معاون آموزشی وزارت علوم:
نگاه وزارت علوم به دانشگاهها نباید از بالا به پایین باشد
هدف از تدوین مقررات و ضوابط دانشجویی، بارور ساختن و پرورش استعدادهای نهفته اوست نه اینکه نفس اجرای مقررات هدف تلقی شود و آثار اجرایی این مقررات نادیده گرفته شود.
ایلنا: معاون آموزشی وزارت علوم گفت: وزارت علوم باید کارآفرین، ظرفیت ساز و توانمند ساز باشد نه اینکه به شکل متمرکز از بالا به پایین بخواهد دانشگاهها را مدیریت کند.
به گزارش ایلنا، " جعفر میلی منفرد " در همایش معاونان آموزشی دانشگاهها در دانشگاه خوارزمی، گفت: در طول ۳۵ سال اخیر در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی خصوصاً به یمن اندیشههای بلند حضرت امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری و به برکت خون هزاران شهید و جان افشانی آحاد ملت، خصوصاً جامعه علمی کشور، رشد و گسترش کم نظیری رخ داده است.
وی افزود: در عرصه آموزش عالی این رشد و گسترش و توسعه کمی و کیفی از دیگر بخشها چشمگیرتر و اثربخشتر است.
معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: تربیت نیروی متخصص و ماهر متخلق به اخلاق اسلامی، تولید دانش مورد نیاز جامعه، کمک به توسعه همه جانبه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه از جمله انتظاراتی است که جامعه از دانشگاهها دارد.
وی گفت: دانشگاه برای اینکه کارکردهای خود را به خوبی انجام دهد باید توانمند سازی انسانی، افزایش سرمایه انسانی، شکوفایی استعدادها، رشد قابلیتها و افزایش بهره وری را مدنظر قرار دهد.
میلی منفرد افزود: بنابراین دانشگاهها کارکردهای خود را تنها از طریق شکوفا کردن استعدادها و توانمند سازی نیروهای انسانی دانشگاه میتوانند محقق سازند، همچنین نهاد دانشگاه باید بتواند خود را برای شکوفایی، بروز استعدادها و تواناییها بالقوه دانشگاهیان آماده کند.
وی گفت: در دانشگاه نمیتوان ساختاری ایجاد کرد که با اجبار به بروز خلاقیتها منجر شود، بنابراین هیاتهای امنای دانشگاهها باید با تسهیل ضوابط قانونی زمینه خلاقیتها را در جهت نوآوری ایجاد کند.
وی افزود: وزارت علوم باید با استفاده از ظرفیتهای مشارکت اعضای هیات علمی، قرار گرفتن در جایگاه بستر سازی، برنامه ریزی کلان، حمایت، نظارت و ارزیابی و تفویض امور به طور قانونمند به دانشگاهها، زمینه رشد آنها را فراهم کند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تاکید کرد: وزارت علوم باید کارآفرین، ظرفیت ساز و توانمند ساز باشد نه اینکه به شکل متمرکز از بالا به پایین بخواهد دانشگاهها را مدیریت کند. مقررات آموزشی در محیطهای آموزش عالی باید در جهت حفظ شخصیت و رشد علمی اخلاقی و پرورش دانشجو عمل کند و نگاه و عمل مجریان مقررات باید با انعطاف پذیری کامل به حل مسائل آموزش عالی معطوف شود.
میلی منفرد گفت: هدف از تدوین مقررات و ضوابط دانشجویی، بارور ساختن و پرورش استعدادهای نهفته اوست نه اینکه نفس اجرای مقررات هدف تلقی شود و آثار اجرایی این مقررات نادیده گرفته شود.
معاون آموزش عالی، اظهار داشت: در معاونت آموزشی وزارت علوم تلاش میکنیم در حیطه وظایف خود وضعیت موجود را بهبود ببخشیم و با بازنگری آیین نامه با مساعدت و نظر معاونان آموزشی، کیفیت آموزش عالی را ارتقا بدهیم.
وی با اشاره به اینکه نباید در تصمیم گیریها شتاب زده عمل کنیم، گفت: در ساماندهی وضعیت آموزش عالی و تقاضا محور کردن رشتههای دانشگاهی نه تنها وضعیت موجود بلکه نیازهای آینده جامعه را نیز باید در نظر گرفت.