • رفرش ریت: 120 هرتز
  • کنتراست بینهایت
  • زمان پاسخگویی تصویر 1 میلی ثانیه
  • توان صوتی: 40 وات
  • پشتیبانی از 4 پورت HDMI 2.1
  • سیستم عامل WebOS 6.0

بهترین تلویزیون های اولد 2021 – کیفیت در برابر قیمت

تلویزیون ال جی B1

اگر می خواهید یک تلویزیون با امکانات شبیه به LG TV OLED C1 بخرید ولی کمی بودجه پایین تری برای آن در نظر گرفته اید؛ تلویزیون ال جی B1 دقیقاً آن چیزی است که به دنبالش می گردید. همه امکانات تلویزیون ال جی سی 1 در تلویزیون اولد بی 1 نیز وجود دارند ولی کمی نسخه قابلیت ها پایین تر است. مثلا پردانده به جای آلفا 9؛ آلفا 7 است و به جای 4 پورت HDMI 2.1؛ 2 پورت HDMI 2.1 در LG TV B1 بکار رفته اند.

  • رزولوشن: 4k
  • رفرش ریت: 120 هرتز
  • کنتراست بینهایت
  • زمان پاسخگویی تصویر 1 میلی ثانیه
  • توان صوتی: 40 وات
  • پشتیبانی از 2 پورت HDMI 2.1
  • سیستم عامل WebOS 6.0

بهترین تلویزیون های اولد 2021 – کیفیت در برابر قیمت

تلویزیون ال جی A1

ارزان ترین تلویزیون اولد ال جی اما مدل LG TV OLED A1 است. یک تلویزیون با امکانات نه چندان بالا ولی کیفیت تصویر عالی که البته قیمت پایین تری از اولدهای دیگر دارد ولی با توجه به امکاناتی که ارائه می دهد قیمت مناسبی ندارد. مخاطب اصلی تلویزیون ال جی A1 کسانی هستند که نمایشگری با کیفیت تصویر بسیار عالی می خواهند اما توجهی به امکانان وفناوریهای آنلاین ندارند.

  • رزولوشن: 4k
  • رفرش ریت: 50 هرتز
  • کنتراست بینهایت
  • زمان پاسخگویی تصویر 7.3 میلی ثانیه
  • توان صوتی: 20 وات
  • عدم پشتیبانی از پورت HDMI 2.1
  • سیستم عامل WebOS 6.0

بهترین تلویزیون های اولد 2021 – کیفیت در برابر قیمت

تلویزیون ال جی Z1

تلویزیون ال جی Z1 مدل سیگنچر یا به فوق پرچمدار ال جی در سال 2021 است. تلویزیونی که در هر بخش از تصویر، صدا، طراحی، امکانات بهترین ورژن ها را دارد و گران قیمت ترین تلویزیون ال جی در جهان است. این مدل فقط برای افراد خاصی مناسب است که گران ترین، خاص ترین و لاکچری ترین تلویزیون سال ال جی را می خواهند.

  • رزولوشن: 8k
  • رفرش ریت: 120 هرتز
  • کنتراست بینهایت
  • توان صوتی: 80 وات
  • پشتیبانی از پورت HDMI 2.1
  • سیستم عامل WebOS 6.0

تلویزیون ال جی WX

تلویزیون ال جی WX یا Wallpaper TV به قولی باریک ترین تلویزیون جهان تولید سال 2020 است. ظرافت اصلی ترین ویژگی این نمایشگر است و طراحی بینظیر در وصفش کم می آورد. کیفیت تصویر این محصول 4k است و با داشتن عملکرد بینظیر گیمینگ و رفرش ریت 120 هرتز از هر نظر بی عیب و نقص است. به دلیل باریک بودن بیش از حد یک از یک آیوباکس استفاده شده است که اسپیکرها و پورت های ارتبطی در آن قرار گرفته اند. ال جی در سال 2021 این مدل را بازتولید نکرده است و خب دلیلش هم احتمالا بخاطر قیمت بالا و نداشتن مخاطبان زیاد است.

  • رزولوشن: 8k
  • رفرش ریت: 120 هرتز
  • کنتراست بینهایت
  • Response Time 1 میلی ثانیه
  • توان صوتی: 60 وات
  • باریک ترین تلویزیون جهان
  • سیستم عامل WebOS 5.0

مقایسه تلویزیون اولد ال جی و سونی

سونی شرکتی است که اصلی ترین تمرکزش روی کیفیت تصویر است؛ ال جی در طرف دیگر تمرکز اصلی اش روی نوآوری است. هر چند که قیمت تلویزیون های سونی از برندهای دیگر بیشتر است ولی با این وجود باز هم افراد زیادی سونی را بر همه برندهای دیگر ترجیح می دهند؛ اما کسانی هم هستند که می گویند چرا باید برای امکانات و یک تلویزیون همرده قیمت بیشتری بپردازیم و خب دلیل شان هم منطقی است. در نهایت تصمیم گیرنده اصلی شما هستید ولی باید بدانید که هر کدام از برندها نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند.

تلویزیون های اولد سونی 2021

سونی از آن شرکت هایی است که تلویزیون اولد خود را از ال جی تهیه می کند و قیمت بالاتری از مدل های ال جی دارد چون کیفیت تصویر آن به مراتب بهتر است. در کل تلویزیون های سونی قیمت بیشتری به نسبت رقبا دارند و فقط طرفداران پایه مدل های سونی را خریداری می کنند. کیفیت تصویر عالی اصلی ترین ویژگی مدل های سونی است.

تلویزیون سونی A90J

تلویزیون سونی A90J بهترین تلویزیون اولد سونی در سال 2021 است. این مدل از هر فناوری که بگویید آخرین مدلش را دارد. پردازنده هوش شناختی بسیار هوشمند کیفیت تصویر و صدای این نمایشگر را به طرز واقعاً عالی افزایش داده است. هر چند برای گیمینگ حرفه ای مناسب است ولی تلویزیون ال جی C1 گزینه بهتری با قیمت پایین تر است. این مدل برای کسانی مناسب است که یک تلویزیون متمایز و بهترین مدل سال را می خواهند.

بهترین تلویزیون های اولد 2021 – کیفیت در برابر قیمت

  • رزولوشن: 4k
  • رفرش ریت: 120 هرتز
  • کنتراست بینهایت
  • زمان پاسخگویی تصویر 3.1 میلی ثانیه
  • توان صوتی: 60 وات
  • پشتیبانی از 2 پورت HDMI 2.1
  • سیستم عامل اندروید 10

تلویزیون سونی A80J

تلویزیون سونی A80J همچنان جزو بهترین تلویزیون های اولد تولید سال 2021 می باشد، اما به نسبت مدل دیگر کمی ارزان تر است. این نمایشگر برای گیمینگ عالی است و در کنار آن کیفیت تصویرش غوغا به پا می کند. توان صوتی 30 وات یا 50 وات بسته به سایز باعث شده تا کیفیت صدا در سایزهای بزرگ هم عالی باشد. طراحی هم که دیگر جای خود دارد و ظرافت آن تحسین که هیچ عشق برانگیز است.

بهترین تلویزیون های اولد 2021 – کیفیت در برابر قیمت

  • رزولوشن: 4k
  • رفرش ریت: 120 هرتز
  • کنتراست بینهایت
  • زمان پاسخگویی تصویر 2.7 میلی ثانیه
  • توان صوتی: 30-50 وات
  • پشتیبانی از 2 پورت HDMI 2.1
  • سیستم عامل اندروید 10

تلویزیون سامسونگ QD-OLED

هر چند تا همین الان سامسونگ از پنل های OLED استفاده نکرده است ولی در سال 2022 قرار است اولین تلویزیون اولد سامسونگ تولید شود. این نمایشگر از ترکیب فناوری های LED/LCD با QLED و OLED ساخته می شود و جزو بهترین تلویزیون های 2022 خواهد بود؛ پیش بینی می شود قیمت آن هم چیزی شبیه به OLED ها باشد.

طبق گفته سامسونگ تلویزیون QD-OLED از یک فناوری جدید استفاده می کند که در آن هر پیکسل به جای نور سفید از رنگ آبی استفاده می کند یعنی هر پیکسل خود نور است ولی رنگ آبی تولید می کند. در طرف دیگر از کوانتوم دات استفاده شده و سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز در هر پیکسل نمایش داده می شوند یعنی علاوه بر اینکه روشنایی تلویزیون همانند یک QLED خواهد بود به دلیل نبود بک لایت کنتراستی شبیه به اولد نیز در تلویزیون نمایش داده می شود.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز