مدیر عامل شرکت حفاری شمال مطرح کرد:
از افتخارات حفاری نفتی در ترکمنستان تا اخراج در سرزمین مادری

هماکنون برخی به دنبال خارج کردن دکل حفاری سحر از آبهای خلیج فارس هستند تا به جای آن، یکی از دکلهای آبان را که با هزینههای بالا اجاره شده است، جایگزینش کنند.
مدیر عامل شرکت حفاری شمال با اشاره به دلیل توقف فعالیت در میدان مشترک نفتی، گفت: با اخراج دکل حفاری سحر یک از آبهای خلیج فارس ۵۰۰ نفر بیکار می شوند، با خروج دکل ما از فرزاد A ۲۰۰ میلیارد تومان بابت سود وامهای بانکی گرفته شده برای گذراندن امور خود به بانکهای داخلی پرداخت می کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، هدایت الله خادمی مدیر عامل شرکت حفاری شمال در نشست خبری در جمع خبرنگاران ضمن تشریح فعالیت های شرکت متبوعش در زمینه حفاری در داخل و خارج از کشور، انتقاداتی را در زمینه خلع ید دکل ها در داخل کشور و همچنین عدم رعایت قانون استفاده از نیروهای داخل در پروژه های نفتی با پیمانکاران خارجی و حتی ایرانی مطرح کرد و گفت: شرکت حفاری شمال تنها شرکت در خاورمیانه و عضو کشورهای اوپک است که بالای ۷۵۰ متر حفاری را در کارنامه خود دارد همچنین توانایی حفاری تا عمق ۱۰۵۰ متر را دارد.
وی افزود: با استفاده از فن آوری روز جهان موفق به حفر چاه در آب های عمیق شدیم که موجب تسریع در روند حفر چاه سوم دریای خزر طی یک ماه آینده خواهد شد.
وی به ثبت رکورد حفاری ۲۲ روزه در آب های عمیق اشاره کرد و گفت: پارسال موفق به حفر هفت حلقه چاه با یک دستگاه حفاری در ترکمنستان شدیم که این دستاورد مهمی برای جمهوری اسلامی در سطح بین المللی به شمار می رود.
خادمی به حفاری در آبهای عمیق با حفر چاه هایی با عمق ۴هزار و ۲۰۰ متری اشاره کرد و اظهار داشت: با بهره گیری از دستگاه های حفاری پیشرفته سالیانه ۳۰۰ حلقه چاه در کشور حفاری کردیم به طوری که درحال حاضر رکوردی این چنینی نداشته ایم و این مسئله نتیجه تعامل خوب بین کارفرما و پیمانکار است.
خادمی همچنین با اشاره به پایان حفاری دومین حلقه چاه در خزر در نهم آذرماه سال ۹۳ گفت: در این چاه تا عمق ٣ هزار و ۴٨٨ متری حفاری انجام شد و مراحل تستی که در چاه شماره یک انجام نشد با موفقیت در این چاه اجرا شد.
وی با بیان این که هر یک از چاههای سردار جنگل توان تولید روزانه ٢ تا ٥ هزار بشکه نفت را دارند، اظهار داشت: وقتی دستگاه امیر کبیر را تحویل گرفتیم آمریکا و نروژ ۱۵۰۰ کد روی دستگاه کار گذاشته بودند تا ما امکان راه اندازی دستگاه را نداشته باشیم اما کدهای امنیتی دستگاهها توسط متخصصان ایرانی شکسته شد.
مدیر عامل شرکت حفاری شمال خاطر نشان کرد: همانگونه که حفاری چاه در مسجدسلیمان به نام شرکت دارسی ثبت شده حفاری در منطقه خزر نیز به نام حفاری شمال است که ما با کمترین امکانات توانستیم این کار را انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به شروع همکاری با شرکت مناطق نفتخیر جنوب در زمینه حفاری افزود: چندی پیش نخستین دکل شرکت حفاری شمال در میدان مارون شروع به کار کرد.
خادمی در مورد عملکرد دکل الیما در ترکمنستان گفت: در سال گذشته این دکل ٧ حلقه چاه حفاری کرده است، این در حالی است که در حال حاضر در ایران هر دکل حفاری در سال ٢ حلقه چاه احداثمی کند.
وی شرکت حفاری شمال را نخستین شرکت دارنده دکل ملکی در ایران دانست و گفت: بعد از این شرکت، بانک پاسارگاد، قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت گلوبال پتروتک کیش اقدام به واردات دکل ملکی کردند.
وی در ادامه با بیان اینکه در میدان فرزاد A یک حلقه چاه حفاری کردیم و زمانی که ما وارد شدیم عربستان ۴ دستگاه جکاپ روبروی ما در حال فعالیت داشت که بعد از ورود ما تعداد دستگاهها رابه عدد ۸ رساند اما زمانی که ما حفاری را شروع کردیم ۱و نیم سال پیش کارفرما به ما اعلام کرد که باید برگردیم.
وی تصریح کرد: با این اقدام امیدواریم روزی نرسد که بگویند عربستان از میدان فرزاد A برداشت داشته و ما برداشتی نداشته ایم.
خادمی با اشاره به طلب ٧٠٠ میلیارد تومانی شرکت حفاری شمال از شرکتهای نفتی بابت هزینه حفاری چاههای نفتی و گازی تصریح کرد: هم اکنون روزانه این شرکت ۶٠ هزار دلار معادل ۲۰۰ میلیارد تومان بابت سود وامهای بانکی گرفته شده برای گذراندن امور خود به بانکهای داخلی پرداخت می کند.
وی در ادامه در خصوص بکارگیری نیروهای بومی در پروژه های حفاری اظهار داشت: در ترکمنستان با یک دکل حفاری دولت این کشور مجبورمان کرد که ۱۷۰ نفر از نیروهای ترکمن را به کار بگیریم ضمن اینکه ما موظف کرد که به نیروهای این کشور نیز آموزش بدهیم اما در ایران با وجودی که قانون ۷۰ به ۳۰ را داریم اما در تمامی پروژه هایی که خارجی ها انجام می دهند حتی یک ایرانی به کار گرفته نمی شود حتی غذایشان را نیز از دبی وارد می کنند.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال از بیکار شدن دکل سحریک از فاز ۱۳ پارس جنوبی خبر داد و گفت: با خروج شرکت ملی حفاری شمال از فاز ۱۳ حدود ۵۰۰ نفر بیکار می شوند به طوریکه بالاترین مقام ارشد وزارت نفت در نامه ذکر کرده که این یک خیانت است.
وی با ابراز تاسف از اینکه پتروپارس سحر یک را متوقف و از دکل هندی استفاده میکند، گفت: تبعات کلی که با حذف سحر یک صورت می گیرد باعثبیکاری افراد زیادی در این حوزه می شود.
خادمی یادآور شد: ساخت دکل در کشور عاملی بر این مدعاست که ایران دکل وارد کشور نکند در حالی ایران توانایی ساخت دکل در کشور را ندارد هم اکنون مجبورند برای توسعه میادین از دکل خارجی استفاده کند صنعت حفاری ایران بعد از امریکا در بین جهانیان شناخته شده است تاجاییکه کشورهای آسیایی رقیب ایران در حفاری نیستند.
خادمی با انتقاد از سیاستهای شرکت ملی نفت ایران در اجاره دکلهای حفاری چینی و هندی در میادین نفت و گاز کشور در خلیج فارس با کرایههای بالا و سنگین، گفت: هم اکنون ۱۶ دستگاه دکل حفاری چینی، هندی و ژاپنی در میادین نفت و گاز ایران در خلیج فارس فعالیت می کنند و این در حالی است که در صورت اجازه وزرت نفت شرکت حفاری شمال این آماد گی را دارد که ظرف ۱۰ ماه ۱۶ دکل جایگزین کند تا زمینه اشتغال برای ۴۰۰ نفر فراهم شود.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به واردات دکلهای هندی آبان به خلیج فارس گفت: واردات این دکلها که مربوط به یک شرکت انگلیسی آمریکایی است، به زمان وزارت نوذری باز میگردد که در آن موقع مخالفتهای جدی با واردات این دکلها به کشور صورت گرفت. خادمی ادامه داد: این موضوع موجب دشمنیهای زیادی در صنعت نفت با من شد که چرا حق دلالی شرکتها را پرداخت نکردهایم و نگذاشتیم، آنها با هزینههای بالا دکل به داخل کشور وارد کنند.
وی با اشاره به نام چند شرکت و مسئولان قبلی و فعلی صنعت نفت ادامه داد: هماکنون برخی به دنبال خارج کردن دکل حفاری سحر از آبهای خلیج فارس هستند تا به جای آن، یکی از دکلهای آبان را که با هزینههای بالا اجاره شده است، جایگزینش کنند.
وی ادامه داد: از همان موقع براساس کارگروه و کمیته ویژهای که تشکیل شده بود، با ورود دکلهای آبان با هزینه اجارهبها روزانه ۲۲۰ هزار دلار مخالفت شد، اما درنهایت این دکلها با هزینه اجاره ۱۵۸ هزار دلار به کشور وارد شد که این تخفیف را نیز من از این شرکت انگلیسی آمریکایی گرفتم.
وی با بیان اینکه هم اکنون دکل حفاری سحر یک با مالکیت ایران در طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی مشغول حفاری چاههای گازی است، اظهار داشت: هزینه کرایه این دکل ایرانی حدود ۱۳۵ هزار دلار است که بسیار ارزان قیمت تر از کرایه ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار دلاری دکلهای هندی و چینی است.
وی با بیان اینکه چند سال قبل به نمایندگی از شرکت ملی نفت و وزارت نفت با هندیها برای کاهش کرایه دکلهای حفاری مذاکراتی در دهلی انجام شد، افزود: در این مذاکرات هزینه کرایه دکلهای حفاری از ۲۲۰ هزار دلار تا سقف ۱۵۸ هزار دلار کاهش یافت که این کاهش کرایه دکلهای هندی که انتقاداتی را در وزارت نفت در پی داشته است.
خادمی با اشاره به نامه ارسال شده از سوی پتروپارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران برای پایان کار به دکل حفاری ایرانی سحر یک در خلیج فارس، تاکید کرد: این دکل پس از سه دهه به عنوان نخستین دکل حفاری ملکی ایرانی وارد خلیج فارس شده و از نظر تجهیزات و امکانات از تمامی دکلهای حفاری چین، هندی و حتی ژاپنی پیشرفتهتر و مجهزتر است.
خادمی با یادآوری اینکه اخراج تنها دکل حفاری ایرانی از پروژههای نفت و گازی ایران در خلیج فارس در حالی در حال انجام است که از مجموع ۴۴ میدان نفتی خلیج فارس تنها ۱۳ میدان نفت و گازی ایران توسعه یافتهاند، تصریح کرد: هم اکنون در میدان مشترک فرزاد A ایران در حالی یک دکل حفاری ندارد که عربستان با ۸ دکل حفاری مشغول به کار است.