دبیر کل انجمن کشتیرانی :
شرکت نظافت ساختمان به عنوان پیمانکار ترانزیت بندر چابهار انتخاب شد/ هندیها قید ترانزیت محموله گندم به افغانستان از مسیر ایران را زدند
دبیر کل انجمن کشتیرانی گفت: به دلیل ناکارآمدی پیمانکار ترانزیت بندر چابهار که یک شرکت نظافت ساختمان است، هندیها ترانزیت گندم از ایران به افغانستان را ادامه ندادند.
به گزارش خبرنگاراقتصادی ایلنا، مسعود پلمه در نشست بررسی 5 ساله ترانزیت کشور با اشاره به اقدامات کشور چین برای توسعه ترانزیت اظهار داشت: چین در 10 ساله گذشته کریدورهای تزانزیتی مختلفی را ایجاد کرده که فقط برای کریدور راه ابریشم 128 میلیارد دلار هزینه کرده است که 46 میلیارد دلار آن در کشور پاکستان بوده و این نشان میدهد اهداف بلندی برای ایجاد درآمدهای ترانزیتی دارد.
وی افزود: آن چیزی که این اقدامات کشور چین کشورمان را متاثر میکند این است که متاسفانه به رغم تمام تمهیدات انجام شده در بحث ترانزیت در مقابل عملیات این کشور عقبتر میمانیم.
دبیر کل انجمن کشتیرانی تاکید کرد: از 220 میلیون دلاری که قرار بود هندیها در چابهار در قالب تجهیزات سرمایهگذاری کنند هنوز یک سنت هم وارد کشور نشده است.
پلمه تاکید کرد: در سال 96 قرار بر این بود دولت هند یک میلیون تن گندم هدیه شده به افغانستان را از مسیر ایران جابجا کند که تا این لحظه میزان جابجایی این محموله 180 هزار تن بوده است.
وی درباره دلایل عدم ارسال محموله گندم از ایران از مبدا هند به افغانستان گفت: مهمترین دلیل ناکارآمدی مدیریت بندری با منشا بخش خصوصی است چرا که یک پیمانکار محلی برای این کار برگزیدهاند که نه توانمندی و نه علم و اطلاعات این کار را دارد.
دبیر کل انجمن کشتیرانی افزود: پیمانکار برگزیده یک شرکت نظافت ساختمانی است که وارد بحث ترانزیت بندر چابهار شده است و در حالی که این مسیر ترانزیتی باید در سه روز انجام شود آن را به 110 روز رسانده است.
پلمه گفت: یکی دیگر از موضوعات ناکارآمدی مدیریت در بخش جادهای است چرا که وقتی یرانندگان از بار برگشت مطمئن نباشند بار رفت را هم قبول نمیکنند بنابراین باید یک توجیه اقتصادی برای آنها ایجاد کرد.
وی ادامه داد: امروز بار بندر عباس تا بندر آستارا در 90 روز ارسال میشود که با توجه به این شرایط هندیها قید ترانزیت از مسیر ایران را زدند.
دبیر کل انجمن کشتیرانی با بیان اینکه بندر ام القصر در عراق فعال شده است، گفت: با فعال شدن این بندر کشتیهای اقیانوس پیما توان پهلوگیری در این بندر را دارند از این رو نیازی به پهلوگیری در بندر شهید رجایی، بندر امام و حتی بندر جبل علی را هم ندارند.