عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو باایلنا:
پیشدبستانی ها با افراد آموزش دیده اداره نمیشوند
![پیشدبستانی ها با افراد آموزش دیده اداره نمیشوند](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/VG9FyQXbOTAZ/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-3nIltEJmYeuFfrGwjohJ9MP_KX6Prp9btVWjPPHRnsuzp59F3qeh-Q,,/171913.jpg)
امروز موضوع کودکیار ها به طور کامل به فراموشی سپرده شده است / در حال حاضر در پیشدبستانی ها تنها یکسری محفوظات با کودکان کار می شود و در زمینه خلاقیت و باروری استعداد کار کمتری صورت می گیرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در محتواهایی که مربیان پیش دبستانی به کودکان آموزش می دهند، انضباطی وجود ندارد و هر کسی به فراخور حال و سلیقه خود رفتار می کند.
علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه در مورد پیشدبستانی با سه خلاء مواجه هستیم، گفت: خلاء اول این است که مربیان پیش دبستانی در کشور تربیت نمیکنیم این درحالی است که قبل از انقلاب مراکزی بود که برای پیش دبستان یا اصطلاحا کودکستان کودکیار تربیت می شد و به افراد آموزش دیده نیز مدرک کودکیاری داده می شد.
وی با تاکید براینکه امروز موضوع کودکیار ها به طور کامل به فراموشی سپرده شده است، گفت: باید در این زمینه پیگیری های لازم صورت گیرد با توجه به اینکه متاسفانه درحال حاضر پیشدبستانی ها با افراد آموزش دیده اداره نمیشوند اگر چه ممکن است در برخی جاها، بعضی افراد گواهینامه داشته باشند اما تحصیلات دانشگاهی نیست.
سلیمی با اشاره به اینکه خلاء دوم مربوط به مکانهایی است که پیش دبستانیها در آنجا واقع شدهاند، گفت: پیشدبستانی ها بیشتر در مدارس یا در خانه های استیجاری هستند این در حالی است که پیشدبستانی ها باید در مکانهایی باشند که استعدادهای کودکان شکوفا شود و خلاقیت در آنها شکل بگیرد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر در پیشدبستانی ها تنها یکسری محفوظات با کودکان کار می شود و در زمینه خلاقیت و باروری استعداد کار کمتری صورت می گیرد.
وی خلاء سوم را مربوط به محتوا دانست و افزود: محتوا از دو جهت هم اینکه محتوای مکتوب در پیشدبستانی ها کم داریم وهم اینکه در این زمینه تولید محتوا نداریم.
سلیمی ادامه داد: نکته دیگر این است در محتواهایی که مربیان پیش دبستانی به کودکان آموزش می دهند، انضباطی وجود ندارد و هر کسی به فراخور حال خود و همچنین براساس سلیقه خود رفتار می کند و فاقد یک نظام هماهنگ دراین زمینه هستیم.
وی با تاکید براینکه به نظر می رسد باید هر چه سریعتر در این زمینه اقدام شود، گفت: با توجه به اینکه در سند عالی آموزش و پرورش به پیشدبستانی اشاره جدی شده است باید در این زمینه اقدامات لازم صورت بگیرد.