رشد ۱۲ درصدی صادرات میوه و سبزی در سال ۹۸
مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات انواع میوه و سبزی کشور در ۱۲ ماهه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال 97 رشد ارزشی ۱۲ درصدی و رشد وزنی ۱۱.۵ درصدی داشته است که نشاندهنده قابلیتهای این حوزه در سبد صادرات بخش کشاورزی کشور است.
به گزارش ایلنا، محمود بازاری با بیان اینکه تراز تجاری محصولات میوه و ترهبار، به رغم تحریمهای ظالمانۀ آمریکا و برخی محدودیتهای صادراتی، در سال گذشته مثبت بوده است، اظهار داشت: انواع میوه و ترهبار در 12 ماهه سال 98 به وزن بیش از 4.5 میلیون تن صادر شده است.
وی افزود: در سال گذشته مجموع صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی به میزان ۵.7 میلیارد دلار بوده که در این میان سهم میوه و ترهبار ۲۲ درصد از مجموع ارزش صادرات سال 98 برآورد شده و رتبۀ نخست در سبد صادراتی را به خود اختصاص داده است.
بازاری با اشاره به تأثیر مثبت انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی اوراسیا بر افزایش صادرات میوه و ترهبار در سال 98 گفت: صادرات میوه و ترهبار به برخی کشورهای عضو اتحادیه مذکور از جمله روسیه با ۸۹ درصد، قزاقستان با ۶ درصد و ارمنستان با ۴ درصد از نظر ارزشی نسبت به سال ۹۷ با رشد همراه بوده است.
مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در جهان و اعمال محدودیتهایی در ورود کالا توسط کشورهای هدف از جمله کشورهای همسایه ایران، سبب کندی روند صادرات میوه و ترهبار شده است، عنوان کرد: پیشبینی میشود تجارت در سال جاری دستخوش افت چشمگیری شود و طبیعتا" اهداف صادراتی ما نیز بینصیب از این محدودیتها نخواهد بود لیکن با اقدامات و پیگیریهای سازمان توسعه تجارت ایران و دستگاههای زیرمجموعه، تلاش اتاق بازرگانی در بخش بینالملل و همکاری و تلاشهای طرفهای تجاری در جهت مهار شیوع ویروس کرونا، بازگشایی مرزها به تدریج تجاری انجام شده و موجب رونق مبادلات تجاری میشود.
وی مسائل و مشکلات بانکی و انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل کشور و نوسانات نرخ ارز در بخش صادرات محصولات میوه و ترهبار را از دیگر چالشهای پیش روی صادرات میوه و ترهبار دانست و گفت: گسترش روابط دیپلماتیک به منظور کمک به رفع تحریمها و ایجاد سیستم مبادلات بانکی مناسب با کشورهای هدف پیشنهاد میشود.
بازاری عدم وجود شرکتهای حمل و نقل بینالمللی توانمند در کشور، فقدان کانتینرهای یخچالدار کافی جهت حمل و نقل تخصصی محصولات کشاورزی، فقدان سامانههای شناسایی و ردیابی مبدا تولید و نوع ارقام و میزان تولید، بستهبندی نامناسب فراوردههای کشاورزی برای صادرات و بالا بودن قیمت مواد اولیه داخلی بستهبندی محصولات میوه و ترهبار، عدم دسترسی به حمل و نقل ریلی سراسری، عدم شناخت کامل بازارهای هدف بخش کشاورزی از سوی تولیدکنندگان و فعالان حوزه کشاورزی و هزینههای سربار در حمل هوایی و دریایی را از دیگر چالشهای فعلی و پیش روی صادرات میوه و ترهبار دانست که لازم است دستگاههای اجرایی ذیربط در راستای تحقق اهداف صادرات، پیگیری و برنامهریزی مورد نیاز را برای رفع موانع و چالشهای سر راه صادرات به عمل آورند.