تصادفات جادهای ۱۸ درصد کاهش یافت
در ۴ ماهه نخست سال جاری هزار و ۴۴۸ فقره تصادف فوتی در شبکه راههای برونشهری رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۴ درصد کاهش داشته است.
به گزارش ایلنا، در صدونهمین نشست کمیسیون ایمنی راهها که با حضور وزیر راه و شهرسازی و به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، رضا نفیسی رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران آماری از وضعیت تصادفات و جانباختگان در ۴ ماه نخست سال جاری ارایه کرد و گفت: آمار مقایسهای تصادفاتی فوتی و جرحی برونشهری ۴ ماه نخست سال ۹۹ و ۹۸ نشان از این دارد که سال گذشته هزار و ۷۷۵ نفر تصادف فوتی، ۲ هزار و ۲۸۵ نفر فوتی سر صحنه، ۲۱ هزار و ۷۶۷ فقره تصادف جرحی رخ داده است. همچنین در ۴ ماهه نخست سال جاری هزار و ۴۴۸ فقره تصادف فوتی رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۴ درصد کاهش داشته است. همچنین تعداد فوتی سر صحنه هزارو ۷۸۸ فقره ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن ۲۱.۷ درصد کاهش نشان می دهد.
او ادامه داد: تعداد تصادفات جرحی راههای برونشهری در این مدت ۱۶ هزار و ۹۱۸ مورد بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۲.۳ درصد کاهش داشته است. در مجموع میزان کل تصادفات در ۴ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش داشته است.
به گفته نفیسی سهم تصادفات فوتی از تصادفات کل در ۴ماه سال جاری ۷.۹ درصد بوده و نسبت فوتی سرصحنه به فقره تصادف فوتی ۱.۲ بوده است.
همچنین بر اساس آمار پزشکی قانونی، تعداد جانباختگان تصادفات درونشهری در ۳ ماه ابتدایی سال ۹۹، ۹۸۱ مورد، در تصادفات برونشهری ۲ هزار و ۲۷۴ مورد و در مجموع ۳ هزار و ۴۶۹ مورد بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش دارد.
در مجموع جانباختگان تصادفات رانندگی در سال گذشته ۴ هزار و ۱۶۴ بود و این میزان در سه ماهه نخست سال جاری ۳هزار و ۴۸۱ نفر ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۱۶ .۲ دصد کاهش داشته است.
نفیسی ادامه داد: در سال جاری استان های زنجان، مرکزی و ایلام به ترتیب بیشترین افزایش را در تعداد جانباختگان تصافات داشتهاند.
بنا بر دستور مقام عالی وزارت، مقرر شد موضوع افزایش تصادفات رانندگی استان زنجان توسط یک تیم کارشناسی با مدیریت دبیرخانه کمیسیون ایمنی بررسی و گزارش شود.
در ادامه جلسه موضوع بازنگری آیین نامه حمل و نقل جادهای مواد خطرناک در دستور کار قرار گفت. به گفته نفیسی آیین نامه اجرایی حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۸۰ تصویب شد و اکنون پیشنهاد الحاق کنوانسیون ADR مطرح است. در این خصوص محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به کارگروه مربوطه دستور داد با فوریت نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز جهت ارایه آئیننامه به دولت اقدام کنند تا در مجلس مطرح شود.
دستور جلسه سوم در خصوص پروژه مدیریت سرعت بود که به صورت پایلوت در استان های خراسان رضوی، خراسان مرکزی و اصفهان انجام می شود.
دستور جلسه چهارم طرح سنجش سلامت جسم و روان رانندگان پر خطر بود که مقرر است به شکل پایلوت در تهران انجام می شود. بر این اساس رانندگان اتوبوس بر اساس معیارهای مصوب کارگروه تخصصی که در یک تصادف منجر به فوت و دو تصادف منجر به جرح مقصرشناخته شدهاند، تخلف رفتارهای پرخطر مثل سرعت و سبقت غیرمجاز داشتهاند و ...، باید به لحاظ روانشناسی و سلامت جسمانی مورد بررسی قرار گیرند. موضوع پس از بررسیهای کارشناسی با حضور ذینفعان موضوع شامل پلیس راهور، وزارت بهداشت و سازمان راهداری و حملونقل جادهای جهت تصمیمگیری نهایی برای اجراء به کمیسیون ایمنی ارایه خواهد شد.
در ادامه گزارش عملکرد سامانه سپهتن و نحوه بهرهبرداری از اطلاعات سامانه در کنترل تردد ناوگان عمومی مسافری، برخورد با تخلفات بصورت برخط و میزان اثرگذاری آن بر کاهش تخلفات رانندگان و شرکتهای جابجایی مسافر توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ارایه شد.