خبرگزاری کار ایران

رییس کانون کارگزاران در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم خرید عرضه اولیه‌ها ربطی به کارگزاری‌ها ندارد/ تشریح دلایل برداشت ازحساب سهامداران و عدم خرید سفارشات

عدم خرید عرضه اولیه‌ها ربطی به کارگزاری‌ها ندارد/ تشریح دلایل برداشت ازحساب سهامداران و عدم خرید سفارشات
کد خبر : ۹۵۹۳۸۷

رییس کانون کارگزاران اظهار داشت: عدم توانایی خرید عرضه اولیه ربطی به اختلال در کارگزاری‌ها ندارد. کارگزاری سفارشات را تجمیع و به سمت هسته معاملات ارسال می‌کند و این هسته است که باید تخصیص‌ها را انجام دهد. شرکت مدیریت فناوری نتوانسته این اقدام را انجام دهد که برخی از مشتریان موفق به خرید عرضه اولیه نشدند.

حمیدرضا دانش کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اختلالات پیش آمده در برخی از  کارگزاری‌ها مانند از دست رفتن فرصت خرید عرضه‌های اولیه و یا بلوکه شدن پول و عدم خرید سفارشات اظهار داشت: تمام ارکان بازار از جمله کارگزاری‌ها تا هسته معاملات و شرکت سپرده‌گذاری دارای اختلالاتی شده‌اند و این موضوع قابل کتمان نیست. اما در بین همه ارکان بازار بیشترین سرمایه‌گذاری و بیشترین توسعه را کارگزاری‌ها داشتند چراکه عملکرد آنها مبتنی بر بیزینس و سودآوری بوده است. البته قبول داریم که در کارگزاری‌ها هم اختلالاتی پیش آمده است.

وی درباره بحث عدم توانایی خرید عرضه اولیه در برخی از کارگزاری‌ها گفت: هر چند که قبول داریم این موارد پیش آمده و برخی از کارگزاری‌ها نتوانستند عرضه اولیه را برای مشتریان خود خریداری کنند اما این مشکل حتی یک درصد هم ارتباطی با کارگزاری ندارد.

رییس کانون کارگزاران ادامه داد: از آنجایی که تعداد مشتریان متقاضی خرید سهام عرضه اولیه بسیار زیاد هستند هسته معاملات و شرکت مدیریت فناوری نتوانسته تخصیص کامل را به همه مشتریان بدهد از این رو برخی از متقاضیان موفق به خرید عرضه اولیه نشدند. 

وی ادامه داد: عدم توانایی خرید عرضه اولیه ربطی به اختلال در کارگزاری ‌ها ندارد. کارگزاری سفارشات را تجمیع و به سمت هسته ارسال می‌کند و این هسته است که باید تخصیص‌ها را انجام دهد و شرکت مدیریت فناوری نتوانسته این اقدام را انجام دهد که برخی از مشتریان موفق به خرید عرضه اولیه نشدند.

دانش کاظمی تاکید کرد: البته دلایل شرکت مدیریت فناوی برای عدم تخصیص کاملا منطقی است اما باید بدانیم که کارگزار مقصر نیست.

رییس کانون کارگزاران با اشاره به شکایت برخی از سهامداران از کارگزاری‌ها مبنی بر برداشت ازحساب آنها و عدم خرید سفارشات اظهار داشت: این موضوع و این اختلال دو دلیل عمده دارد اولین دلیل این است که وقتی برای مثال عرضه اولیه تقاضا می‌شود سیستم به طور اتوماتیک بخشی از دارایی و پول مشتری را بلوکه می‌کند که اصطلاحا به آن برداشت از حساب می‌گویند اما در آن زمان هنوز سهمی تخصیص داده نشده و در سیستم هم  دارایی‌ها نزد سپرده‌گذاری نمایش داده نمی‌شود و این سهمه سفارش داده شده هر چند پول آن از حساب برداشت شده اما در سبد سهام نیست.

دانش کاظمی ادامه داد: مدیریت فناوری پس از سفارش سهم باید این تخصیص را انجام دهد و شرکت سپرده‌گذاری آن را در پرتفوی قرار دهد اما از آنجایی که با توجه به بزرگ شدن بازار هر دوی این سیستم‌ها دچار اختلال شده‌اند بنابراین این طور به نظر می‌رسد که کارگزاری پول را از حساب برداشت کرده اما هنوز سهمی به نام فرد منتقل نشده است. 

دانش کاظمی تاکید کرد: سهامداران باید توجه داشته باشند این نقل و انتقالات سقف زمانی دو روزه دارد و این تصور می‌شود که برداشت شده اما سهمی خریداری نشده است.

رییس کانون کارگزاران با اشاره به علت دوم این موضوع در جریان معاملات سهامداران اظهار داشت: دلیل دیگر به اختلال شرکت‌های OMS برمی‌گردد هر چند که از لحاظ قانونی شرکت‌های OMS‌ متعلق به کارگزاری هستند و اشتباه آنها اشتباه کارگزاری محسوب می‌شود اما به طور واقعی تنها دو شرکت عمده و بزرگ OMS‌ای وجود دارد که عمده خدمات را انجام می‌دهند اگر این دو شرکت دچار مشکل شوند قطعا معاملات هم با اختلال روبرو خواهند شد.

وی گفت: شرکت‌های OMS اطلاعات را از کارگزاری‌ها بگیرند و به شرکت سپرده‌گذاری ارائه دهند این ارتباطات از طریق هسته معاملات ا نجام می‌شود و نرم افزارهای OMS‌ای انتقال دهنده این اطلاعات هستند. حال اینکه اختلال در آنها باعث می‌شود بدون انجام معاملات افراد را بدهکار یا بستانکار نشان دهد که البته این اختلال به طور قطع موقتی است و پس از زمان کوتاهی اصلاح می‌شود.

رییس کانون کارگزاران تاکید کرد: در این اختلالات بدترین حالت ممکن این است که سهامدار خرید را انجام می‌دهد اما شرکت OMS این خرید را نشان نمی‌دهند برای مثال اگر سهامداری یک میلیون تومان خرید انجام داده OMS آن را نمایش نمی‌دهد و به نظر می‌رسد که برداشتی صورت نگرفته در این صورت سهامدار با یک میلیون تومان دو بار خرید انجام می‌دهد.

دانش کاظمی گفت:‌ هر چند که این اختلال از سوی OMS بوده اما تبعاتش را کارگزار پس می‌دهد به طوری که باید با تک تک این سهامداران تماس بگیرد و بخواهد که پول را پس دهند. 

وی تاکید کرد: منکر این اختلالات نمی‌شویم اما کارگزاری باز هم مقصر نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز