خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

رشد ۳۹ درصدی صادرات وزنی ایران به امارات/ هندوانه در صدر اقلام صادراتی/ افزایش هزینه‌ حمل و نقل به دلیل رکود تجارت جهانی

رشد ۳۹ درصدی صادرات وزنی ایران به امارات/ هندوانه در صدر اقلام صادراتی/ افزایش هزینه‌ حمل و نقل به دلیل رکود تجارت جهانی
کد خبر : ۹۴۱۸۷۳

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: از نظر وزنی صادرات ایران به امارات در سه ماهه ابتدای سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با ۳۹درصد افزایش به ۳۳۷۷ هزار تن رسید

فرزاد پیلتن در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت تجارت با امارات گفت: بازار امارات ۱۵.۲ درصد سهم در صادرات ج.ا.ایران در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ داشته و میزان صادرات به این کشور ۹۶۷ میلیون دلار در مدت مذکور بوده است. این رقم در مدت مشابه از سال ۱۳۹۸ معادل ۸۹۵ میلیون دلار بوده که نشان از رشد ۸ درصدی دارد. اما از نظر وزنی صادرات ایران به امارات در سه ماهه ابتدای سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با ۳۹درصد افزایش به ۳۳۷۷ هزار تن رسید که در این میان محصولاتی مانند هندوانه با ۱۹۰۷۰ هزار دلار و گوجه فرنگی با ۱۸ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار در صدر اقلام صادراتی به این کشور بوده‌اند.

وی افزود: کشور امارات با توجه به اینکه  هم در زمینه صادرات و هم واردات جزو شرکای اصلی تجارت خارجی کشور محسوب می‌شود، نقش مهمی در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارد.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: کشور امارات هم در راستای تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان و هم در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های مختلفی را برای حمل و نقل کالاهای صادراتی کشورمان به بنادر خود و همچنین تردد و مبادلات پولی تجار ایرانی ایجاد کرده است. با این وجود، بدلیل وابستگی متقابل در روابط تجاری دوجانبه با کشورمان، در زمینه رفع محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا سریعتر از دیگر کشورهای همسایه اقدام کرد.

وی یادآور شد: تجارت ایران و امارات در سال‌های اخیر به طور میانگین حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده است که حدود ۴۰ درصد آن شامل صادرات ج.ا.ایران به این کشور و حدود ۶۰ درصد نیز شامل واردات ایران از این کشور بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مجموع صادرات به امارات در سال ۹۸ حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده است، برای سال ۱۳۹۹ هدف ۵ میلیارد دلار صادرات به این کشور پیش‌بینی شده است که در صورت عادی شدن مبادلات تجاری در سطح جهانی و دوجانبه، شاید بتوان نسبت به سال گذشته روند افزایشی در صادرات به این کشور و تحقق هدف پیش بینی شده را انتظار داشت.

پیلتن در مورد افزایش هزینه حمل بار به کشورهای عربی گفت: افزایش هزینه‌های حمل و نقل بیشتر به دلیل رکود تجارت جهانی بوده است. البته در سطح داخلی نیز علاوه بر کاهش فعالیت‌های تجاری متاثر از ویروس کرونا، افزایش هزینه‌های تمام شده خدمات حمل و نقل توسط شرکت‌های حمل و نقل داخلی و همچنین سوخت نیز در افزایش فوق موثر بوده است.

وی اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در بسته حمایت از صادرات سالانه خود و از جمله سال‌جاری، تسهیلاتی را برای حوزه حمل و نقل محصولات صادراتی کشور پیش بینی کرده است که امیدواریم با تخصیص بموقع اعتبارات بسته مذکور، بتوان در زمینه حمل دریایی حمایت‌هایی را بعمل آورد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز