معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با ایلنا:
روند ورود کالای اساسی به بنادر افزایشی نبود/ کاهش واردات نداشتیم / ترخیص2تا 4 ماهه کالاهای اساسی از بنادر
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: میانگین رسوب و ماندگاری کالا در بنادر عدد مشخصی ندارد اما ترخیص برخی از کالاها دو ماه و برخی دیگر 4 ماه زمان میبرد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد ی ایلنا؛ از ابتدای سال حدود 50 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه شده که عمده آن، کالای اساسی بوده است. طبق گزارش ارائه شده، میزان موجودی کالا در بنادر جنوبی و شمالی کشورمان بیش از 3 میلیون تن است که در سال گذشته همین ایام این رقم 4.2 میلیون تن بوده و در حال حاضر میزان کالای رسوبی در بنادر کشورمان فقط 620 هزار تن است.
یکی از موضوعات مورد انتقاد رئیسجمهوری در ابتدای شیوع ویروس کرونا بحث مدت زمان ماندگاری کالا در بنادر و طولانی بودن روند ترخیص آن از گمرکات کشور بود چراکه هر یک روز تاخیر ورود کالا به بازار به ویژه کالای اساسی در شرایط نوسان نرخ ارز باعث افزایش گرانیها میشود و به احتکار دامن میزند.
محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره مدت زمان ماندگاری کالا در بنادر به ویژه کالای اساسی اظهار داشت: درباره ماندگاری کالا در بنادر نمیتوان عدد مشخصی را اعلام کرد چراکه به عوامل مختلفی بستگی دارد.
وی ادامه داد: میانگین ماندگاری کالای اساسی به بندر مقصد، نوع کالا، صاحب بار و روند تامین منابع ارزی برای ترخیص کالا بستگی دارد اما در نهایت برخی از کالاها در کمتر از دوماه ترخیص میشوند و برخی دیگر هم میانگین ماندگاری 4 ماهه دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی از کالاها هم حمل یکسره دارند و ماندگاری آنها بالا نیست.
راستاد همچنین در پاسخ به این سوال که ورود کالای اساسی به کشور نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته است، ادامه داد: میزان ورود کالای اساسی امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به یک عدد است و تغییری نداشته است.
چندی پیش سازمان بنادر و دریانوردی راهکار و پیشنهادات خود را برای کاهش زمان ماندگاری و رسوب کالا در بنادر و گمرکات اعلام کرد که افزایش هماهنگی بین دستگاههای اجرایی شامل سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در خروج هر چه سریعتر کالاهای مهلت گذشته از بنادر کشور، همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در حل مشکلات اسنادی و تامین ارز صاحبان کالا در و استفاده از انبارهای تحت کلید گمرک در داخل کشور و انتقال کالا از بنادر به داخل سرزمین اصلی از جمله خواسته های سازمان بنادر برای کاهش رسوب کالا است.