وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
تحصیل دانشآموزان تا پایان دوره متوسطه اول اجباری میشود
والدینی که فرزند خود را از تحصیل محروم کنند، مجرم شناخته میشوند / ۱۴ هزار زن فرهنگی سرپرست خانوار داریم که باید برای رفع مشکلات آنها در حدامکانات تلاش کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت گسترش پوشش تحصیلی دانشآموزان اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، قانون اجباری بودن تحصیل تا پایان دوره متوسطه اول(راهنمایی) را لحاظ میکنیم.
به گزارش ایلنا، علیاصغر فانی در گردهمایی مسئولان حوزه زنان وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر ضرورت گسترش پوشش تحصیلی دانشآموزان اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، قانون اجباری بودن تحصیل تا پایان دوره متوسطه اول(راهنمایی) را لحاظ میکنیم.
وی با اشاره به اینکه والدینی که فرزند خود را از تحصیل محروم کنند، مجرم شناخته میشوند، گفت: در حال حاضر، دختران فراوانی از پوشش تحصیلی محروم هستند که دردوره متوسطه دوم(دبیرستان)، این میزان بیشتر است.
فانی ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه، تحصیل اجباری تا پایان متوسطه اول لحاظ شده بود اما اجرایی نشد که این موضوع را در برنامه ششم لحاظ میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش دختران در مناطق روستایی، عشایری و مرزی و فنی و حرفهای با مشکل روبروست، خاطرنشان کرد: امسال مصمم هستیم در معاونت آموزش ابتدایی حتی یک دانشآموز خارج از مدرسه نماند. در برخی از مناطق به دلیل مسائل فرهنگی، دختران را به مدرسه نمیفرستند که باید خانه به خانه این مسائل را پیگیری کنیم.
وی ادامه داد: بخش عمدهای از تولید بیسوادی مربوط به دختران است که در این زمینه، توسعه مدارس شبانهروزی دختران در دوره متوسطه اول و دوم و نظام «روستامرکزی» مدنظر است. با توجه به هزینه بالای مدارس، نظام شبانهروزی روستامرکزی از اولویت بیشتری برخوردار است.
فانی در ادامه تاکید کرد: معاونت آموزشی باید با پیگیری دفتر امور زنان وزارتخانه، برنامهریزی محتوایی برای دختران را دنبال کند. بسیار مهم است که ما آموزش و پرورش پسرانه نداشته باشیم. نه اینکه برنامه متفاوت برای دختران تنظیم کنیم؛ بلکه فعالیت مکمل برای پاسخگویی به نیازهای آنها را تعریف کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ۱۴ هزار زن فرهنگی سرپرست خانوار داریم که باید برای رفع مشکلات آنها در حدامکانات تلاش کنیم؛ همچنین ساختار سازمانی دفتر امور زنان باید تقویت شود و به این منظور از معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری مجوزهای لازم باید گرفته شود تا این وضع در سطح وزارتخانه و استانها تقویت شود.
وی تربیت نسل آینده را تابعی از تربیت دختران دانست و افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش مکلف به تربیت ۵/۱۲میلیون دانش آموز کشور است به نظر میرسد تربیت دختران باید در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم نسل آینده بهتری را پرورش دهیم.
فانی با اشاره به ترکیب نیروی انسانی در آموزش و پرورش تصریح کرد: بخش بزرگی از کارمندان آموزش و پرورش را زنان تشکیل میدهند و از این رو برنامه ریزی و رشد و پرورش زنان کارمند نیازمند برنامه ریزی ویژه است.
وزیر آموزش و پرورش درصد حضور کارکنان زن در استانها از ۳۴ درصد تا بیش از ۸۰ درصد در برخی از استانها اعلام و عنوان کرد: اهمیت زنان از آنجا ناشی میشود که بخش عمدهای از دانش آموزان نیز دختران تشکیل میدهند که علاوه بر حمایت و هدایت کارکنان زن باید پاسخگوی مخاطبان دانش آموز دختر نیز باشیم و از این رو استفاده از زنان در برنامه ریزی، تصمیم گیری و تصمیم سازی مورد تاکید آموزش و پرورش میباشد.
وی با اشاره به توانمندیهای بالا زنان در حوزههای مدیریت، سازماندهی و نظارت گفت: تجربه نشان میدهد مدیریت زنان در حوزههای سرپرستی و نظارت نسبت به مردان قویتر است که شاهد آن طراوت و زیبایی ظاهری و معنوی مدارس دخترانه در مقایسه با مدارس پسرانه میباشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از توان، تجربه و دیدگاههای زنان در آموزش و پرورش استفاده کرد، افزود: تغییر نگرش و باورداشتن اولین شرط حضور زنان در حوزههای مدیریت است و تا زمانی که مدیران به این باور نرسند اثربخشی حضور زنان بسیار کمرنگ خواهد بود.
وی شناسایی استعدادها را شرط دوم حضور زنان در حوزههای مدیریت خواند و تاکید کرد: باید متناسب با توان افراد به آنها مدیریت واگذار شود تا تناسب میان توانمندی افراد و پذیرش مسئولیت در رسیدن به اثربخشی رعایت شود.
فانی «آموزش و توانمندسازی زنان» را سومین پیش نیاز مدیریت زنان معرفی و خاطرنشان کرد: یکی از لوازم این پیش شرط تفویض اختیار است که باید بانوان قبل از تصدی پست آموزشهای لازم را ببینند تا توانمند سازی در آنها تقویت شود.
وی چهارمین پیش نیاز مدیریت را «رشد پلکانی» عنوان کرد و ادامه داد: افراد باید در ردههای مختلف مدیریتی کار کنند و بتدریج رشد و ارتقا بیابند تا تجربه مدیریتی در کنار دانش بتواند به همافزایی نائل شود.
وزیر آموزش و پرورش افزایش پوشش حداکثری تحصیل دانش آموزان دختر را یکی از ماموریتهای ویژه آموزش و پرورش خواند و تاکید کرد: برطبق قانون چهارم و ششم توسعه تحصیل تا پایان دوره متوسطه اول اجباری است و باید برای افزایش پوشش تحصیلی دختران در مناطق روستایی، عشایری و مرزی از توسعه مدارس شبانه روزی و روستا مرکزی استفاده کرد.