خبرگزاری کار ایران

فیض‌بخش:

منکر دلال‌بازی در پروسه نوسازی خودرو نیستیم

منکر دلال‌بازی در پروسه نوسازی خودرو نیستیم
کد خبر : ۱۹۸۷۴۳

نمی‌توانیم منکر دلال‌بازی در پروسه نوسازی خودرو و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده شویم اما مدعی این هستیم که این دلال‌بازی‌ها بر گواهینامه اسقاط تمام شده و به صفر رسیده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد: در ۵ ماه سال جاری ۱۰۵ هزار دارنده خودروی اسقاطی برای خروج خودرو از ناوگان ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فیض بخش، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت صبح امروز در نشست خبری درباره سیاست‌ها و اقدامات جلوگیری از قاچاق سوخت گفت: هیچ یک از برنامه‌ها و سیاست‌های ستاد و دولت قابل اعلام نیستند چرا که امکان پاتک وجود دارد اما برنامه‌های جدی دولت برای جلوگیری از قاچاق آغاز شده است.

علیرضا فیض‌بخش با بیان اینکه در حال حاضر هنوز نسبت واردات خودرو و اسقاط خودروی فرسوده یک به یک است تاکید کرد: طبق قانون باید در ازای ورود هر خودرو و پلاک‌گذاری آن توسط واردکننده یک تا شش خودروی فرسوده از ناوگان خارج شود اما هنوز این نسبت یک به یک است.

وی ادامه داد: هر چند کارنامه مثبتی از خروج خودروهای فرسوده داریم اما طبق آمار ورود خودرو خارجی به کشور در سال گذشته ۷۰ هزار خودرو به تعداد خودروهای وارداتی کشور اضافه شده‌اند که طبق قانون برای این میزان واردات باید ۲۸۰ هزار خودروی فرسوده خارج می‌شد اما فقط ۷۰ هزار خودرو خارج شد یعنی نسبت یک به چهار که حداقل میزان است رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه در ۵ ماه سال جاری ۱۰۵ هزار دارنده خودروی اسقاطی برای خروج خودرو از ناوگان ثبت‌نام کرده‌اند که در مدت مشابه سال گذشته در این بخش افزایش ۱۵ برابری داشتیم، گفت: در ۵ ماه اول سال گذشته تنها ۶ هزار خودروی فرسوده برای نوسازی ثبت‌نام کرده بودند.

فیض‌بخش درباره علت افزایش ۱۵ برابری ثبت‌نام برای نوسازی تاکید کرد: علت این افزایش ۱۵ برابری این است که برایند را به دست واردکننده خودرو سپرده‌ایم.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود گفت: امیدواریم نسبت واردات خودرو با خروج خودورهای فرسوده و اسقاطی آن چیزی باشد که قانون تعریف کرده است.

وی ادامه داد: در سه سال گذشته از رده خارج کردن خودروی فرسوده و اسقاطی تقریبا تعطیل بود واز ابتدای امسال شروع به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کرده‌ایم.

فیض‌بخش با بیان اینکه ۳۶ هزار راننده تاکسی برای خروج خودرو فرسوده از ناوگان ثبت‌نام کرده‌اند گفت: از ابتدی سال این آمار، آمار قابل قبولی برای ۵ ماه اول سال است اما هدف‌گذاری ما نسبت به ۶۰ هزار خودروی متعلق به حمل و نقل عمومی در سال است که برای تحقق این امر بانک، خودروساز و واردکننده باید به کمک ستاد مدیریت بیایند.

فیض‌بخش با اشاره به نوسازی ناوگان مینی‌بوسی کشور گفت: در حال حاضر برای خروج مینی‌بوس های فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی هم اقدام شده است. همچنین در طرح نوسازی ناوگان مینی‌بوسی این انتخاب وجود دارد که مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده خودروی خود را با سواری تعویض کنند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه برای اولین بار طرح اسقاط خودروهای فرسوده سنگین و نوسازی این ناوگان را کلید زده‌ایم گفت: برای اولین بار در کشور با تعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طرح خروج خودروهای سنگین فرسوده از ناوگان کلید خورده است که در این طرح مالکان می‌توانند به جای خودروی جدید وجه نقد دریافت کنند.

فیض‌بخش با اشاره به کاهش تعداد مراکز اسقاط در کشور گفت: در حال حاضر ۱۲۰ مرکز اسقاط در کشور وجود دارد که افزایش تعداد این مراکز را در دستور کار خود قرار دادیم.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به کاهش مصرف سوخت یارانه‌ای در کشور تاکید کرد: با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های ستاد در راستای ابطال کارت‌سوخت‌های غیرمجاز در حال حاضر مصرف سوخت یارانه‌ای و ۷۰۰ تومانی در کشور تا سه لیتر در روز کاهش یافته که این میزان تا پایان سال جاری به ۶ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به حذف دلال‌ بازی بر گواهینامه اسقاط گفت: نمی‌توانیم منکر دلال‌بازی در پروسه نوسازی خودرو و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده شویم اما مدعی این هستیم که این دلال‌بازی‌ها بر گواهینامه اسقاط تمام شده است و به صفر رسیده است.

فیض‌بخش درباره پروسه حذف سهمیه کارت‌های باطل شده گفت: ۱۵ هزار کارتی که باطل شده بودند اما هنوز فعال هستند حذف شده‌اند. در گذشته حذف این کارت‌ها و ابطال آنها شش ماه به طول می‌انجامید و در این مدت دارنده کارت امکان استفاده از سوخت یارانه‌ای را داشت اما در حال حاضر این مدت به یک هفته رسیده است.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز