ایلنا گزارش میدهد؛
کرج در اجرا و تکمیل نخستین پروژههای شهری در بین کلانشهرهای کشور رکورد زد
کلانشهر کرج به عنوان بیست و دومین کلانشهر پرجمعیت خاورمیانه و چهارمین شهر پرجمعیت کشور با توجه به مرکزیت استان البرز و افزایش جمعیت و مهاجرپذیری در راستای رفاه و رضایت شهروندی به اجرای طرح و پروژههای مختلف شهری، نیازمند است و مدیریت شهری ششم با این هدف تعداد زیادی از پروژههای عمرانی_ترافیکی کرج را برای نخستین بار در کشور اجرا کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، نگرش جامع به سیاستها، برنامهها و طرحهای توسعه شهری و نیز تدوین اهداف یکپارچه اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی در رأس سیاستگذاری و مدیریت شهری قرار میگیرد. تحقق این اهداف، نیازمند ارزیابی نتایج و تبعات سیستمهای شهری برای تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی بوده و محتاج تحولات اساسی در سازمان و تشکیلات برنامهریزی و مدیریت شهری است.
شهرهای جهان از طریق تجربه و پژوهش مسیرهایی را برای رویارویی با مشکلات توسعه شهری و محیط کشف و در طی این فرایند، بینشی نیز نسبت به نحوه دستیابی به توسعه پایدار کسب کردهاند.
مدیریت شهری ششم کرج در اجرا و سیاستگذاری حوزههای مختلف عمرانی، شهرسازی، حمل و نقل و ... توانست طی چهار سال اخیر، پروژه های قابل توجهی را آغاز کرده و تعدادی را نیز به بهرهبرداری برساند.
اجرای پروژههای عمرانی_ترافیکی_مالی در کرج
اجرای بلندترین و پیچیدهترین پل کابلی خاورمیانه در پروژه های پل B1 و B0 آزادراه شمالی کرج، پروژه آزادراه شمالی کرج، ساماندهی حاشیه رودخانه کرج با نام پارکرود (فاز اول و دوم و دریاچه)، تکمیل بلوار شهید ناصربخت، پارک مادر و کودک، احداث اولین پارک تخصصی سالمندان با نام بوستان جهاندیدگان، باغ موزه دفاع مقدس، پارکینگ طبقاتی، رینگ ٣٠ متری اسلامآباد، کنارگذر مهرشهر، تقاطع موذن و جمهوری، شروع عملیات اجرایی اولین پیاده راه امامزاده حسن، فرهنگسرای غدیر، پروژه میدان جمهوری، بلوار موازی حسینآباد راهآهن، تقاطع ٩ دی، تکمیل بلوار جمهوری اسلامی به آزادراه شهید سلیمانی، اتصال انقلاب اسلامی شمالی به آزادراه شهید سلیمانی، بلوار شبنم ٧ به بیمارستان البرز از جمله پروژه های عمرانی دوره ششم کرج است که در این مدت تکمیل و یا در حال اجراست.
از پروژه های حمل و نقل ترافیک کرج میتوان به پروژه حمل و نقل ریلی(مترو) و خرید و بهرهبرداری از ۴٠ اتوبوس برقی که برای نخستین بار در ایران، انجام شد اشاره کرد. همچنین خرید اتوبوس های دیزلی، ناوگان حمل و نقل عمومی، بازسازی اتوبوسهای فرسوده، اجرای اولین خط ویژه اتوبوس تندرو، احداث اولین توقفگاه ناوگان باری سنگین و نیمه سنگین، احداث اولین احداث اولین ایستگاه شارژ اتوبوس و خودروی برقی کشور، خرید دستگاه باسکول سیار، اجرای دوربینهای ترافیکی و نوسازی ناوگان تاکسی در کلانشهر کرج از دیگر پروژه های ترافیکی شهر کرج است.
در دوره ششم مدیریت شهری کرج، پروژه های مالی و اقتصادی همچون درآمدهای پایدار و افزایش وصولی ١٨٣ درصدی نسبت به سال ١۴٠١؛ پرداخت مالی پروژههای قطار شهری و آزادراه شمالی؛ بازنگری آئین نامه تهاتر و طراحی و راه اندازی سامانه تهاتر جهت ایجاد شفافیت؛ طراحی و راهاندازی سامانه کمیسیون ماده ٧٧ و تسویه بدهی بانک شهر اجرا شد که طی آن بیش از ١٠٠درصد بودجه پس از یک دهه در دوسال متوالی دوره ششم برای اولین بار در کرج محقق شد.
پروژه های شهری، زحمتِ حین اجرا دارد و رفاهِ بعد از تکمیل
علی قاسم پور، سخنگو و رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج در ارتباط با فعالیتهای عمرانی شهری کلانشهر کرج در نشست خبری که بدین منظور برگزار شد، اظهار داشت: ما مامور به انجام تکلیف هستیم. امروز یکی از بزرگترین انتقاداتی که به شورای شهر کرج وارد شده در حوزه ماموریتهای عمرانی است.
وی افزود: این فعالیتها شمشیر دو لبه است. از طرفی باعث زحمت و شلوغی شهر شده است و از طرف دیگر بعد از اتمام منجر به رفاه و خوشحالی میشود. شهر به کارگاه عمرانی تبدیل شده است و از این منظر، کرج بین کلانشهرهای کشور در تعداد و اهمیت پروژهها عقب نیست لذا با تمام مسائلی که در شهر اعلام میکنند و مسئولان آنها را بررسی میکنند این موضوع را اذعان میکنند که در شهر کرج از نظر تعداد و انجام کار زبانزد هستیم.
وی ادامه داد: موردی که اهمیت دارد نحوه و ساعات اجرای کار است و اینکه چیستی و چرایی پروژه ها ممکن است مورد سوال باشد که پاسخ خواهیم داد.
در راستای تکمیل به موقع پروژهها تلاش میکنیم
مسعود محمدی رئیس شورای شهر کرج نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: برنامه شورای کرج در دوره ششم، ماههای پایانی خود را طی میکند و در این مدت چندین پروژه عمرانی در شهر اجرایی شده است.
وی افزود: تمام تلاش شورا در این است که این پروژهها که هر یک پیرو رفع نیاز شهر به اجرا درآمده و تامین مالی آن نیز محقق شده در زمان مقرر، تکمیل شود.
محمدی گفت: با توجه به شروع فصل سرما از تمام روزهایی که بتوان برای تسریع در اجرای استفاده کنیم استفاده خواهیم کرد تا پروژهها به بهرهبرداری برسد.
رئیس شورای شهر کرج تسریع کرد: طی بازدیدی که از پل b3 داشتم، حجم اجرای این پروژه همچون پروژه تقاطع حصارک کرج، مهم و بزرگ است.
رئیس شورای شهر کرج با اشاره به حجم پروژه های کرج و قرارداد پروژه ها از رسانه ها درخواست کرد که به واسطه کارهایی که در مدیریت شهری ششم در حال انجام است، همکاری لازم در اطلاعرسانی انجام شود تا پروژههای عمرانی کلانشهر کرج که اغلب برای نخستین بار در کرج و کشور اجرا شده به سایر شهرهای کشور نیز معرفی شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه تلاش خواهد شد تمام پروژههای در حال اجرا، قبل از پایان دوره ششم، تکمیل و به بهرهبرداری برسد، ادامه داد: تصمیم بر این است که چند پروژه مورد نیاز دیگر در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده آغاز شود با این هدف که اعضای شورای هفتم در زمان تحویل کار با چندین پروژه جدید روبرو باشند.
استفاده از واژه «اشتباه» برای پروزه اتوبوس تندرو جالب نیست
حسین مهاجری عضو شورای شهر کرج در ارتباط با اجرای پروژه خط ویژه اتوبوس های تندرو اظهار کرد: حمل و نقل عمومی از جمله اولویتهای هر کشوری است که در کرج نیز به دلیل کاهش آلودگی هوا حائز اهمیت است،
مهاجری با عنوان اینکه با راه اندازی خط ویژه اتوبوس شاهد کاهش آلودگی هوا هستیم، افزود: استفاده از اتوبوس های برقی در کرج مورد استقبال شهروندان قرار گرفت است چراکه بابت مسیرهای طولانی هزینه سفر نیز کاهش پیدا کرده است.
مهاجری با تاکید بر اینکه استفاده از واژه «اشتباه» برای این پروزه جالب نیست، اظهار کرد: توزیع متناسب امکانات شهری بر اساس عدالت محوری صورت گرفته است.
پروژه اتوبوس تندرو مورد استقبال شهروندان قرار گرفت
مجتبی حاجیقاسمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج در ارتباط با اجرای پروژه های عمرانی کرج اظهار کرد: پروژههای شهری به سلیقه شخصیِ مسئولان و شهروندان ارتباطی ندارد. هر پروژه با تعریف و مطالعه ویژه ای انجام میشود. در این راستا پروژه BRT در کنار فراهم کردن شرایط مناسب، تبعاتی هم داشته است و این خصیصه هر پروژه است که در هر شهری یا کشوری اجرا شود، لذا پروژهها تبعاتی نیز دارد و در محیط مردم را اذیت میکند اما بعد از اجرا، اثراتی مثبت خواهد داشت.
وی در مورد اتوبوسهای تندرو که در ماههای گذشته در کرج به بهره برداری رسید، تاکید کرد: قطعا پروژه BRT پروژه عمرانی مناسبی بود و بابت این پروژه شورا مطالعاتی نیز داشته است.لذا نمیتوان به پروژه ای عیب گذاشت که لازمه یک کلانشهر است.
حاجی قاسمی گفت: وسایل نقلیه مخاطراتی نیز دارد و ممکن است در تردد شهری اتفاقاتی نیز رخ دهد. در کشورهای پیشرفته دنیا، بین حمل و نقل عمومی و حمل و نقل شخصی، با اولویت حمل و نقل عمومی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی را ترجیح میدهند. در این انتخاب، قطعاً حمل و نقل شخصی دچار مخاطره میشود، قطعاً عرض خیابان کم میشود و جای پارک هم کم میشود.
وی به محاسن اتوبوس تندرو تاکید کرد و گفت: اتوبوس تندرو با اقبال خوبی روبرو شد. علاوه بر کاهش آلودگی هوا جابجایی حدود ۵٠ مسافر در یک مسیر از ترافیک شهر کم میکند و این موضوع اگر در فصل برف و سرما و با هزینه کمتر از کرایه تاکسی در نظر گرفته شود، دیگر به این پروژه به عنوان پروژه اشتباه نگاه نمیشود.
حاجی قاسمی اظهار کرد: اجرای پروژه اتوبوس تندرو کرج تبعاتی داشت اما بعد از بهره برداری به هوای پاک و جابه جایی سریع و ارزان کمک کرد.